להוציא את הפייק ניוז מחוץ לחוק

הפייק ניוז הוא כיום הדבר הפוגעני ביותר בזכות הציבור לדעת - את האמת

שמעון ריקלין / צילום: אלון רון
שמעון ריקלין / צילום: אלון רון

"דגן בוודאות מסר את פרטי התקיפה לארה"ב. זה גובל בבגידה. אבל זה נגד ביבי, אז הכול מותר. ולעזאזל המדינה". ציוץ של שמעון ריקלין, עיתונאי הסלון של בנימין נתניהו ושרה. לריקלין יש, לפי העיתונות, כ-50 אלף עוקבים בטוויטר.

אנשים אלה עוקבים אחר ריקלין כי הוא אומר להם דברים שהם רוצים לשמוע. כך שמבחינתם דגן המנוח, שהיה ראש המוסד, הוא בוגד, או "גובל" בבגידה, כי הם לא יודעים אחרת. הם יודעים מה שהם קוראים.

רם בן ברק, ששירת במוסד 33 שנה בתפקידים בכירים, אמר בראיון עיתונאי בחג כי "אין קשקוש גדול יותר ממה שריקלין אמר, אבל היום אפשר לצאת עם כל הצהרה. אנשים אומרים משהו, וזה נהיה ויראלי בצורה בלתי רגילה".

פייק הצבעה

הפייק ניוז הוא כיום הדבר הפוגעני ביותר בזכות הציבור לדעת - את האמת. אנשים שיגיעו בעתיד לקלפיות עלולים להצביע על-פי מידע שאין לו שחר, או שפשוט לא יידעו להבחין בין אמת לבדיה. יושבים להם היום מנהיגי עולם, כמו דונלד טראמפ, בנימין נתניהו, ובוודאי קים ג'ונג און הצפון קוריאני, ולדימיר פוטין הרוסי ואחרים, ופיותיהם כמעט לא מפסיקים לפלוט מידע שקרי ובדוי.

ניצחון הפייקרים

המעניין בתופעה הוא כי מי שמשתמש בה הכי הרבה, מרבה לטעון שאחרים מפרסמים פייק ניוז, גם כאשר זו אמירה לא נכונה. למי להאמין? איך יכול הציבור לדעת מה נכון ומה בדיה? זו בדיוק הבעיה. הציבור לא יכול לדעת. בקרב הזה מנצח מי שמפרסם את הבדיות הגדולות ביותר. לאלה שידברו בשפת האמת העובדתית אין סיכוי מול הפייקרים.

לטיפולך, החוק

מה עושים? לדעתי, כבר מזמן החוק היה צריך לטפל בכך. הפייק ניוז, במיוחד של אנשי ציבור, נועד להטעות לצרכים אינטרסנטיים. כדי לנצח בבחירות, למשל, "חשוב" לומר שהערבים נוהרים לקלפיות באוטובוסים - דבר שלא היה ולא נברא, אבל שכנע אזרחים יהודים להצביע למען מי שהטעה אותם ביודעין, או לפחות ללא בדיקה.

דונלד טראמפ, כך נראה ונשמע, כבר מזמן לא יודע להשמיע מידע המבוסס על עובדות. הוא הפך את הפייק ניוז לכמעט שפת אמו. הוא הגיע אל הבית הלבן במידה רבה, אולי מכריעה, תודות ליכולת שלו לנפק מידע הזוי כעובדה.

שיבוש הליכי דמוקרטיה

במציאות כזאת לא יכולות להיות בחירות אמת. אם לא עוצרים את התופעה, מתגבשת מציאות שבה פוליטיקאי שאינו משתמש בפייק ניוז - אין לו תקומה. לכן יש להתייחס אל פייק ניוז כאל שיבוש הליכי דמוקרטיה.

דבר אחד בטוח: את התופעה הזאת חובה לחסל, כי היא פוגעת במרקם החברתי והשלטוני בצורה שעלולה לגרום לפייק דמוקרטיה.