יקוצר פרק הזמן בו נאסר על זוכי מחיר למשתכן למכור את הדירה

מועצת מקרקעי ישראל תדון בשבוע הבא בהצעה שצפויה להקל על הזוכים, בשל הזמן הארוך שעובר בדרך כלל מהזכייה עד תחילת הבנייה

שר האוצר כחלון ליד פרויקט מחיר למשתכן / צילום: יוסי אלוני
שר האוצר כחלון ליד פרויקט מחיר למשתכן / צילום: יוסי אלוני

בשבוע הבא צפויה מועצת מקרקעי ישראל לדון בהצעת החלטה המתייחסת לתוכנית מחיר למשתכן. הנוסח החדש שמוצע לאישורה כולל מספר שינויים בנוסח התוכנית, קובע כי תוקפה יוארך עד 2019, כפי שהצהיר לאחרונה שר האוצר משה כחלון, אבל גם מתייחס לתקופה שבה אסור לזכאים למכור את הדירה המוזלת.

עד היום קבעה תוכנית מחיר למשתכן כי מי שזוכה באפשרות לרכוש דירה מוזלת ומממש אותה, לא יוכל למכור אותה לפני שיעברו חמש שנים מיום קבלת המפתח לדירה, כלומר מרגע אכלוסה. במקביל, יוכל אותו זכאי להשכיר את הדירה ללא הגבלה.

עם זאת, לאחרונה עלו טענות כי למעשה איסור המכירה ארוך יותר, משום שלעתים לא מעט זמן מרגע הזכייה בהגרלה עד שהפרויקט מתחיל להיבנות. הדברים התחדדו כאשר במשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון התחילו לפרסם את ההגרלות הגדולות, שכללו גם פרויקטים שטרם החלו את הליך הרישוי ובחלקם מועד קבלת הקרקע על ידי היזם עוד רחוק (עד 18 חודש מיום ההגרלה).

כך נוצר מצב שבו זוכה בהגרלה עשוי להמתין תקופה ארוכה עד שהבניין יתחיל להיבנות, יצטרך להמתין בתקופת הבנייה בפועל ואז עוד חמש שנים מיום האכלוס, שבמהלכן נאסר עליו למכור את הדירה. חישוב פשוט מעלה כי מדובר בתקופה שיכולה להגיע לשבע או שמונה שנים וגם לעשר שנים במקרה קיצון.

כעת, מבקשים במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון לשנות את הקריטריון ולקבוע כי איסור המכירה של זכאי מחיר למשתכן יהיה עד "5 שנים מיום קבלת טופס 4 או 7 שנים ממועד ביצוע ההגרלה, המוקדם מביניהם". כלומר, לראשונה נקצב זמן שונה לאיסור המכירה שלמעשה יעמוד על שבע שנים. מכיוון שהגרלה בפרויקט מחיר למשתכן נערכת תמיד עוד טרם התחלת הבנייה, שאורכת כמה שנים, אם נקודת ההתייחסות הפכה ליום הזכייה בהגרלה, ולא האכלוס, סביר להניח שברוב המקרים שבע השנים מיום הזכייה בהגרלה יסתיימו מוקדם יותר מאשר חמש שנים לאחר קבלת המפתח לדירה. לכן מדובר למעשה בהקלה לזכאים בחלק מהפרויקטים.