תהליך בין-משרדי לקראת קאמבק לרפורמת התמרוקים

התוכנית החדשה כוללת 3 דרישות שמטרתן להגן על בריאות הציבור ■ נציגי משרדי הבריאות והכלכלה יטוסו לסיור באירופה במסגרת סבב שינויים בחוק

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

רגע אחרי שמשרד הבריאות השהה את תקנות רפורמת התמרוקים לצורך בחינה מחודשת ביום חמישי האחרון, נקבע כי המשרדים צפויים לשלוח משלחת משותפת לאירופה שתקבע את התקנות. באוקטובר הקרוב ייצאו נציגים ממשרדי הבריאות, הכלכלה והאוצר לאירופה לצורך ביקור ב-3 מדינות כדי לבדוק אילו מהטענות שצצו בשבועות האחרונים בדיונים בוועדת הבריאות לגבי רפורמת התמרוקים באמת רלוונטי וענייני, ומה מתוכן נועד לסמא את עיני המשרדים ועושה חסד בעיקר עם היבואנים הבלעדיים.

יש לציין כי משרד הבריאות כבר ביצע כמה כנסים וסמינרים באירופה מ-2010, אז החלה העבודה על הרפורמה שבמסגרתה הוחלט לאמץ את המודל האירופי.

המטרה של הרפורמה, כפי שהגדיר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, היא "שישראל תהיה אירופה, שכל מוצר שמשווק שם יוכל להיות משווק כאן אוטומטית, ולהפך. יש לנו כבר מסגרת כללית להסכם עם האיחוד האירופי, כעת צריך להחליט לגבי תקופת הביניים עד אז".

המסקנות מהנסיעה יוגשו בחודשיים-שלושה הקרובים, כדי שידונו בהם בכנסת כבר בדצמבר.

הרשימה הסופית של המשתתפים והיעדים עדיין לא נסגרה. מטעם משרד הכלכלה יצטרף למשלחת אנואר חילף, הממונה על היבוא במשרד, בנוסף לנציג ממשרד האוצר.

במשרד הבריאות הגורמים הרלוונטיים מסתייגים מהנסיעה, שעשויה להסב עוד נזק לרפורמה שהמשרד מנסה לקדם, אך הערכה היא כי מי שייקחו חלק במשלחת הן רינת בכר, ראש מחלקת התמרוקים, וד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש מינהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות.

התרעות במקרים של תקלה

אמש (א') בפגישה שהתקיימה בין נציגים ממשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, הציג משרד הבריאות תוכנית לתקופת הביניים על-מנת להקל את היבוא של מוצרי קוסמטיקה לא רגישים עד שיוגשו התקנות מחדש, והגדיר 3 דרישות שעליהן לא יהיה מוכנים להתפשר במשרד כדי להגן על בריאות הציבור.

הדרישה הראשונה היא דרישה ממשרד הכלכלה לפעול לחיבור המדינה לרשת האירופית המתריעה על ליקויים ופגמים במוצרי קוסמטיקה, בדומה לרשת הפועלת במוצרי מזון שאליה מחוברת ישראל. במשרד הכלכלה הופתעו מהדרישה - מתברר כי הם אפילו לא ידעו שמערכת כזו קיימת - ואמרו כי יפנו בסוגיה למשרד האוצר.

נציגי משרד הבריאות הסבירו כי מדובר במערכת התרעות בינלאומית עבור רגולטורים, משרדי ממשלה ומערכות בריאות של האיחוד האירופי, שהתריעה למשל במקרה שבו בשפופרת של קרם המיועד לילדים נמצא בטעות קורטיזון.

במשרד הבריאות גורסים כי מערכת כזו תאפשר לה להתריע בזמן אמת על מוצרים לא תקינים בדומה לנעשה בתחום המזון. בתחום הקוסמטיקה זה עדיין לא קורה, וכעת דורשים במשרד הבריאות להתחבר למערכת הזו. באוצר הבטיחו ללמוד את הנושא.

דרישה נוספת שהציג משרד הבריאות היא התחייבות היבואן המקומי לקבל התרעה מהספק ולהודיע למשרד הבריאות על ריקול של המוצר במדינות אחרות. כיום יבואן מקביל קטן אינו מחויב בהוצאת הודעה כזאת.

הדרישה השלישית היא כי לא יהיו מוצרים שמשווקים באופן בלעדי בישראל - כלומר, שישווקו מוצרים זהים לאירופה, כך שלא ייווצר מצב שהחברה תביא רק לישראל מוצר נחות וזול. בנוסף, להמשיך בנוהל שנהוג כיום של בדיקות מעבדה הנערכות לפי דרישה. 

דרישות המשרד
 דרישות המשרד

רפורמת התמרוקים שעברה בדצמבר 2016 בחוק ההסדרים נועדה לאמץ את המודל האירופי ולהקל על הרגולציה בתחום הקוסמטיקה והטואלטיקה תחת מה שמוגדר כתמרוקים. ביוני 2017 הובאו התקנות לאישור ועדת הבריאות, והחלו חילוקי דעות לגבי יסודות התקנות. ביום חמישי האחרון - פחות מחודש לפני שהחוק היה אמור להיכנס לתוקפו - הודיע משרד הבריאות כי הוא מושך את התקנות.

לפני כ-3 שבועות הועבר לידי משרד הבריאות ולידי ועדת הבריאות מכתב בשם חטיבת התמרוקים בלשכת המסחר, שאליו צורפו פניות ארגון המאגד 4,000 יצרניות של קוסמטיקה באירופה, לצד ארגון בארה"ב מאגד 600 חברות נוספות.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", נכתב כי בפנייה של האיגוד לחברות הבינלאומיות ובעלי המותגים הגדולים בעולם, בהם פרוקטר אנד גמבל, גוצ'י, פראדה ובוס, התקבלה התשובה כי דרישות משרד הבריאות מהיבואנים הרשמיים להצגת הסודות המסחריים של היצרנים היא דבר שאינו מתקבל על הדעת, ואין בכוונת היצרניות לחשוף את סודותיהן המקצועיים.

הצעד המפתיע הזה ערער את יסודות הרפורמה וגרם לנציגי משרד הבריאות לסגת ממנה מחשש שלא יוכלו לעמוד מאחוריה. במכתב של הלשכה הוסיפו כי "אין ספק שמשרד הכלכלה וארגון הסחר העולמי יראה בדרישתכם חסם יבוא בלתי חוקי, שמנוגד להסכמי הסחר בין ישראל לשוק האירופי המשותף".

כך, במהלך משותף עם משרד הכלכלה, נעצה לשכת המסחר את המסמר האחרון ברפורמה של משרד הבריאות.