בג"ץ דחה את העתירה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

בג"ץ קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים ■ עם זאת, השופטים ציינו כי על מפעילי התחבורה הציבורית יש לפנות אל משרד התחבורה ולבקש בדיקה פרטנית בכל מקרה ומקרה

אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי

בסיום דיון קצר שהתקיים היום (ב') בבג"ץ בעתירה שדרשה משר התחבורה ישראל כץ לשקול להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, הוחלט למחוק את העתירה בהסכמה תוך שמירת זכויות העותרים. 

העתירה הוגשה ביולי שנה שעברה על-ידי ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת "ישראל חופשית", עמותת חדו"ש ושורה של עותרים נוספים כנגד שר התחבורה ישראל כץ, הממונה על התעבורה, זאת כאמור נוכח סירובם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

בג"ץ לא קיבל את עמדת העותרים, לפיה משרד התחבורה צריך לבחון את צורכי הציבור להפעלת קווי התחבורה הציבורית. השופטים ציינו כי על מפעילי התחבורה הציבורית יש לפנות אל משרד התחבורה ולבקש בדיקה פרטנית בכל מקרה ומקרה.

בתום הדיון השופט חנן מלצר סיכם ואמר: "חסר פה המתווך בדרך שהוא המפעיל. ואני אומר את זה. השאלה היא האם אתם עומדים על העתירה או שאתם רוצים למחוק אותה תוך שמירה על זכויות בעתיד, כאשר תהיה גם החוליה חסרה. כי ככה זה נראה על פני הדברים, בנסיבות הללו. יכול להיות שהטיעונים טובים, אבל אם יהיה מפעיל".

לאחר ההתייעצות העותרים קיבלו את הצעת השופטים: "שקלנו את הצעת כבודכם, ואנחנו מקבלים את הצעתכם למחוק את העתירה תוך שמירה על הזכויות. בכוונתנו לפעול באמצעות מפעיל ולבקש הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואנחנו מקווים שמשרד התחבורה ישקול את זה על-פי החוק, ולכן אנחנו מבקשים תוך שמירה על הזכויות שלנו", אמרה עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, המייצגת את העותרים. 

בעתירתם ביקשו העותרים להפעיל תחבורה ציבורית בימי מנוחה, בהתאם "לעקרונות שוויון, הכבוד, חופש התנועה והחופש מדת ותוך התחשבות בשיקולים חברתיים, סביבתיים, סוציאליים, ובטיחותיים".

העותרים ביקשו לנמק מדוע לא תופעל בהיקף הראוי תחבורה ציבורית בנוגע לקווים המשרתים נוסעים לבית חולים, ליישובי ספר ולישובים שתושביהם אינם יהודים. בנוסף ביקשו העותרים ממשרד התחבורה לבצע בדיקה מקיפה בדבר הצרכים התחבורתיים של תושבי ישראל, שמיד לאחריה ייקבע מערך תחבורה ציבורית שיפעל בימי המנוחה באופן שייתן מענה ראוי לצורכי תחבורה חיוניים של תושבי ישראל, וזאת במתכונת מותאמת ליום המנוחה.

עמדת המדינה להגשת העתירה הייתה חד-משמעית - אין מקום לבקשת העותרים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. "רצונם הכן של העותרים לפעול לשינוי ולהרחבה של היקף שירותי התחבורה הציבורית בשבת פורט בצורה בהירה. עם זאת, עמדת המדינה היא כי העתירה אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית".

ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה: "בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח אדמה הלוהט שנקרא 'תחבורה ציבורית בשבת', אך בהחלט פתח לנו דלת לקחת את הצהרות המדינה ברצינות ולהגיש בקשות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, וכך לבחון אם הם מתכוונים לבחון בקשות כאלה בתום-לב. טענת השר כץ כי אין 'צורך חיוני' לא עמדה במבחן המציאות, ואם הוא יבחן זאת ברצינות, הוא יגלה כי יש צורך אמיתי וחיוני. זה שלב אחד נוסף במאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, שנמשיך לנהל בכל הזירות ובכל האמצעים, פשוט כי אין צודק ממנו".

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, המייצגת את העותרים, מסרה עם סיום הדיון: "בית המשפט הותיר דלת פתוחה להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בכוונתנו לפעול להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ובמידת הצורך נחזור לבית המשפט. יש לקוות שמשרד התחבורה ישקול את צורכיהם של החולים, הקשישים, בעלי מוגבלויות ומשפחות חד-הוריות בהחלטה האם להיענות לבקשה. אנו נמשיך לפעול על-מנת להבטיח את זכויותיהם לחופש תנועה, שוויון וכבוד של כל תושבי ישראל". 

בתגובה להחלטת בג"ץ מסר עו"ד שגיא אגמון, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, כי "צר לנו שבג"ץ, למרות שהבין את הצורך החיוני בתחבורה ציבורית בשבת לחלקים גדולים בציבור, קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים. משרד התחבורה הוכיח פעם נוספת כי בשל לחץ החרדים הוא מוכן להקריב את צורכיהם של רוב תושבי המדינה ולהתעלם מרצון הציבור כפי שהוא מתבטא בסקרים שערכה חדו"ש לאורך השנים".