האוצר: צירוף חרדים וערבים לשוק העבודה עצרה הגידול בפיריון

הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה: הקיפאון בפריון המגזר העסקי בישראל נובע מכך שמרבית המשרות החדשות שנוספו למשק ב-2016 היו משרות בשכר נמוך ופריון נמוך, ובעיקר כתוצאה מהצטרפות חרדים וערבים לשוק העבודה

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

הקיפאון בפריון המגזר העסקי בישראל נובע מכך שמרבית המשרות החדשות שנוספו למשק ב-2016 היו משרות בשכר נמוך ופריון נמוך ובעיקר כתוצאה מהצטרפות חרדים וערבים לשוק העבודה - כך עולה מהסקירה הכלכלית השבועית שמפרסם היום (ב') הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה.

הסקירה מנסה לנתח את הגורמים לקיפאון בפריון של התוצר העסקי בישראל, תופעה שמקיפה בשנים האחרונות גם את מרבית הכלכליות המפותחות בעולם המערבי.

הפריון מבטא את כושר היצרנות של העובדים או את התפוקה הממוצעת לכל עובד ביחס לתשומות המושקעות בו. פריון גבוה הוא אינדיקציה לכלכלה עשירה ותחרותית (אך לא בהכרח גדולה במונחי תמ"ג).

מהניתוח עולה כי בנוסף לגידול במשרות בעלות שכר נמוך (שמורידות את הפריון הממוצע לעובד ע"ב) נעצרה העלייה בפריון, גם כתוצאה מכך שההשקעות במשק בשנה האחרונה היו בדגש על תחומים שמשפיעים על רמת החיים כמו בנייה למגורים ורכישת כלי רכב, אך לא בתחומים הנחשבים למגדילי פריון כמו מחקר ופיתוח, מכונות ציוד ותשתיות.