לשכת עורכי הדין: לקדם חקיקה בעניין קבוצות הרכישה

כתבו לשרי האוצר, המשפטים והכלכלה וליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת: "מדבר באינטרס ציבורי חשוב, עניין חוצה מפלגות שנוגע לביטחון הציבור והשקעותיו"

"הכתובת על הקיר. איש לא יוכל עוד לטעון 'לא ידעתי, לא שמעתי'. הגיעה העת לעשות מעשה ולקדם חקיקה" - כך כותבים היום (ג') בלשכת עורכי הדין לשרת המשפטים, איילת שקד; שר האוצר, משה כחלון; שר הכלכלה, אלי כהן; ויו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ איתן כבל.

כוונתם של שולחי המכתב היא לתחום קבוצות הרכישה, שלפני כשנה וחצי הרעיד את ענף הנדל"ן והסעיר את הציבור הרחב עת קריסתה של קבוצת החברות של ענבל אור, כמו גם התפוצצות פרשת חברת "אדמה" של אורן קובי.

היום, לאחר הפרסומים אודות קשיים בקבוצת רכישה גדולה נוספת, קבוצת יונייטד שרונה במתחם רשות השידור בדרום הקריה בתל-אביב, פנו יו"ר הלשכה עו"ד אפי נוה, וחברי פורום הקניין והמקרקעין בלשכה, עורכי הדין אברהם ללום ויצחק נטוביץ, יחד עם עו"ד זיו כספי, לשרים וליו"ר ועדת הכלכלה, במכתב בו הם מפצירים בה להמשיך ולקדם הצעת חוק שיזמו בלשכה בעבר הנוגעת לקבוצות הרכישה. 

נזכיר כי מכתב זה מגיע בזמן שבמשרד המשפטים נערכים לפרסם בקרוב את מסקנות הצוות שהקימה שרת המשפטים שקד שעסק בסוגיה זו. בראש הצוות עמד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שעסק בנושא במשך חודשים ארוכים ואמור לפרסם את המלצותיו להמשך טיפול בנושא.

בלשכת עורכי הדין מביטים מהצד בבעיות של קבוצת הרכישה בדרום הקריה, ובענף קבוצות הרכישה בכלל, וכותבים במכתב כי "תחום קבוצות הרכישה צבר תאוצה רבה במשך השנים, וניתן לראות כיום יותר ויותר יחידות דיור הנבנות במסגרת קבוצות רכישה. לפי הערכה, כיום נבנות אלפי יחידות דיור במסגרת התארגנות של קבוצות רכישה... בפועל מה שקרה בתחום קבוצת הרכישה, כמו בכל תחום פרוץ חסר רגולציה ועם פוטנציאל רווח גבוה, וכמו שהתגלה בתחום ההתחדשות העירונית עובר למועד חקיקת חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות), לצד מארגנים טובים עם ניסיון טוב ומוצלח, חדרו לתחום גורמים עלומים נעדרי כל ידע, ניסיון או מחויבות כלפי הקבוצה או למצגי השיווק, כאשר כל מטרתם בהשאת רווח מהיר והשארת חברי הקבוצה לטפל בעניינם לבדם".

עוד נכתב במכתב: "לפני כשנה וחצי רעדה האדמה עם פרסום דבר קריסתה של קבוצת ענבל אור, שהאירה את כל תחום קבוצות הרכישה במבושיה. בעניין אור נגלו קשיים משמעותיים בדרך ניהולה של קבוצת הרכישה, תוך דגש על קבוצות רכישה למגורים, עד כדי שיווקם של יחידות דיור לא קיימות וכספים שנעלמו עקבותיהם, כל זאת שברקע חברי קבוצה שבורים שנותרו ללא קורת-גג וללא כספם.

"אשר על כן פעלה לשכת עורכי הדין, מתוקף סמכותה בחוק לשכת עורכי הדין ומתוך שירות לציבור, בשיתוף עם ועדת הכלכלה וביוזמת ח"כ אלי כהן (כיום שר הכלכלה), במטרה לנסח תזכיר חוק להסדרת תחום קבוצות הרכישה, וזאת מתוך האנומליה הקיימת בפער שבין הרגולציה המחמירה כלפי יזמי נדל"ן לבין היעדר כל רגולציה כלפי מארגני קבוצות, זאת בו בזמן שאין הבדל אמתי בין רוכש דירה מיזם לבין משתתף בקבוצת רכישה, אשר בדומה לרוכש על-פי רוב אינו בהכרח משקיע מתוחכם אשר השקל מצוי בכיסוי".

בלשכת עורכי הדין ממשיכים ומספרים במכתב כי קידמו החקיקה בנושא תוך העזרות במומחים מהתחום וגיבשו תזכיר חוק ש"נועד לייצר מסגרת מחייבת למארגן הקבוצה והאורגנים הרלוונטיים, לרבות הגדרת חובות אמון כלפי חברי הקבוצה, וקושר את המארגן בהצלחת הקבוצה עד לסיום הפרויקט ומסירת יחידות הדיור לחברי הקבוצה.

"תזכיר החוק בראש ובראשונה מבקש ליצור ודאות ומחויבות כלפי חברי קבוצות הרכישה בדרך של הגדרת תחומי אחריות למארגני הקבוצות והבטחת כספי המשתתפים. כמו כן, התזכיר מנסה לתת מסגרת מוגדרת לשני היבטים עיקריים, שהם משך הפרויקט ועלותו. תזכיר החוק אף מציע, בין היתר, לכלול בהסכם עם המארגן פרטים מהותיים, כגון נטרול הערבות ההדדית, אבני-דרך לתשלום למארגן, התואמים גם את קצב התקדמות הבנייה ואחריותו בפרויקט, מועד מסירת הנכס, עלותו הסופית ועוד".

עוד מציינים שולחי המכתב כי "עם הגשת תזכיר החוק לכנסת, התקיימו מספר ישיבות בנושא, לרבות עם המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, עד שבשלב מסוים הופסק קידום תזכיר החוק וגיבושו לכדי הצעת חוק. זאת במקביל להישכחות הכותרות בעניין אור".

כעת מציינים בלשכת עורכי הדין ובפורום המקרקעין בלשכה כי לטעמם הגיעה העת להמשיך ולקדם את הצעת החוק האמורה: "אנו רואים חשיבות רבה בקידום הצעת חקיקה בנושא ומוכנים להשקיע את כל המשאבים הדרושים על-מנת לקדם נושא חשוב זה. עוד יוזכר כי גם המדינה הביעה את דעתה בעניין החשיבות שבהצבת יעדים מוגדרים כלפי מארגני קבוצות, במסגרת מכרזי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, שם מחויבים המארגנים, במסגרת מסמכי המכרז, להעניק שירותים של ניהול ופיקוח הנדסי כלפי חברי הקבוצה, עד השלמת הפרויקט ורישום הזכויות על שם חברי הקבוצה.

"הכנסת, והמכותבים הנכבדים בפרט, כבר הוכיחו כי כאשר המדובר בנושא חשוב ומהותי, יש בכוחם וביכולתם לקדם חקיקה בהליך מזורז וראוי במטרה לקדם אינטרס ציבורי חשוב - כל שכן כאשר מדובר בעניין שהוא חוצה מפלגות ונוגע לביטחון הציבור והשקעותיו".