האם חברת החשמל תנתק אותנו מחשמל בערב החג?

יוארך פרק הזמן בו יוכל הצרכן לשלם חובו מבלי להיות חשוף לניתוק ■ "השימוש בחשמל הוא צורך חיים בסיסי, כשמנגד מתחייב הצורך הציבורי בגבייה אפקטיבית של חשבונות החשמל"

אסף אילת / צילום: רוני פרל
אסף אילת / צילום: רוני פרל

רשות החשמל אישרה הבוקר (ב') מדיניות ניתוקים חדשה שתשנה באופן משמעותי את הליכי הגבייה לצרכנים החייבים בגין החשמל שצרכו, טרם ניתוקם. מדיניות זו תגביל באופן ניכר את היכולת של חברת החשמל לנתק צרכנים, ובפרט ניצולי שואה וחולים המשתמשים בביתם במכשירים מאריכי חיים, מאספקת החשמל.

במסגרת המדיניות החדשה יוארכו פרקי הזמן בו יכול הצרכן לשלם את חובו מבלי להיות חשוף לניתוק. כמו כן, יורחב מגוון אמצעי התשלום הזמין לצרכנים ואמצעי קשר המתריעים על חובות חשמל, כך שיכללו מסרונים, התראות מפורטות כולל תרגומן ב-3 שפות נוספות באינטרנט (ערבית, רוסית, אמהרית), הודעות קוליות עם אפשרות למענה אנושי לצורך הסדרת התשלום ועוד.

נוסף על כך, נקבע כי ניתוקי אספקת חשמל לא יחולו בערבי חג ומועד וכן באירועי חירום ופגעי מזג-אוויר קיצוני. בהודעת רשות החשמל נכתב כי "השימוש בחשמל הוא צורך חיים בסיסי, כשמנגד מתחייב הצורך הציבורי בגבייה אפקטיבית של חשבונות החשמל".

לאחר היישום המלא של האסדרה, הרשות צופה ירידה משמעותית בכמות ניתוקי אספקת החשמל בקרב הצרכנים הביתיים, כאשר רק ב-2015 ביצעה חברת החשמל כ-57 אלף ניתוקים.

מטרת ההסדרה היא להגיע להסדרי תשלום כצעד לצמצום ניתוקי החשמל, זאת על ידי פריסת חובות, הוספת מגוון אמצעי תשלום והפחתת ריביות - מעבר מריבית הפיגורים שנהוגה עד היום - 8.1% לריבית איחורים, הנהוגה כיום בשוק, 6.1%.

ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל, מסר: "לרשות החשמל ישנה מחויבות לאפשר לצרכני החשמל לצרוך מוצר חשוב ובסיסי זה ולהקל על אפשרויות התשלום. ניתוקי חשמל בהיקפים גדולים אינם פתרון ראוי, ובהתאם הרשות מפרסמת סל הקלות והנחיות המגבילות ניתוקים מחד, תוך שמירה על יכולת לגבות חובות מאידך". 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל איננה מנתקת ניצולי שואה ובעלי מכשירים מצילי חיים, כמדיניות פנימית רבת-שנים.

חברת החשמל מברכת על ההסדרה, אשר תאפשר לחברה להמשיך במדיניותה, תוך הכרה של הרגולציה בה, לדבוק במדיניות של אי-ניתוק ניצולי שואה ולקוחות בעלי מכשירי חשמל מצילי חיים, זאת מבלי לעבור על הנחיות הרגולטור כפי שהיו עד כה.

"חברת החשמל, בהתאם למדיניות שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, יזמה ומובילה את פעילות 'השולחן העגול' עם הארגונים החברתיים, שמטרתה יצירת שיח וכן טיפול בלקוחות מוחלשים שנופלים בין כיסאות הרגולטוריים.

"החברה רואה בפעילות המשותפת עם משרד האנרגיה ורשות החשמל פריצת דרך והישג משותף ומשמעותי לרגל השנה החדשה".