העליון דחה אפשרות להגדלת הפיצויים לנפגעי עבירה

איפשר לאדם שרצח אישה והותיר שלוש יתומות להימנע מתשלום פיצויים מקסימלי לכל אחת מהבנות

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: איל יצהר)

נפגעי עבירות פליליות נפגעו שוב: סופית, לא כל בן משפחה של קורבן עבירה זכאי לפיצוי שבהליך הפלילי. בית המשפט העליון קבע היום (ד'), כשדחה בקשה לדיון נוסף שהוגשה לפתחו, שוב, כי אבנר טווק בוקובזה, שרצח ב-2013 בדקירות אישה עמה ניהל קשר זוגי, ישלם יחד לכל שלוש בנותיה, נפגעות העבירה, סכום של 258 אלף שקל - תקרת הפיצוי הקבועה כיום בהליך הפלילי.

בפסק הדין ניתן אישור סופי להפיכת ההלכות הקודמות בנושא, שפסקו בעבר כי כל אחד מבני המשפחה של קורבן עבירת המתה יכול לזכות בפיצוי המקסימלי.

תחילתו של ההליך המשפטי בהרשעתו של בוקובזה בהריגה, בעקבות הסדר טיעון, ובית המשפט המחוזי גזר עליו 18 שנות מאסר ותשלום פיצוי לכל אחת משלוש הבנות בסך 170 אלף שקל - בסך הכל 510 אלף שקל.

בוקובזה ערער לעליון, ובית המשפט קבע ביוני 2016, בהלכה דרמטית, כי במקרה שבו זכאי יותר מבן משפחה אחד של קורבן עבירת המתה לפיצוי - תחול תקרת הפיצוי הקבועה בחוק לכל נפגעי העבירה יחד (258 אלף שקל).

ההלכה ששינתה את המצב המשפטי הקיים בישרה פגיעה קשה לנפגעי העבירות, ושלוש הבנות עתרו לבית המשפט לקבלת דיון נוסף, כשלצידן גופים שנחרדו מהאפשרות ל"עונש נוסף" לנפגעי עבירה, והצטרפו לעתירה כ"ידידי בית המשפט", המקדמים את זכויות נפגעי העבירה: מרכז נגה בקריה האקדמית אונו ומרכז תמורה לקידום שוויון.

פסק הדין שניתן היום ודוחה את הבקשה לדיון נוסף, קבע, כאמור, כי המקסימום שיקבלו כולם יעמוד על 258 אלף שקל וקביעה זו מצמצמת מאד את מעגל הזכאי, אולם גם קובע מצד שני כי כלל בני המשפחה נחשבים לניזוקים עקיפים, והם זכאים לפיצוי - ובמובן זה הרחיב את מעגל הזכאים לפיצוי בהליך הפלילי.

עוד נקבע כי רק בני המשפחה מדרגה ראשונה יהיו זכאים לפיצוי האמור, ומצד שני - נקבע גם כי הפיצוי אינו חל רק בעבירות המתה.

אמנם לנפגעי עבירה עומדת האפשרות לתבוע בהליך אזרחי פיצויים מהנאשם, ושם הסכום שניתן לפסוק אינו מוגבל, אך הליך כזה מלווה במאמץ רב מצד מי נפגעי עבירה - הקורבנות בעבירות שאין המתה ובני משפחותיהם.