"הכנסת מוכיחה אחריות ואיפוק מופרז כלפי הרשות השופטת"

ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת מגן על יוזמת שקד ובנט לתקן את חוק יסוד: החקיקה ולהוסיף לו פסקת התגברות שתגביל את התערבות בג"ץ ■ "ההתגברות נועדה למקרים חריגים שבהם יש מחלוקת ערכית אמתית בין נבחרי הציבור והרשות השופטת"

ד"ר אביעד בקשי / צילום: פורום קהלת
ד"ר אביעד בקשי / צילום: פורום קהלת

"ההנחה שהכנסת תעשה שימוש בלתי אחראי בסמכות פסקת ההתגברות שמציעים להכניס שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, רחוקה מהמציאות הישראלית. ההתגברות לא נועדה למצבים שבהם הכנסת מתפתה לדרוס זכויות. במצבים כאלה הכנסת, הנתונה תחת עינו הפקוחה של הציבור, תשפיל מבטה בפני צו שיפוטי" - כך אמר היום (ב') ל"גלובס" ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת.

בקשי הגיב לכתבה ב"גלובס" שבה ביקרו משפטנים בכירים - ובהם נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש - את יוזמת שקד ובנט. השרים שקד ובנט הציגו בימים האחרונים תוכנית לתקן את חוק יסוד: החקיקה, ולהוסיף לו פסקת התגברות שתגביל את התערבות בג"ץ בחקיקה ותאפשר לכנסת לכונן חוקים שבג"ץ קבע שאינם חוקתיים. שקד הבהירה כי לפי ההצעה די יהיה ברוב של בין 61 ל-65 חברי כנסת כדי לבטל פסק דין של בית המשפט העליון שפסל חוק (או סעיפים בחוק).

שיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת דורית ביניש, אמרה ל"גלובס" כי "ההצעה הזאת פסולה בעיניי, מפני שכל תכליתה לאפשר לקואליציה לבטל את החלטות בית המשפט העליון". לדברי ביניש, "פסקת התגברות כזו לא קיימת בשום מקום בעולם חוץ מאשר בקנדה - והיא לא קיימת ברוב שאינו רוב מיוחס".

ביניש הזכירה כי הצעות להכניס פסקת התגברות לחוק יסוד: החקיקה כבר עלו בעבר. "יש כאלה שחושבים שפסקת התגברות הדורשת רוב גדול של חברי כנסת היא דבר טוב. בעיניי, זה לא מתאים לשיטה שלנו. ודאי לא ברוב רגיל של 61 חברי כנסת".

לדברי ד"ר בקשי, שכאמור תומך בתוכנית של שרי "הבית היהודי", "בניגוד לאווירה שיש המנסים לייצר, הכנסת מוכיחה אחריות ואיפוק רב ואפילו מופרז כלפי הרשות השופטת. איננו רואים בכל יום חקיקה שהופכת פסיקה של בג"ץ גם בעניינים מינהליים שאינם קשורים בביטול חקיקה".

בקשי מזכיר כי קיימת כבר פסקת התגברות בחוק יסוד: חופש העיסוק, והכנסת עשתה בה שימוש פעם אחת בלבד ב-25 שנה. "כך ההתגברות נועדה למען אותם מקרים חריגים שבהם קיימת מחלוקת ערכית אמתית בין נבחרי הציבור לבין חברי הרשות השופטת, כמו בסוגיית המסתננים. אם הכנסת מוסמכת ליצור את החוקה עצמה, כיצד ניתן שלא לסמוך עליה בהחלטתה להפעיל התגברות באותם מצבים חריגים?".