נאור לבג"ץ: לא נגיע לטקס גוש עציון; היועמ"ש: טקס לא פוליטי

(עדכון) - תנועת רגבים עתרה לבג"ץ בבקשה להורות לנשיאת העליון לנמק מדוע נציגי הרשות השופטת לא ישתתפו בטקס 50 שנה לגוש עציון ■ נאור בתגובה לעתירה: לא נגיע כיוון שהטקס שנוי במחלוקת ציבורית ■ מנדלבליט: הטקס ממלכתי ולא פוליטי ■ רגב: כתם על ביהמ"ש

מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

הסערה סביב החלטתה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שלא לשלוח נציג של הרשות השופטת לטקס לציון "חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון" נמשכת. היום (ג') הבהירה נאור כי היא עומדת על דעתה שלא להגיע לטקס ולא לשלוח שופט אחר אליו.

בתשובה שהגישה נאור לעתירה לבג"ץ שהגישה תנועת "רגבים", שבה היא ביקשה מנאור לנמק את החלטתה, הסבירה נאור כי "הרשות השופטת החליטה לא להשתתף בטקס בגוש עציון, משום שלאחר עיון בהזמנה לאירוע הגיעה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, למסקנה שהאירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית".

לפי התשובה, שהוגשה באמצעות היועץ המשפטי של מערכת המשפט, עו"ד ברק לייזר, "על כן, מבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או של מי משופטי בית המשפט העליון לגוף המחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע".

בתגובה נאמר כי השתתפות נציג הרשות השופטת באירוע אינה עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה לשופטים, האוסרים על שופט להיות מעורב בפעילות פוליטית בכל מסגרת שלה זהות פוליטית או מפלגתית.

נאור מציינת כי "לעניין השתתפותם של נציגים של הרשות השופטת באירועים ממלכתיים, אין לבחון את מהותו של אירוע זה או אחר אך ורק לפי הגדרתו או כותרתו, אלא לפי מהותו, ובין היתר יש לבחון את מיהות המשתתפים והנואמים בו, וכך נעשה במקרה זה".

נאור גם מסבירה בתגובה לבג"ץ את השתלשלות העניינים שהובילה להחלטתה השנויה במחלוקת: בחודש אוגוסט התקבלה בלשכתה של הנשיאה הודעת דואר אלקטרוני מטעם מרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט, שבה נאמר כי ביום רביעי 13 בספטמבר יתקיים טקס לציון יובל שנים לאיו"ש.

לדברי נאור בתגובתה היום, "תחילה, ובהתאם לנוהלי עבודה רגילים בלשכת הנשיאה לגבי הזמנות של משרד ההסברה, התבקש השופט ניל הנדל על-ידי לשכת הנשיאה לייצג את הרשות השופטת באירוע, ונמסרה על כך הודעה למרכז ההסברה".

לדברי נאור, ב-7 בספטמבר התקבלה בלשכתה הזמנה מפורטת, שבה נאמר כי האירוע הוא "לחגיגות היובל לשחרור יהודה, שומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן".

עוד נכתב בהזמנה: "סיפור ישראלי - יובל לשיבה לחבלי הארץ ההיסטוריים - יהודה, שומרון הגולן והבקעה". לדברי נאור, בימים האחרונים, לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת כאמור, היא הגיעה למסקנה שהאירוע עוסק בנושא ששנוי במחלוקת ציבורית, ולכן החליטה שלא ישתתף בו נציג של מערכת המשפט.

נזכיר כי החלטת נאור שלא לשלוח נציג לטקס עוררה סערה ציבורית. נאור הותקפה על-ידי ראש ומעצת גוש עציון וגורמים פוליטיים מהימין בגין ההחלטה.

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, תקף את נאור ואמר כי "על השופטים להחליט האם הם יהיו חלק מההיסטוריה של שיבת עם ישראל לארצו - או חלק מההיסטריה של שמאל החרד לשלטונו האבוד. נאמן מסר כי "אני נדהם כל פעם מחדש לראות אנשי ציבור מופתעים מהצד של הנשיאה נאור. תמיד אמרנו שביחס להתיישבות לא מדובר בפסקי דין אלא עשיית דין לעצמם, תוך שימוש בתפקיד רם ונישא של שופט עליון לקידום אג'נדה אידאולוגית - דבר חמור כשלעצמו; אבל כעת ברור יותר מתמיד כי מדובר בצעד החורג מכללי המשחק של בית המשפט שקבע בעצמו". 

ח"כ נורית קורן, החברה בוועדה לבחירת שופטים, מסרה בתגובה לדברי נשיאת העליון נאור: "נימוקה של הנשיאה נאור על ביטול הגעתה מקומם ואף מתריס. כיצד ייתכן כי השתתפות בטקס ממלכתי של מדינת ישראל מהווה עבירה על כללי האתיקה של בית המשפט?! הדבר היחיד ששנוי במחלוקת ציבורית, זו העמדה הפוליטית שנשיאת בית המשפט העליון מפגינה בימים אלה. חדל לדיקטטורה ולפגיעה העגומה באמון הציבור במערכת המשפט ובפרט בבית המשפט העליון". 

גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיב לעתירה לבג"ץ בנוגע לטקס בגוש עציון וכתב כי הטקס הוא ממלכתי ולא פוליטי.

רגב: "כתם אנטי-ממלכתי"

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הממונה על הטקס שייערך הערב, תקפה את החלטתה של נאור. במכתב ששלחה רגב ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, היא כתבה: "אני רואה בחומרה את התנהלותה של נשיאת בית המשפט העליון והודעתה כי הרשות השופטת לא תשתתף בטקס. הימנעות מופגנת זו מצדה פוגעת במדינת ישראל, גם על-פי הגדרתו הפשוטה של החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם שהתקבל בכנסת לפני כמה שנים".

רגב דרשה מהנשיאה לחזור בה מהחלטתה ולא "תותיר החלטתה כתם אנטי-ממלכתי על בית המשפט העליון".

השרה רגב הזכירה במכתבה כי עריכת טקסים ממלכתיים, קביעת תכניהם והתנהלות נציגי רשויות השלטון הן באחריות הרשות המבצעת, הממשלה. 

המדינה: אין מקום להורות על ביטול הטקס

בתוך כך, המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירת עמותת רגבים בעניין הטקס הצפוי להתקיים הערב בפארק התעשייה גוש עציון, אשר מאורגן על-ידי מרכז ההסברה במשרד התרבות והספורט מכוח החלטת ממשלה. בתגובה - שהוגשה מטעם ראש הממשלה, ממשלת ישראל ומשיבי הממשלה האחרים - נאמר כי המשיבים סבורים כי אין מקום להורות על ביטול הטקס.

בתגובה, שהוגשה בידי עו"ד שי כהן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נאמר בין היתר כי בהחלטת הממשלה הרלוונטית נקבע כי האירוע יתקיים כטקס ממלכתי, והמשיבים רואים חשיבות רבה בקיומו. על כן, המשיבים סברו כי היה מקום להשתתפות של נציג מטעם באירוע, ומשכך הם ראו לנכון להזמין נציג כאמור. מכל מקום, אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע.