התחיל המרוץ: מי יישא בפיצוי הכספי באירוע הגז ב"תמר"?

הזרמת הגז הטבעי תחל מחר, לאחר שהתקלה באסדה תוקנה ■ בינתיים הודיעה השותפות: מדובר ב"אירוע כוח עליון"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר צפויה להתחיל מחר (ד') בבוקר, זאת לאחר שבמהלך היום יושלם תיקון התקלה באסדה. בשלב הראשון, מחר בבוקר, תוזרם 50% מהכמות הרגילה - כך הודיע היום משרד האנרגיה.

עבודות התחזוקה שהיו מתוכננות מראש באסדה, ממשיכות וצפויות להסתיים ביום חמישי בבוקר, ומאותו מועד צפויה הזרמת הגז הרגילה המסופקת למשק. במשרד האנרגיה מציינים עוד כי בשבוע הבא תימשכנה עבודות התחזוקה שתוכננו מראש והאספקה תרד שוב למחצית מהכמות הרגילה.

כזכור, ביום חמישי האחרון, עם תחילת עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר, ארעה תקלה שגרמה להשבתת האסדה והפסקת הזרמת הגז למשק. באחד הצינורות שמחובר לצינור האוורור התגלה סדק, אירוע המחייב השבתת האסדה עד לתיקון מוחלט של התקלה. אחת האפשרויות שהועלתה לתיקון התקלה היא לרתך את הסדק, ואולם בנובל החליטו להחליף את החלק הפגום כולו - אופציה בטיחותית יותר וממשוכת יותר. החלק הסדוק יוצר והוטס במיוחד מיוסטון שבטקסס.

השאלה הגדולה שנותרת היא גובה הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהשבתת האסדה למשך 6 ימים ומי יישא בעלויות. בזמן התקלה, תחנות הכוח של חברת החשמל ושל היצרנים הפרטיים עברו לשימוש בסולר, שייקר באופן משמעותי את סל הדלקים. על פי ההערכות, כל יום של תיקונים עלה לחברת החשמל עשרות מיליוני שקלים כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים.

אתמול (ב') הודיעה רשות החשמל כי היא בוחנת את נושא ההתחייבות של שותפות תמר כלפי יצרני החשמל (חברת החשמל ויצרני חשמל פרטיים) באספקה סדירה של גז ופיצוי בגין אי הזרמתו. מדובר בבדיקה שלא תסתיים לפני הנפקת חשבונות החשמל לחודשים ספטמבר-אוקטובר. הציבור לא ירגיש את משבר הגז בחשבונות החשמל הקרובים שיחושבו על פי התעריף הנוכחי, אבל ברשות החשמל יידרשו למצוא את המקורות לכיסוי של סל הדלקים בזמן המשבר. אגב, בינתיים מיהרה שותפות תמר להוציא הודעה ללקוחותיה כי מדובר באירוע "כוח עליון", מושג משפטי הפוטר אותה על פניו מפיצוי כספי ללקוחות.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי שיתוף-הפעולה והעבודה המאומצת של כל הגורמים הרלוונטיים, הובילו לניהול מוצלח של שעת החירום במשק האנרגיה ללא פגיעה ברציפות אספקת החשמל לכלל הצרכנים. "במהלך הימים האחרונים פעלנו על מנת לייצב את משק האנרגיה, ואני שמח שהצלחנו במשימה זו. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר תיקון התקלה ומכינים את המשק בצורה המיטבית לכל תרחיש אפשרי. עבודות האחזקה שתוכננו מראש תימשכנה כסדרן ותסתיימנה עד לאמצע אוקטובר".