הפוליטיזציה של השירות הממשלתי יוצאת לדרך

ההחלטה טעונה את אישור ממשלה, אך כיוון שנדחפה וקודמה ע"י שרי הממשלה, היא צפויה לעבור באופן חלק

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

בניגוד לעמדתו של ממלא-מקום נציב שירות המדינה, אודי פרוואר, החליטה היום (ב') ועדת שירות המדינה לאשר לשרי הממשלה למנות משנים למנכ"לים במשרדי הממשלה. מדובר במהלך למינויים פוליטיים שדחפו בחודשים האחרונים השרים איילת שקד ויריב לוין.

ההחלטה טעונה אישור ממשלה, אך כיוון שקודמה על-ידי שרי הממשלה, היא צפויה לעבור באופן חלק. מעתה והלאה יוכל כל שר למנות מנכ"ל ומשנה למנכ"ל מטעמו, תוך שהוא מדלג על הדרג המקצועי של משרדו.

למעט פרוואר, מנכ"לי המשרדים החברים בוועדת שירות המדינה הם אמי פלמור ממשרד המשפטים, יוסי שרעבי ממשרד התרבות ואמיר הלוי ממשרד התיירות, וגם חברי הועדה האמורים לייצג את הציבור: רו"ח איריס שטרק, יו"ר פורום CFO נגה קינן, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר דורון כהן ומנכ"ל משרד המשפטים לשעבר גיא רוטקופף - כולם תמכו בהצעת הפוליטיזציה של מינוי המשנים למנכ"לים.

בהחלטת ועדת שירות המדינה נקבעו תנאי סף למינוי משנה למנכ"ל כולל בין 6-7 שנות ניסיון בתחום הפעילות המרכזי של המשרד ו/או 5-4 שנות ניסיון ניהולי בכיר בתחום עיסוק המשרד. המינויים יצאו לפועל בהחלטה של מנכ"לי המשרד (ולא על ידי השרים). ואחד התנאים המוזרים בלשון ההחלטה קובע שהמשנה למנכ"ל יהיה "מופקד על הובלת תהליכים, תיאום בין משרדים ומימוש מדיניות", אך לא ממונים באופן קבוע על אגפים מקצועיים של המשרד. דהינו, המשנה למנכ"ל יוכל להוביל מהלכי מדיניות של השר, כפי שהנושא מכונה על ידי שרת המשפטים שקד "משילות", אבל הדרג המקצועי של המשרד לא יהיה כפוף להוראותיו לכאורה.