צפו: "סם המסיבות" עשוי להפוך לתרופה רפואית מקובלת

אחד מהסמים האסורים לפי חוק שמסתובבים ברחובות עשוי להפוך, באופן אירוני, לתרופה שתטפל בבעיות שלפעמים דוחפות אנשים להתמכר לסמים מלכתחילה

MDMA   צילום: shutterstock
MDMA צילום: shutterstock

אחד מהסמים האסורים לפי חוק שמסתובבים ברחובות עשוי להפוך, באופן אירוני, לתרופה שתטפל בבעיות שלפעמים דוחפות אנשים להתמכר לסמים מלכתחילה. מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) אישר לפתוח במחקר מתקדם של הסם MDMA, כטיפול פורץ דרך לאנשים שסובלים מתופעות של פוסט-טראומה.

כבר לפני כמה חודשים דווח על הכוונה להתחיל בניסוי קליני לבדיקת ההשפעה של MDMA על חולי הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). כעת אושר מערך מחקר של שני ניסויים קליניים בבני אדם לבדיקת האפקטיביות של הסם כטיפול בהפרעה הנפשית הקשה. המחקר ייעשה במימון האגודה הבין-תחומית למחקרים פסיכדליים (MAPS), ארגון ללא מטרות רווח שיושב בקליפורניה. הניסויים הקליניים, שיעלו יחד כ-25 מיליון דולר, אמורים להתחיל כבר באביב הקרוב ולהסתיים עד 2021.

העובדה שסם מסיבות עשוי להפוך לטיפול רפואי מקובל מעידה במידה רבה על הצלחת מאמציה של קבוצת חוקרים, שמתעניינים כבר תקופה ארוכה בתכונות הרפואיות של האמדיאמאיי. חוקים נוקשים למלחמה הסמים עיכבו את חקר החומרים הללו במשך עשורים. "מבחינה מדעית לא מדובר בצעד גדול", אומר דיוויד נאט (Nutt), נוירופסיכו פרמקולוג באימפריאל קולג' בלונדון ב ריאיון לכתב העת Science. "היה ברור כבר ארבעים שנה שהסמים הללו יכולים לשמש גם כתרופות. אבל הצעד הגדול שנעשה הוא בקבלת הלגיטימיות שלהם".