הושג הסכם בין הנכים לממשלה: זה מה שהם יקבלו

הוסכם כי קצבת הנכים הקשים ביותר תוגדל ל-4,500 שקל בחודש ■ סכום ההשתכרות שמתחתיו יהיה ניתן לשמור על הקצבה במלואה יעמוד על 4,300 שקל ■ צפו בכל ההישגים של הנכים

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשעה 3 לפנות בוקר בישיבה רבת משתתפים בבית ההסתדרות בנוכחות ארגוני הנכים, יו"ר הקואליציה דוד ביטן, פרופ אבי שמחון מטעמו של ראש הממשלה, יו"ר ההתסדרות אבי ניסנקורן וח"כ אילן גילאון המלווה את מאבקי הנכים מראשית הדרך - הגיעו הצדדים לפריצת דרך והסכמות.

ההסכם כולל את מתווה העלאת קצבאות הנכות בהדרגה במשך 4 שנים ולא באופן מיידי כפי שקיוו הנכים להשיג. בנוסף, אחרי מאבק עיקש של שבועות ארוכים וחסימת כבישים וצמתים בכל רחבי הארץ - הסכימו ארגוני הנכים שהעלאת הקצבאות תהיה דיפרנציאלית, כלומר בסכומים שונים לפי דרגת הנכות. יחד עם זאת, סכום הקצבאות יוצמד לשכר הממוצע במשק. דרישתם המקורית של הנכים היתה שהוא יוצמד להעאלות בשכר המינימום (הממשלה מחויבת למספר העלאות שכר מינימום בשנים הבאות ומכאן הדרישה המקורית.) 

ההישג המרכזי של ארגוני הנכים הוא העלאת הקצבה לנכים הקשים ביותר - לסך של 4,500 שקל. כיום עומדת קצבת הנכות על סך של 2,342 שקל בחודש, כלומר מדובר בכמעט הכפלת הסכום.

על פי ההסכם קצבאות הנכים יועלו במספר פעימות ויגיעו לסך של 4.2 מיליארד שקל בתקציב המדינה בשנת 2021. העלאת הקצבאות תחול על 244 אלף נכים בישראל. הפגישה רבת המשתתפים החלה אתמול בשעה 14:00 ונמשכה 12 שעות רצוף.

ההסכמות בין הצדדים יעוגנו בחקיקה ממשלתית האמורה להיות מונחת על שולחן הממשלה כבר בימים הקרובים.

על פי ההסכם קצבת הנכות תועלה בינואר 2018, בשלב ראשון בסכום שבין 700-1,800 שקל. נכים בעלי נכות קשה הזקוקים להשגחה צמודה ובעלי זכאות לקצבת שירותים מיוחדים יקבלו 4,500 שקל. נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקל בחודש, נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקל בחודש, נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקל בחודש, נכים עם 60%-74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקל לבין כ-2,400 שקל בחודש.

בנוסף, קצבת הנכות תוצמד לעליות בשכר הממוצע במשק. הצדדים גם הסכימו שהסכום אשר ממנו לא תקוזז קצבת הנכות (כלומר המשך השתכרות בעבודה מכניסה עבור הנכה תוך שמירת מלוא הקצבה) יועלה מן הסך של 2,800 שקל כיום עד ל 4,300 שקל, בשתי פעימות ויגיע ל 4,300 שקל בינואר 2019. הצדדים החליטו לבחון את הנושא לעומק והממשלה תבחן בהמשך העלאה של הסכום הזה עד ל 5,300 שקל כך שלנכים ישתלם לצאת לעבוד בהמשך. ארגוני הנכים ראו בחלק זה עניין מהותי, עם השפעה חשובה על ההיבט של עידוד יציאה לעבודה של נכים קשים.

עוד הוסכם בין הצדדים להוסיף 150 מליון שקל להגדלת קצבאות הנכות לילדי נכים, להוסיף 300 מליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות בזקנה (במקום המצב הקיים בו הנכים נאלצו לבחור בין קצבת נכות לקצבת זקנה), ולהוסיף 75 מליון שקל לפרויקטים לעידוד תעסוקת נכים. סך כל ההטבות יעלו לתקציב המדינה 4.2 מיליארד שקל בשנה.

ארגוני הנכים מורכבים ממספר גופים ולא כולם בירכו על ההסכם. אחד מהם, ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", האחראי להרבה מחסימות הכבישים בחודשים האחרונים, הודיע שהעלאת קצבאות לפחות משכר מינימום אינה מקובלת עליהם והם ימשיכו במאבק.

יצוין שח"כ אילן גילאון, הנמצא בקשר עם ארגוני הנכים בכל תקופת המאבק הדגיש כי למרות הרצון שלהם לקבל העלאה מלאה, הוא סבר שעליהם להתפשר ולהגיע להסכמה עם הממשלה תוך שהם עוצרים את המאבק בכבישי ישראל.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום המו"מ: "שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ברצוני להודות לשר האוצר משה כחלון וליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לפרופסור אבי שמחון מטעם ראש הממשלה וליוזם הצעת החוק ח"כ אילן גלאון, שעשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר: "ההסכם מהווה בשורה אמיתית לנכים, מדובר בהישג שמעלה את קצבאות הנכות ומאפשר לציבור הנכים לשוב להתפרנס בכבוד מבלי לאבד את קצבת הנכות. נדבך חשוב נוסף הוא שהוספנו לתקציב הכולל תוספת של 150 מיליון שקלים לילדים נכים. אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף כאשר אוכלוסייה שכל כך זקוקה לסיוע תקבל אותו לאחר יותר מ-15 שנים". 

ח"כ אילן גילאון ציין שמדובר בהסכם היסטורי: "זה הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו. ארגוני הנכים הגיעו להסכמה והם מועצת גדולי התורה שלי".

נציגי ארגוני הנכים אמרו שהם מברכים על ההסכם: "מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר. אנו מודים מקרב לניסנקורן, ביטן, גילאון, לפרופ' שמחון ולממשלת ישראל".