רשת ביג מרכזי קניות מציגה: מסלול עוקף מסים לצרכנים

מציעה לצרכנים שלא לרכוש מוצרים בקופת החנויות אלא לבחור פריט בחנות ולהזמין אותו מאתר ביג פלוס שיושק בקרוב - ובכך ליהנות מתקרת הפטור לקונים באינטרנט ולא לשלם מע"מ ומס קנייה

מנכ``ל ביג , איתן בר זאב / צילום: תמר מצפי
מנכ``ל ביג , איתן בר זאב / צילום: תמר מצפי

מסלול עוקף לרשות מסים? אחרי שהצרכנים התבשרו כי תקרת הפטור ממס על קניות באינטרנט תיוותר על 75 דולר, בין אם לאור לחץ הרשתות והקמעונאיות המקומיות או לא - יוצאת רשת ביג במהלך מעניין בו היא מציעה לצרכנים שלא לרכוש מוצרים בקופת החנויות אלא לבחור פריט בחנות ולהזמין אותו מאתר ביג פלוס שיושק בקרוב - ובכך ליהנות מתקרת הפטור לקונים באינטרנט ולא לשלם מע"מ ומס קנייה.

הדבר יתאפשר לאור העובדה שהמחסנים הלוגיסטיים של אתר האינטרנט של ביג פלוס ימוקמו מחוץ לישראל (בטורקיה או בקפריסין), ובכך הקנייה המקוונת דרך האתר, שלא יהיה רשום כאתר ישראלי, תיחשב כעסקה עם אתר בינלאומי, עליה הצרכנים כאמור לא משלמים מסים בקנייה עד 75 דולר.

יודגש כי גם פוקס מתעתדת להשיק אתר בינלאומי משלה בקפריסין ובכך לאפשר לצרכנים הישראלים לרכוש את מוצרי הרשת הישראלית בתנאי הפטור בהתאם ליבוא האישי.

מבחינת מנכ"ל ביג מרכזי קניות, איתן בר-זאב, הרעיון בא לתת מענה ל"אפליית המותגים והרשתות הישראליות, אל מול אפשרויות היבוא האישי של מותגים בינלאומיים".

בר-זאב מעריך כי מהלך זה יגדיל את עוגת הסחר המקוון ויאפשר לחברות ישראליות לפעול בסביבה גלובלית תחרותית יותר, ולצרכנים יציע המיזם החדש הוזלה משמעותית בעלויות המוצרים.

לדבריו, "אם לצרכנים יש סבלנות לחכות כמה ימים עד שהפריט יגיע, אין שום סיבה שהם ישלמו בגינו מע"מ ומסים אחרים. על מוצר אופנה, למשל, הצרכן משלם 6% מכס ועוד 17% מע"מ, ואני מאפשר לחסוך את זה בתחום הפטור, באמצעות ההטבות שהמדינה עצמה מעניקה ביבוא אישי".

- ועדיין יש לקחת בחשבון את עלות המשלוח?

"מתוך חיסכון של 23%, עלות המשלוח יכולה להיות 3%. ככל שהווליום יגדל - היכולת לתת הנחה על השילוח תגדל, ובכל מקרה נעשה כל מה שאפשר על-מנת להוזיל את המשלוח, בין היתר עם האפשרות לאיסוף עצמי". 

השירות החדש יוצע לעשרות הרשתות והחנויות שיהיו באתר ביג פלוס, כשלמעשה הצרכן מבצע את הרכישה המקוונת מול ביג פלוס, בהתאם למספר קטלוגי או מספר דגם שהוא יאתר בחנות. "את המחירים באתר קובעות הרשתות עצמן", מסביר בר-זאב. "כל חנות שתחשוב שזה רעיון טוב לתת אופציה כזו - כלומר לאפשר לצרכן לקנות את המוצר שהוא ראה בחנות בקניון דרך האתר - תוכל להשתמש בשירות הזה".

- אתם למעשה עוקפים את רשות המסים?

"אנחנו לא עוקפים כלל. מחוץ לגבולות יש הטבות שהמדינה בחרה להעניק לצרכנים, ואני בעד כל דבר שמיטיב עם הצרכנים. הנקודה היא שזה נעשה בצורה שפוגעת משמעותית בחנויות. ישבנו וחשבנו איך משווים את תנאי הסחר ומתקנים את האפליה שהמדינה יצרה, והגענו לפתרון הזה - שמיטיב עם הרשתות, מיטיב אתנו ומיטיב עם הצרכנים. היכולת הלוגיסטית והממוחשבת מציעה לצרכנים להעביר את הקנייה ליבוא אישי שעומד בכל הכללים והחוקים. אם אין לחץ לקבל את המוצר מיד, זה יכול להיות פתרון זמין נוח וזול".

- אתה חושב שזה עלול לייצר לחץ על המדינה להשוות את התנאים ולהעניק פטור דומה בחנויות, כפי שדרשו רשתות אופנה?

"אני לא רואה מצב שמדינת ישראל תשווה את התנאים בין הקנייה המקוונת לזו שבחנויות הפיזיות, זה לא יקרה. המצב היום הוא שהרשתות הישראליות לעולם לא תוכלנה להתחרות במחירי החברות מחו"ל, כאשר הללו מקבלות יתרון משמעותי ואינן משלמות מסים אשר חלים על החברות הפועלות בארץ".