אחרי 6 ימים: חודשה אספקת הגז ממאגר "תמר"

כעת מזרים המאגר כמחצית מהכמות המקסימלית אותה הוא מפיק בעת שגרה ■ ביממה הקרובה יוגדל באופן הדרגתי היקף הגז המוזרם מן האסדה אל החוף, עד שישוב לרמתו המקסימלית

פעילות הריתוך על האסדה לתיקון הסדק / צילום: נובל אנרג'י
פעילות הריתוך על האסדה לתיקון הסדק / צילום: נובל אנרג'י

אחרי 6 ימים, חודשה הבוקר (ד') אספקת הגז ממאגר "תמר", והפעילות על האסדה מתנהלת כסדרה - כך הודיעה הבוקר שותפות "תמר".

כעת מזרים המאגר כמחצית מהכמות המקסימלית אותה הוא מפיק בעת שגרה. ביממה הקרובה יוגדל באופן הדרגתי היקף הגז המוזרם מן האסדה אל החוף, עד שישוב לרמתו המקסימלית. עבודות התחזוקה נמשכות במקביל. 

כזכור, ביום חמישי האחרון, עם תחילת עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר "תמר", אירעה תקלה שגרמה להשבתת האסדה והפסקת הזרמת הגז למשק. באחד הצינורות שמחובר לצינור האוורור התגלה סדק, אירוע המחייב השבתת האסדה עד לתיקון מוחלט של התקלה. אחת האפשרויות שהועלתה לתיקון התקלה היא לרתך את הסדק, ואולם בנובל החליטו להחליף את החלק הפגום כולו - אופציה בטיחותית יותר וממשוכת יותר. החלק הסדוק יוצר והוטס במיוחד מיוסטון שבטקסס.

בשותפות "תמר" מציינים כי "השבוע החולף המחיש שוב את הצורך לעודד ריבוי מקורות אנרגיה ואת החשיבות בפיתוח מאגרים נוספים של גז טבעי אשר יספקו רשת ביטחון ויתירות אנרגטית למשק הישראלי".

השאלה הגדולה שנותרת היא גובה הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהשבתת האסדה למשך 6 ימים, ומי יישא בעלויות. בזמן התקלה, תחנות הכוח של חברת החשמל ושל היצרנים הפרטיים עברו לשימוש בסולר, שייקר באופן משמעותי את סל הדלקים. על-פי ההערכות, כל יום של תיקונים עלה לחברת החשמל עשרות מיליוני שקלים כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים.

עמדת חברת החשמל היא שהציבור לא צריך לשאת בעלויות התקלה, והרגולטור הקובע את תעריף החשמל, רשות החשמל, הודיע השבוע כי נושא קבלת הפיצוי מהשותפות בגין אי-הזרמת הגז ייבדק.

מדובר בבדיקה ממושכת שלא תסתיים לפני הנפקת חשבונות החשמל לחודשים ספטמבר-אוקטובר, כלומר הציבור לא ירגיש את משבר הגז בחשבונות החשמל הקרובים שיחושבו על-פי התעריף הנוכחי. ואולם, ברשות החשמל יידרשו למצוא את המקורות לכיסוי של סל הדלקים בזמן המשבר.

אגב, בינתיים מיהרה שותפות "תמר" להוציא הודעה ללקוחותיה כי מדובר באירוע "כוח עליון", מושג משפטי הפוטר אותה על פניו מפיצוי כספי ללקוחות.