מחאת הנכים: כביש 1 נחסם לתנועה; המשטרה חילקה דוחות

אמש הודיעה המשטרה למארגני מחאת הנכים כי במקרה שבו ימשיכו בחסימות כבישים וישבשו את התנועה, היא תאכוף את חוקי התנועה נגד מה שכינתה "הפרעות חמורות"

הפגנת הנכים / צילום-אליס הימן-הנכים הפנתרים
הפגנת הנכים / צילום-אליס הימן-הנכים הפנתרים

מחאת הנכים המשיכה היום (ב') בכל שעות הבוקר, עם חסימה של כביש מספר 1 באיזור מחלף לטרון. החסימה נמשכה יותר משע, עד שהמשטרה פתחה את הכביש תוך שהשוטרים מחלקים דו״חות תנועה למפגינים. הפגנת הנכים יצרה עומסי תנועה כבדים והמשטרה הפנתה רכבים לכביש מספר 3.

במשטרה ניצבים בפני אתגר מורכב אל מול הפגנות הנכים, ומנסים שלא לחזור על מראות וצילומים מהפגנת הנכים במהלך חודש אוגוסט באיזור אשדוד, שם נעצרו חמישה נכים וסרטונים ממאבק בין שוטרים למפגינים בכסאות גלגלים הציפו את הרשתות החברתיות.

מדוברות המשטרה נמסר "בעקבות התגברות ההפרות החמורות לתנועה במסגרת המחאה, הודיעה המשטרה למארגנים כי ככל שתמשכנה ההפרעות החמורות, המשטרה תאכוף את חוקי התנועה, כחלק מתהליך ההידברות הוצעו למארגנים מתווי מחאה חלופיים שאינם מייצרים הפרעה חמורה לתנועה".

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן העלה קמפיין חוצות ומודעות בעיתונים אתמול כדי לעורר מודעות ציבורית בנוגע למחאה. על הקמפיין נמתחה ביקורת כיוון שהמסרים מועברים לציבור באמצעות המדיה, אך מבלי שראשי הארגון מצטרפים להפגנות עצמן או מציעים, בשלב הזה, להפעיל את כלי השביתה כסולידריות למאבק הנכים. יצוין שחלק מטענות הנכים הנן שאין לקזז את קצבת הנכות משכר הכנסה, כך שהנכים שמצליחים למצוא משרות לא יפסידו מכך כסף.

היום הודיע ניסנקורן כי יכנס ביום רביעי הקרוב ישיבה מיוחדת בהשתתפות ארגוני הנכים, נציגי וועדי עובדים ובכירי הארגון כדי לתכנן צעדים עתידיים, כיוון שההסתדרות רואה את עצמה שותפה למאבק הנכים. יצוין כי גם בראשית ספטמבר כונסה ישיבה רבת משתתפים כזו, אליה הצטרף גם יו״ר הקואליציה דוד ביטן.

למרות הפגישה הממשלה טרם החלה בהנחת הצעת חוק ממשלתית, המעלה את קצבאות הנכים החל מינואר 2018, לפי מתווה פרופ׳ שמחון, וגם לכשיחל הליך החקיקה כאמור, ארגוני הנכים, ההסתדרות ואף שר האוצר משה כחלון מעדיפים את הצעתו של פרופ׳ ירון זליכה, ובה כלולה גם הצמדה של קצבת הנכות להעלאות עתידיות בשכר מינימום והעדר אבחנה בין סוגים שונים של נכים כבוחן לתשלומי הקצבאות.