ח"כ פולקמן על התחדשות עירונית: "זה תקוע ברמה המקומית"

יו"ר סיעת כולנו: "אם ועדה מקומית תוקעת שנתיים וחצי דיון ראשון, אז צריך לטפל בזה. איפה שיש ביורוקרטיה עודפת יש שחיתות, וצריך לטפל בזה"

רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי
רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי

"בגלל מחירי הקרקעות והדירות הגבוהים כיום יש חלון הזדמנויות מעולה ליישום התחדשות עירונית לאור הכדאיות הכלכלית ביישום התוכנית. אנחנו מקצרים זמני תכנון, אבל זה תקוע ברמה המקומית. אם ועדה מקומית תוקעת שנתיים וחצי דיון ראשון, אז צריך לטפל בזה. איפה שיש ביורוקרטיה עודפת יש שחיתות, וצריך לטפל בזה" - כך אמר יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, בכנס שהתקיים ברמת-גן ועסק בהתחדשות עירונית בעיר.

בכנס, אותו ארגנה קבוצת הפייסבוק "רמת-גן מתחדשת", המונה למעלה מ-3,000 תושבים, השתתפה גם דניאלה פוסק, שצפויה להתחיל בקרוב את תפקידה כיו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב, ועד כה שימשה כיו"ר ועדה מחוזית מחוז מרכז. פוסק התייחסה לתמ"א 38 ואמרה כי על העיריות לקדם תוכניות כוללניות , בין היתר מכח סעיף 23 לתמ"א 38, כדי להתאים את הפרויקטים למציאות בעיר. עוד הוסיפה פוסק כי למרות שחלק מהעיריות נרתעות מקידום תוכנית שכזו, שנזכיר שהיא תוכנית בסמכות ועדה מחוזית, לא מדובר במהלך ארוך מידי.

"ברמת-גן, כמו בערים אחרות במרכז, כ-75% מהבניינים נבנו לפני 1980, ולכן הם מועמדים להתחדשות כזו או אחרת. המהלך של תמ"א 38 מאפשר לחזק בניינים בהיתר בלבד, על בסיס תוכניות מתאר משנות ה-60. אבל העיריות גילו שמדובר בקטסטרופה", כך פוסק, "בגלל זה צריך תוכנית מתאר, או תוכנית מדיניות התחדשות ברורה, כדי לייצר ודאות ליזמים ולתושבים, כפי שבוצע בערים אחרות כמו בהרצליה. זה לא חייב לקחת עשר שנים יש רשויות שעשו תוכניות כאלו בשנה וחצי".

עו"ד עמית ארד, תושב רמת-גן המייצג בעלי דירות דיירים בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38, ומי שייסד ועומד בראש קבוצת הפייסבוק "רמת-גן מתחדשת" שארגנה את הכנס, אמר בתגובה לדבריה של פוסק כי "איננו מתנגדים לתכנון כולל, אולם מצד אחד יש כאן פרויקטים שמתעכבים שנים, על בסיס הסכמים חתומים, ומצד שני כבר יש חלקי פסיפס של תוכנית מתאר או תוכנית להתחדשות עירונית בצורת תוכניות מדיניות בנייה לגובה עדכנית שעיריית רמת-גן הוציאה, וכן תב"ע רג/53. אפשר היום לקבוע כמעט בוודאות שרבים מהפרויקטים של תמ"א 38/2 (תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש), לא יעמדו בסתירה לתוכנית מתאר עתידית, ועל כן חייבים לשחרר אותם. אחרת עד שאותה תוכנית מתאר תתממש יבנו בקצב נמוך מדי ומחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות".

חלק גדול ממשתתפי הכנס היו תושבי העיר רמת-גן התומכים בקידום פרויקטים במסגרת תמ"א 38 או פינוי-בינוי. אחד מהם, משה אמיטוב, המקדם תוכנית התחדשות עירונית בבניין בו הוא מתגורר אמר: "אנחנו לא יכולים להמתין עוד 10 שנים. כולם יודעים שזה רק עניין של זמן עד שתהיה רעידת אדמה. לאנשים ברמת-גן אין לאן לברוח, הם לא עכברים. אולי העירייה מחכה לקטסטרופה ואז כל הבניינים יפלו ולא נצטרך תוכניות של התחדשות עירונית . צריך לתכנן ולעשות, ולא לחכות יותר".