חוק הדיור הציבורי: שר הבינוי והשיכון מתכוון להאריכו ב-5 שנים

עד כה נמכרו ב-5 השנים שעברו 6,000 דירות מכוח החוק ■ מתנגדים להארכה טוענים כי מדובר במהלך בעייתי שרק מוריד את היצע הדירות לדיור הציבורי בטווח הקצר

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הצעת החלטה להאריך את תוקפו של חוק הדיור הציבורי צפויה לעלות לאישור הממשלה לאחר החגים. כך הודיע היום שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. חוק הדיור הציבורי היה אמור לפקוע בסוף 2017 וכעת, באם ההחלטה להאריכו תעבור, הוא יוארך ב-5 שנים נוספות בהן יוכלו זכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהן הם מתגוררים בהנחה של עד 50% בכפוף לעמידה בקריטריונים ולותק המגורים בדיור הציבורי. נציין כי הצעת ההחלטה להארכת החוק צריכה לעבור הן את אישור הממשלה והן את אישור הכנסת.

נזכיר כי בתחילת שנת 2013 נכנס חוק הדיור הציבורי לתוקף בעקבות הסכמות בין שר האוצר דאז יאיר לפיד לבין שר הבינוי והשיכון דאז אורי אריאל. מדובר היה בבשורה של ממש לזכאי הדיור הציבורי אחרי שנים ארוכות בהן החוק שחוקק חבר הכנסת רן כהן (מרצ) היה קיים אך נדחה שנה אחר שנה במסגרת חוק ההסדרים. עוד נזכיר כי בהתאם לחוק הדיור הציבורי זכאים דיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים, בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בחוק, במחיר מופחת, באופן המשקף הנחה משמעותית. כפי שעולה מדברי ההסבר לחוק הדיור הציבורי תכלית החוק הייתה לגרום לכך שדיירי הדיור הציבורי יזכו להיות בעלים של רכוש שאותו יוכלו בהמשך אף להוריש לצאצאיהם וזאת כדי למנוע תופעה במסגרתה דור ההורים מוריש את העוני לדור שבא אחריו.

עם זאת, למרות ההיבט החיובי של החוק בכל הנוגע למתן אפשרות לזכאי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בהנחה, יש גם גורמים שסבורים כי ייתכן ואין להאריך את החוק. גורמים אלו מסבירים כי אחת הבעיות בחוק הדיור הציבורי היא שמכירת הדירות לזכאים הולכת ומדללת את מאגר הדירות המיועדות לזכאים מידי שנה. מסיבה זו, טוענים המתנגדים להארכת החוק, חשוב למצוא פיתרון אחר ולא להמשיך במכירת הדירות שבשנים האחרונות גרעה דירות רבות מהמאגר בעוד מספר זכאי הדיור הציבורי אינו פוחת. לשאלה כמה דירות נמכרו במסגרת חוק הדיור הציבורי ב-5 השנים שהיה בתוקף השיבו במשרד הבינוי והשיכון כי מדובר בכ-6,000 דירות ברחבי הארץ. עוד על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, בשנתיים האחרונות נרכשו 1,200 דירות בלבד לטובת הדיור הציבורי, כאשר בשנים קודמות יותר היקף רכישת הדירות היה נמוך הרבה יותר אם בכלל. כך, המספרים היבשים למעשה מחזקים את הטענה כי החוק גורע יותר דירות ממה שהמדינה מצליחה להחזיר.

עוד ביקשו להדגיש במשרד הבינוי והשיכון כי בשנתיים האחרונות שופצו כ-20 אלף דירות והיקף ההשקעה בשיפוץ ובאחזקת הדירות עמד בתקופה זו על כ-400 מיליון שקל וכי הוקצה תקציב ייעודי נפרד על סך 100 מיליון שקל לרכש דירות עבור נכים רתוקים לכיסא גלגלים. במקביל מזכירים במשרד הבינוי והשיכון את התוכנית שאושרה במועצת מקרקעי ישראל המאפשרת למדינה לכלול דירות המיועדות לדיור ציבורי במכרזי מחיר למשתכן. נזכיר כי על פי תוכנית זו תוכל המדינה לדרוש מהזוכה במכרז שעד 5% מהדירות יוקצו לדיור ציבורי ויועברו ללא תמורה למדינה. עם זאת, למרות שההחלטה כבר אושרה, ובטווח הארוך היא עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע הדירות לדיור הציבורי, יישומה טרם החל בפועל.

"חוק הדיור הציבורי מסייע לאלפי משפחות לצאת ממעגל העוני ובמקביל מאפשר רכישת דירות חדשות לדיור הציבורי", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, "מדובר בפעולה נוספת במשימתנו הלאומית לצמצם פערים ולסייע לשכבות המוחלשות בחברה. אנו רואים בכך ערך עליון ונמשיך לעשות כן למען הציבור בישראל". סגן שר הבינוי והשיכון, ח"כ ז'קי לוי, הוסיף ואמר: "הארכת חוק הדיור הציבורי הוא מעשה נוסף מתוך שרשרת מעשים שתכליתם חיזוק דיירי הדיור הציבורי. נמשיך בדרכנו שמסייעת לשכבות החלשות בישראל ומגשרת על עוול והזנחה רבת שנים ורחבת היקף. נמשיך להיות אנשי בשורה ולעשות צדק חברתי".