יוזמה בלי היתכנות

התוכנית של שקד ובנט להגבלת בג"ץ תגביר את פופולריותם ותו לא

איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: אפי שריר - ידיעות אחרונות
איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: אפי שריר - ידיעות אחרונות

1. בטווח הקצר, "התוכנית החוקתית" של שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט אולי תגביר את הפופולריות של השניים בקרב חוגי הימין שאליהם הם פוזלים, אבל אין לה היתכנות פוליטית.

הראייה הברורה לכך שתוכנית שקד-בנט לא תזכה לרוב בכנסת הנוכחית, היא הדרך שבה בחרו שני השרים מ"הבית היהודי" לצאת עם התוכנית לעולם: ללא פירוט שלה וללא תיאום עם שותפיהם הקואליציוניים, ובראשם שר האוצר משה כחלון.

כחלון סימן את עצמו מזמן כמגן בית המשפט בממשלה וכמי שהודף יוזמות לפגיעה בעצמאות הרשות השופטת. גם החלטת בית המשפט העליון לפסול את חוק מיסוי דירה שלישית, שהיה ה"בייבי" של כחלון, התקבלה אצלו בהשלמה ולא שינתה את הגישה שלו כלפי בית המשפט העליון.

שקד ובנט יודעים היטב כי בלי כחלון ובלי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגם הוא לא תומך בהצעתם, אין להם שום סיכוי לקדם אותה. לכן, אם הם היו רוצים באמת לקדם אותה באופן מיידי, הם היו נדברים עם כחלון טרם שיצאו לתקשורת. עם זאת, בטווח הארוך, ובמקרה ש"הבית היהודי" יתחזק בבחירות הבאות (שקד צופה שהן יהיו ב-2019), תוכל התוכנית החוקתית של כחלון ובנט לחזור לסדר היום, וייתכן שהלבבות יוכשרו עד אז.

2. המחלוקת הקשה ביותר שהתגלעה בין הכנסת לבין שופטי בג"ץ בשנים האחרונות הייתה סביב סוגיית המסתננים (או מהגרי העבודה).

ב-3 מקרים ריסן בג"ץ את האמצעים שבהם המדינה נקטה בניסיון להפחית את כמות המהגרים מאפריקה המגיעים לארץ. בפעמיים הראשונות ביטל בג"ץ את החוק למניעת ההסתננות והגביל את האפשרות לכלוא מסתננים במתקן חולות בדרום. לאחרונה, ב-28 באוגוסט, אסר בג"ץ על המדינה לכלוא מסתננים לתקופה של יותר מ-60 יום במטרה לגרש אותם למדינה שלישית.

בכל אחת מהפעמים הללו תקפו הפוליטיקאים את בג"ץ ויצאו בנבואות זעם, לפיהן בגלל השופטים תוצף ישראל במסתננים שיביאו לפגיעה קשה בביטחון אזרחי ישראל ובאיכות חייהם.

אבל הנבואות הללו לא התגשמו - למרות התערבות בג"ץ, ולמרות שבעטיה המדינה נאלצת לנקוט באמצעים פוגעניים פחות בזכויות הפרט של המסתננים, ההסתננות לא הפכה למכת מדינה, האבטלה בקרב ישראלים לא גדלה, ופרט לדרום תל-אביב (לב הבעיה), גם הביטחון ברחובות נשמר.

הגדר שנבנתה בדרום הארץ וסיבות נוספות הפחיתו מאוד את כמות המהגרים שמגיעים לארץ, וכיום יש כאן בסך-הכול כ-40 או 50 אלף מסתננים שהמדינה לא תתקשה לקלוט אותם, או את חלקם. גם במבחן התוצאה, המתקפות על בג"ץ היו מיותרות.