אל תופתעו אם בקרוב תשלמו פחות על רכב צמוד מהעבודה

"לחץ ציבורי מבעבע" או מאמץ נסתר מצד חברות הליסינג הגדולות - מה עומד מאחורי הדרישה החדשה של ועדת הכספים להפחית את שווי השימוש על רכב צמוד, ואיך כל זה קשור ללוביסט החזק והמקושר ביותר בישראל - בוריס קרסני?

"יש לחץ ציבורי מבעבע", הסביר בשבוע שעבר יושב ראש ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני, את הסיבה לכינוס דיון מיוחד ושני במספר שעסק בניסיון להפחית את שווי השימוש ברכב צמוד ממקום העבודה.

גפני צדק כמובן, אבל רק באופן חלקי: ציבור הנהגים שמשתמשים ברכב צמוד ממקום העבודה אכן זועם על גובה שווי המס שהוא נאלץ לשלם מדי חודש (במיוחד טכנאים ועובדי צווארון כחול שהנהיגה היא חלק אינהרטי מעבודתם), אלא שהלחץ המבעבע במיוחד הגיע גם הפעם מהצד של הלוביסטים. בחודשים האחרונים דיווחה חברת הלובינג "פוליסי" של בוריס קרסני על לקוחה חדשה: "העמותה לשווי מס רכב הוגן".

מאותו רגע, אולי ניחשתם, העיתונות הוצפה במאמרים הקוראים להפחתת שווי המס. גם הכנסת מיהרה להירתם פתאום למשימה והציבה לרשות המסים אולטימאטום של חודש וחצי להציג תכנית למדיניות מס חדשה, אחרת ועדת הכספים תגבש הצעת חוק פרטית שתפחית את גובה המס באופן חד צדדי. עכשיו ברור לכם שלכל זה אין שום קשר לעובדה חלילה וחס שפוליסי מייצגת עשרות חברות עם ציי רכב ענקיים, ארגוני מעסיקים, חברת המוניות גט טקסי ומפעילת כביש 6 דרך ארץ.

כביש 6 זה כביש אגרה כמו שאתם יודעים, וכמה שיותר מכוניות שווה יותר כסף. ומה לעשות שככל ששווי המס נמוך יותר, גדל התמריץ לקחת רכב צמוד מהעבודה ישר אל הפקקים.

הסיפור הזה של פוליסי והעמותה שצצה לה פתאום הופיע גם בשנת 2007, אז ועדת הכספים שבראשה עמד אחד בשם סטס מיסז'ניקוב, געגועים, התנגדה לרפורמה שעברה בסופו של דבר והעלתה באופן חד את שווי השימוש. מה זה חד? בתוך עשור זינקה ההכנסה של המדינה משווי השימוש ב-65%, לכדי 5.6 מיליארד שקל בשנה.

לדיונים ההם בוועדה קדמו פגישות מרגשות בין חברי כנסת לעובדי הייטק ממורמרים, שאורגנו על ידי ארז גילהר, אז לוביסט כוכב של פוליסי והיום מנכ"ל משותף בחברה. מי ששכר אותו היה איגוד חברות הליסינג, שהפעם נותר במדרון אחורי. אם יש משהו שהבינו היום הלוביסטים זה שצדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים