מלחמת הפרוקסי של נתניהו וכחלון להעלאת קצבאות הנכים

האם תוצמד קצבת הנכים המעודכנת לעליות שכר המינימום העתידיות? ■ האם תקוזז קצבת הנכות מהכנסת עבודה של נכים שמסוגלים לצאת לעבוד? ■ שמחון מטעם נתניהו אמר לא, זליכה מטעם כחלון אמר כן

הלחץ הציבורי המשמעותי של ארגוני הנכים, חסימות הכבישים המרובות, הפקקים בשעות העומס, ראיונות סוערים וכואבים של חלק מפעילים במהלך ימי החג עושים את שלהם. לציבור הישראלי קשה לראות נכים 100% בכסאות גלגלים, בעלי מוגבלויות קשות יוצאים מדי יום ו"מתאבדים" על הכביש. הנכים נאבקים חודשים ארוכים, אך בתקופת החגים בלוטות הרגש מוצפות. חייב להיות לזה פתרון, כולם אומרים, אז למה אין עדיין מענה?

ביום א', אחרי ארבעה ימי חג, נדמה שמתחוללת מלחמת-שליחים, קרב ה-Proxy: פרופ' אבי שמחון מייצג את הצד של ראש הממשלה נתניהו, ופרופ' ירון זליכה מייצג את הצד של שר האוצר משה כחלון. הם תוחמים את הוויכוח בין הצדדים. הבעיות ידועות לכולם מזמן. האם תוצמד קצבת הנכים המעודכנת לעליות שכר המינימום העתידיות? שמחון מטעם נתניהו אמר לא. זליכה מטעם כחלון אמר כן. האם קצבת הנכים תפוצל לסכומים מובחנים לפי דרגת הנכות? שמחון מטעם נתניהו אמר לא. זליכה מטעם כחלון אמר כן. האם תקוזז קצבת הנכות מהכנסת עבודה של נכים שמסוגלים לצאת לעבוד? שמחון מטעם נתניהו אמר לא. זליכה מטעם כחלון אמר כן.

אפשר היה לשמוע היום את הוויכוח בין כחלון לבין נתניהו מתנהל באמצעות שליחים. מבחינת שר האוצר וראש הממשלה, אין פה סיפור פוליטי. הם מתואמים ויגיעו לפשרה כלשהי. רק שמן הצד של כחלון הגיעה היום תגבורת. יו"ר ההתסדרות, אבי ניסנקורן, פצח בקמפיין חוצות ומודעות בעיתונים לתמיכה במתווה זליכה. הנה פרוקסי נוסף של שר האוצר.

יאמר, ניסנקורן תומך בעמדה הזו מזה מספר חודשים. אז מה מטרת קמפיין החוצות בין כסה לעשור? צעד פרסומי לפני משלוח איומים בהשבתות? כשזה מגיע לניסנקורן, אנשים יודעים שיש לו חיבור אישי לקשיי היום יום של אנשים עם מוגבלויות. הוא מסור ומחויב לנושא. ויחד עם זאת, תיאום הצעדים עם שר האוצר כחלון, הכסף שההסתדרות שופכת על מסרים בשלטי חוצות ומודעות בעיתונות מספק עבודה והכנסה לגרפיקאים, צלמים, ובעלי שטחי פרסום. ומה עם הנכים?

ארגוני הנכים מפוצלים לכמה קבוצות. אחדים מהם נאבקים בכביש על העלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום המלא, דהינו 5,300 שקל והצמדה להעלאות עתידיות של שכר המינימום, העדר אבחנה בין סוגי נכות ואי קיזוז של הקצבה. גם מתווה זליכה בעל המשמעויות הרחבות יותר עבור הנכים (בהשוואה למתווה שמחון), לא מקובל על חלקם.

ניסנקורן לא מצטרף להפגנות עצמן. הוא מבין את ההפגנות אבל לא יורד לכביש. 'מה פתאום שיו"ר הסתדרות ילך יחד עם נכים לחסימות כבישים', זה לא מתקבל על הדעת, אומרים בהסתדרות. ניסנקורן לא יחסום כבישים בגופו.

העמדה הזו מוזרה, לא? רק לפני כמה חודשים הצטרף ניסנקורן למאהל מחאה של עובדים בדרום (עובדי תעשית ברום וכי"ל) ואמר שם שאם בעיות העובדים במפעלי הדרום לא יפתרו "נגרום לשיבושים בערים הגדולות, כולל חסימות צירים".

מדוע בכל מה שנוגע לניסנקורן תמיד נדמה שהוא מחויב למאבק הנכים, במיוחד כי זה אומר להיות לצידו של שר האוצר. כתף אל כתף עם כחלון. חס וחלילה שהוא לא יצטייר כלעומתי לשר.

לשר האוצר יש גם פרוקסי שלישי, והאחרון, הוא שליח מעט יותר מורכב. כן, יו"ר הקואליציה דוד ביטן מייצג בסיפור הזה עמדה שאינה שחור או לבן. מצד אחד, בכינוס הפגרה לפני החג הוא התעצבן בקולו הרועם במליאה על מי שמעז לבקר את ראש הממשלה בנושא פתרון מאבק הנכים. אך מן הצד השני, ביטן מסכים עם שר האוצר, עם זליכה ועם אבי ניסנקורן.

בראשית ספטמבר הזמין ניסנקורן אליו לבניין ההסתדרות ישיבה רחבה בנוכחות מספר ארגוני נכים. אל סופה של הפגישה הצטרף ביטן. באותה ההזדמנות הבטיח (שוב) ביטן שהוא תומך במסקנות זליכה, לרבות התחייבות בחקיקה לכך שלא יקוזזו הכנסות מעבודה של נכים מקצבת הנכות עד לגובה של 5,300 שקל. ביטן מחויב גם להעלאת הקצבה לסך 4,000 שקל, הצמדתה להעלאות עתידיות בשכר מינימום, והעדר האבחנה בין רמות נכות שונה.

האם כחלון יתכנס בסופו של דבר לפשרת אמצע עם ראש הממשלה, או שהמשך המאבקים בכבישים ומעגל התומכים בעמדות שלו ילך ויגדל עד למשיכת נתניהו ושמחון אל הכיוון שלו? אם מניחים מראש שנתניהו וכחלון ימצאו את שביל האמצע, אפשר להבין למה הנכים ממשיכים לרדת לכבישים.

והנכים, מה הם רוצים? ארגוני הנכים מפוצלים לכמה קבוצות. יש מביניהם שמסכימים למתווה זליכה, אחרים מוכנים לקחת מה שנותנים גם אם זה פחות. ואחרים ממשיכים להיאבק בכביש על העלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום המלא, דהינו 5,300 שקל, והצמדה להעלאות עתידיות של שכר המינימום והעדר אבחנה בין סוגי נכות ואי קיזוז של הקצבה.