ההוריקן ומחירי הנפט

נכס פיננסי אשר מדגים שוב את כוחה של המציאות מול זה של החיזוי ההגיוני

מוזגים נפט / צילום: בלומברג
מוזגים נפט / צילום: בלומברג

הפעם נעסוק בנכס פיננסי אשר היה צריך להיות במצב צבירה A, ובמקום זאת נמצא במצב צבירה B. מדובר בחוזה הנפט הבינלאומי Brent, הקובע עבורנו את עלות הדלק לתעבורה, והרבה מאוד נקודות עלות התחלתיות במשק הישראלי. מי שעוקב אחרי החדשות של השבועות האחרונים אינו יכול שלא להיתקל בנזקים האדירים שעושים ההוריקנים לאזור החוף הדרומי של ארה"ב, וכל הסביבה. תמיד היו שם אירועי טבע מזיקים אבל שמות כמו הארווי, ואירמה, הפכו עכשיו לשם דבר כמצייני הרס המוני.

הרס עבור האנשים, התשתיות, אך גם עבור תעשיית הנפט, ובמיוחד הזיקוק המתנהלות שם. למעשה, כ-80% מהדלק של מדינת טקסס, והשפעה ניכרת על אספקת הדלק בכל ארה"ב, יש לבתי הזיקוק של אזור יוסטון. בתחום ההפקה, יש לנו הרבה מאוד הפסדים ממה שקורה סביב האסדות, והטרמינלים הממוקמים במפרץ מקסיקו. עקב ההצפות והנזקים הסביבתיים לתשתית החשמל והמים, רוב בתי הזיקוק מושבתים ואינם מייצרים את הדלק לסוגיו, כולל מוצרי הלוואי המיועדים לתעשיות הכימיות, הפלסטיק, החקלאות, ועוד... כמו כן, באסדות, קצב ההפקה ירד פלאים ויהיו עוד ימים רבים עד שהתפוקה הנורמלית תחזור להיות שגרה.

איך כל זה משפיע על המשק האנרגטי, ואיך זה יכול להשפיע על מחיר חוזה הנפט שלפנינו?

מצד אחד אי יכולת זיקוק מייצרת עודפים בחומר גלם, ולכן גידול במלאים, וכתוצאה מכך אמורה להיות ירידת מחירים בסחורה המדוברת. מצד שני, קשיים בתפוקה אמורים לגרום לשרשרת אירועים המביאה לתופעה ההפוכה, דהיינו לעליית מחירים עקב ירידה בזמינות המוצר.

איך נדע מיהו הצד המנצח של המשוואה?

לדעתי, היינו צריכים לראות השפעת יתר דווקא לגידול במלאים, וזאת עקב הכניסה לעונתיות של ירידה בצורך בנפט גולמי, וכמובן בהמשך חוסר האיזון בין כמות ההפקה הגדלה מצד מפירי ה-Quota של Opec, והצריכה הגלובלית הנשארת יציבה באזור הנמוך של הצפי.

אבל הנה, זה לא מה שקורה בפועל. לפניכם גרף שבועי של החוזה:

 

משה-שלום-נפט-12-09
 משה-שלום-נפט-12-09


למעשה, הנפט ממשיך לחיות בתקופת ההתייצבות-דשדוש-עיכול שלו כאשר זו החלה מאז אמצע 2016, מאז הייתה רק תקופה אחת של ניסיון בריחה מן המצב הסטטי הזה, דהיינו בתחילת 2017, כמו כן, אנו יכולים לציין את הממוצע הנע 50 יום, כאן בירוק, כמצביע בהחלט על תנועה חיובית יותר משלילית, נציין גם את העובדה שהמחיר, למרות כל האירועים שציינתי לעיל, דווקא פרץ את הממוצע הנע כלפי מעלה בשבוע האחרון.

לא רק זאת, אלא שהחוזה עומד לפרוץ באותו זמן גם את רמת ההתנגדות של 54.5 בואכה השיא של הטווח הבינוני סביב 58 (1 סגול). ולבסוף, שימו לב שלפנינו נכס פיננסי הנהנה מתאוצה חיובית במומנטום (2 סגול) מאז יולי השנה כך שאין ספק שיש לו כרגע רוח גבית, מצד האינדיקציה, במידה והוא ירצה לייצר מהלך פורץ.

וכך, מן התמונה הטכנית האומרת לנו מה שהנכס עושה, ולא מה שאנו היינו חושבים שהוא צריך לעשות, אנו למדים שכל מה שקרה בגיאו-פוליטיקה, ובמזג-האוויר, עדיין לא הצליח לשנות את המצב הבסיסי של משאב טבע חשוב זה, דהיינו ניסיון לייצר מהלך חדש כלפי מעלה דווקא.

* משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

 ** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר.

יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.