רשימות זוכים במחיר למשתכן לא מועברות לקבלנים

מדובר ברשימות המתנה, והעיכובים בהעברתן מקשים על הקבלנים להתקדם בשיווק במקרים שהזוכים הראשונים אינם מממשים את זכאותם

פרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: איל יצהר

תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה לנוע קדימה, אבל נראה שככל שעומס הנתונים גדל, במשרד הבינוי והשיכון מתקשים לעמוד בפרוצדורה שרק הולכת ונהיית מורכבת מהגרלה להגרלה.

יזמים וקבלנים קיבלו בימים האחרונים מייל ממשרד הבינוי והשיכון שבו התבשרו כי עד תחילת נובמבר לא יוכלו לקבל רשימות של זוכים בהגרלות, שעד כה היו ברשימות המתנה. המשמעות היא שבפרויקטים של מחיר למשתכן בהם היו ביטולים מצד הזוכים, הקבלנים והיזמים לא יוכלו להתקדם מול הזוכים הבאים בתור בכל הקשור לבחירת הדירות והתחייבות לחוזה רכישת דירה מוזלת.

מאידך, גם הזכאים לא יידעו האם בזכות ביטולים של זוכים אחרים הגיע תורם לבחור דירה. נציין כי במשרד הבינוי והשיכון דוחים את הטענות על העומס וטוענים כי מדובר בצעד ייעול שמטרתו לאפשר לזכאים לזכות בהגרלות חדשות יותר ולא להגיע למצב בו יקבלו אפשרות לרכישה בפרויקט ישן יותר ועקב כך הרשמתם להגרלות חדשות יותר תתבטל אוטומטית.

במייל ממשרד הבינוי נכתב: "בעקבות אילוצי מערכת והנחיות המפקח על ההגרלות, בין התאריכים ה-14/09/2017 ל-31/10/2017 לא יוגדרו זוכים חדשים בפרויקט, גם במידה ויבוצעו ביטולי זכייה של זוכים במערכת ההרשמה. החל מה-1/11/2017, ובמידה ולא יהיו עיכובים, יוחזר לפעולה מנגנון הגדרת הזוכים וחברתכם תחזור לקבל רשימות מעודכנות". עוד מודגש באותו המייל כי מדובר במידע הרלוונטי להגרלות הישנות והחדשות כאחד.

בכיר באחת מחברות הבנייה שזכתה במחיר למשתכן אמר היום ל"גלובס" כי המשמעות של המייל היא שעד 1 לנובמבר הקרוב במשרד הבינוי והשיכון לא יכולים לעדכן רשימות של זוכים: "יש היום פרויקטים שכבר יש בהם זוכים והם כבר בתהליכים של כנסים וימי בחירה ומכירה והקבלנים לא יכולים לקבל שמות. כל ביטול של זוכה נגרע מהרשימה ובמשרד הבינוי והשיכון מכניסים למקום הזה את הזוכה הבא בתור".

יזם אחר שגם הוא זכה במחיר למשתכן מספר כי הוא כבר נמצא בשלב בחירת הדירות על ידי הזכאים אבל נכון להיום קיבל רשימה ממשרד הבינוי והשיכון של 200 זוכים, אף שבפרויקט מספר גבוה יותר של דירות: "ביקשתי רשימה מעודכנת, אבל הם לא יודעים לתת לי. זה יעכב את הפרויקטים".

נציין כי בעוד היזמים והקבלנים מתלוננים על הקושי בניהול הפרויקט, גם לזכאים עצמם מדובר במהלך בעייתי. ההודעה של משרד הבינוי והשיכון למעשה גם דוחה את ההודעה לזכאים שנמצאים נכון להיום ברשימות המתנה על כך שיקבלו את האפשרות לבחור דירה בפרויקט בגלל ביטולים. זכאים שמתלבטים האם לגשת להגרלות אחרות לא יידעו כעת מה לעשות, האם להמתין לרשימת ההמתנה בפרויקט בו כבר יוכלו לזכות או לגשת להגרלה חדשה ובכך לאבד את הזכות באותו הפרויקט.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי: "משרד הבינוי והשיכון מקיים בימים אלו 106 הגרלות במסגרת ההגרלה הגדולה. מתוך רצון לאפשר למשתתפים בהגרלה לזכות בערים שבהן הם מעוניינים, המערכת הממוחשבת של מחיר למשתכן לא מתעדכנת עד לסיום ההגרלות, כדי למנוע אפשרות לזכייה של משתתפים בהגרלות קודמות, שאולי אין להם עוד עניין בהן.