תיק 1000: נתניהו ניסה לסייע למילצ'ן לרכוש את רשת?

לפי דיווח ב"הארץ", המהלך - אותו יזם נתניהו בעת שהיה שר התקשורת - אמור היה להוביל לכך שמילצ'ן ירכוש את זכיינית ערוץ 2 רשת לקראת איחוד אפשרי עם קשת ■ נתניהו: "מיחזור של טענות מופרכות"

תיק 1000: ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לסייע למקורבו, איש העסקים ארנון מילצ'ן, לרכוש את זכיינית ערוץ 2 רשת כדי להשתלב בתפקיד מפתח בשוק התקשורת הישראלי - כך פרסם הבוקר (ד') עיתונאי "הארץ" גידי וייץ. לפי הפרסום, המהלך נרקם בעידודו של נתניהו בזמן שהיה שר התקשורת, לאחר שמילצ'ן מכר את רוב מניותיו בערוץ 10 לאיל ההון לן בלווטניק.

הרעיון המרכזי שעמד בבסיס המהלך היה לסייע למילצ'ן להפוך לאחד מבעלי זכיינית ערוץ 2 רשת, כאשר השלב הבא אמור היה להיות מיזוג עם קשת, הזכיינית המתחרה.

אדם המעורה בפרטי הנושא אמר ל"הארץ" כי מילצ'ן נזקק לשר התקשורת ולמנכ"ל המשרד, משום שכדי למזג את שתי הזכייניות היה צורך בשינויים רגולטוריים. לדברי מקור אחר, התוכנית נגנזה בסופו של דבר בשל התנגדותו של איש העסקים מוזי ורטהיים ז"ל, מבעלי קשת, למיזוג הזכייניות.

לפי הדיווח, כדי להוציא את המהלך לפועל התקיימו מספר פגישות בהרכבים משתנים, בהן השתתפו בין היתר מילצ'ן ונתניהו עצמם; מנהל עסקיו של מילצ'ן בישראל, זאב פלדמן; ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, החשוד שפעל במרמה לקידום ענייניה של בזק והורחק מהמשרד.

השבוע פורסם במהדורה המרכזית כי כי גורמים במערכת אכיפת החוק מעריכים כי העדות של המיליארדר לן בלווטניק, כאמור מבעלי ערוץ 10, מחזקת "במידה משמעותית" את החשד נגד נתניהו לקבלת שוחד בתיק 1000. מהעדות, שנגבתה מחו"ל, עולה מסלול השוחד האפשרי לכאורה - התמורה שסיפק נתניהו, על-פי החשד, לאיש העסקים ארנון מילצ'ן.

בלווטניק קנה את ערוץ 10 במחיר של יותר מכפול מזה שהציע איש הפרסום אילן שילוח. בלווטניק אישר בעדותו, על-פי הידוע לחדשות 2, כי רכישת הערוץ נעשתה רק לאחר שנתניהו פנה אליו וביקש ממנו להגיש את ההצעה - וגם שלח אליו את ארי הרו, אז ראש הסגל של נתניהו והיום עד מדינה בפרשה.

החקירה נכנסת ל"פסק-זמן"

לאחר התערבות נתניהו יצאה לפועל העסקה של בלווטניק, וכתוצאה ממנה מילצ'ן קיבל מיליוני שקלים: מדובר בסכום שלא היה מקבל אם הייתה מתקבלת הצעתו של שילוח, לפיה הכסף היה אמור להגיע במלואו לערוץ 10, ולא לבעלי מניות כמו מילצ'ן. זו, על-פי החשד, התמורה שנתניהו נתן למילצ'ן בתמורה למתנות שסיפק לו ולרעייתו במשך שנים.

לפני כ-3 שבועות ערכו חוקרי היחידה הארצית חיקור דין בלונדון לבלווטניק, המיליארדר האוליגרך ומקורבו של ראש הממשלה נתניהו. בלווטניק הוא איש עסקים המתגורר באנגליה ורוסיה, והוא בין היתר מבעלי ערוץ הספורט וערוץ 10.

"הופכים כל אבן"

בתוך כך, חקירת תיק 1000, תיק 2000 ותיק 3000 נכנסה לסוג של "פסק-זמן, עד אחרי החגים": בשלב זה החוקרים צריכים לנתח את ממצאי החקירה לגבש כיווני חקירה עתידיים מיד לאחר החגים.

מפכ"ל המשטר, רב-ניצב רוני אלשיך, התייחס להתקדמות בחקירות נגד ראש הממשלה ואמר בהרמת כוסית עם כתבים בתחילת השבוע כי השנה הקרובה תהיה מורכבת בכל הנוגע לחקירות בתיקים 1000 ו-2000.

מטעם ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מיחזור טענות מופרכות על-ידכם שוב ושוב, והפעם דווקא בעיתוי סמוך לנאום ראש הממשלה באו"ם ולפגישותיו המדיניות עם נשיא ארה"ב ונשיא מצרים, אינו הופך ידיעה שקרית לאמת. בניגוד לנטען על-ידכם, ראש הממשלה פעל במשך שנים בכל כוחו כדי לסגור את ערוץ 10, מה שהיה הופך את מניותיו של מילצ'ן לשוות לאפס. הסיבה היחידה שערוץ 10 לא נסגר הייתה התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה ויינשטיין, וגורמי הרגולציה".

עוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו לא פעל בשום שלב מתוך עניין כלשהו להיטיב עם מר מילצ'ן, ולא כדי להיטיב עם אף אדם אחר, וממילא גם לא פנה לאיש כדי להיטיב עם מאן דהוא. כל פעולותיו של ראש הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, נעשו אך ורק משיקולים ממלכתיים. כך, למשל, ראש הממשלה סבר כי יש לגוון ולרבד את התקשורת בישראל, ולשם כך פנה למשקיעים פוטנציאליים רבים להשקיע בתקשורת בישראל, וביניהם מר בלווטניק. כל הפעולות נועדו להבראת שוק התקשורת בישראל ולהגדלת האיזון וגיוון הדעות בתקשורת, ולא למען טובתו של איש".

תגובה מסביבת מילצ'ן: "לכל הפרסומים בענין תמורות כביכול שקיבל מר מילצ'ן - אין כל יסוד. מר מילצ'ן קיבל מעת לעת הצעות למעורבות במיזמים עסקיים בתחומים שונים, לרבות בתחום התקשורת, ולא נזקק לסיוע של נבחר ציבור כלשהו. התוצאה הסופית בדמות הפסדי-עתק בערוץ 10 ויציאה מפעילות עסקית בישראל מוכיחים כי לתיזה בעניין 'תמורה' אין ולא היה שום שחר. מר מילצ'ן, שפעל עבור ביטחון המדינה שנים ארוכות בעניינים רגישים, לא קיבל דבר. מפאת החקירה המתנהלת ייחשפו הנתונים הרלוונטיים בהמשך ההליך, אך יש להקפיד להיזהר בייחוס כוונות ותמורות למר מילצ'ן שלא היו ולא נבראו".