פגר מהלך

קריירה שבנויה על הקשר המושלם נוסקת במהירות, אבל גם מסוכנת

ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

יש אנשים שהקריירה שלהם בנויה על ספונסר שמושך אותם אחריו לכל מקום, בכיר שפרס עליהם את חסותו, והם מתקדמים בעקבותיו מתפקיד לתפקיד. כשמודבר במגזר הציבורי כמעט תמיד מדובר במהלך פוליטי גרידא ללא כל הצדקה מקצועית, ראה "חוק הג'ובים" של שקד ולוין שכל תכליתו עוד כוח ועוד ג'ובים למקורבים במסווה של משילות.

הקשר המושלם

לעומת זאת במגזר העסקי, הגם שהספונסר נהנה מהנאמנות של בני חסותו, ברוב המקרים מדובר בהחלטה שהיא קודם כל מקצועיות, באנשים איכותיים שעושים עבודה מצוינת שמקדמת את הספונסר, לכן כדאי לו למשוך אותם איתו ממקום למקום.

יתרונותיו של מה שמכונה "הקשר המושלם" ברורים. קידום מהיר, לעיתים מטאורי, שאינו דורש מערך נטוורקינג משובח כדי להגיע למשרות איכותיות, מעמד חזק בארגון שמתחזק ככל שמעמדו של הספונסר גבוה יותר, מטריה אווירית במאבקי כוח בארגון, שלא לדבר על עדרי המתחנפים ומלחכי פינכה שמשחרים לפתחם של בני החסות, מחפשים את קירבתו של הספונסר.

יחד עם זאת, מערכת היחסים הזו טומנת בחובה לא רק הזדמנויות קריירה נהדרות אלא גם איומים וקשיים איתם נאלצים חלק מהמנהלים הללו להתמודד ברמה יומיומית. החל מהערכת חסר הנובעת מהנטייה של הסביבה להפחית מיכולותיהם ולייחס את ההצלחות לחסות ממנה הם נהנים ולא לביצועיהם בפועל, לא משנה כמה הם מוכשרים ועד כמה מרשימים ההישגים, דרך אנטגוניזם, חוסר פרגון, חוסר שיתוף פעולה, מקלות בגלגלים ושאר התנהגויות שליליות, שמתרבות ככל שמעמדו של הספונסר נמוך יותר, או כשהוא מאבד מכוחו.

היום שאחרי

אבל האיום האולטימטיבי שמרחף מעל לראשו של מי שתלוי בספונסר הוא איום "היום שאחרי", שמתעצם ככל שהספונסר חזק יותר וככל שהתלות בו גדולה יותר. ואכן כאשר מסיבה כזו או אחרת הספונסר נעלם מהתמונה, ברוב המקרים אלה המזוהים כאנשיו מאבדים את כוחם באחת, הופכים לפגרים ארגוניים מהלכים במקרה הטוב. לעיתים קרובות הם מוצאים עצמם מחוץ לארגון מהיום למחר, סוג של חיסול ממוקד ממנו קשה להתאושש.

איך תוכלו למזער את הסיכונים הכרוכים בחסות הזו?

10 צעדים בסיסיים:

1. הדבר הראשון והכי חשוב, לא להתבשם מהכוח שנפל בחלקכם, הוא לא שלכם, הוא של הספונסר, והוא נזיל.
2. קראו את המפה הפוליטית, מפו את האינטרסים ואת ניגודי האינטרסים, זהו היטב מי בעדכם ומי נגדכם, ובעיקר מי בעד ומי נגד הספונסר שלכם. הבנת המפה, הערכה נכונה של יחסי הכוחות והתנהלות פוליטית מתאימה הם תנאי לרלוונטיות שלכם בארגון, אחרת אתם עלולים לגלות שהימרתם על הסוס הלא נכון, ולהתרסק.
3. השתדלו להתנהל כאילו אין ספונסר, גם מקצועית וגם בינאישית, והקפידו על מערכות יחסים תקינות עם קולגות, ממונים ואנשי מפתח מחוץ לארגון, כולל עם "אויבים".
4. הצטיינו בעבודה והגיעו להישגים בזכות עצמכם, זה חשוב לתדמיתכם גם בחברה, גם במעגל המקצועי והעסקי שמחוצה לה וגם בעיני הספונסר. אם צריך, השקיעו פי 2 יותר מהאחרים, למען הסר ספק.
5. פתחו קול משלכם ואל תפחדו להביע דעה שונה מזו של הספונסר. אם תדקלמו אותו ותגידו "אמן" על כל דבר תמצבו עצמכם כאידיוטים שימושיים, כלבי שמירה ארגוניים במקרה הטוב.
6. טפחו מקורות כוח חלופיים בתוך הארגון ומחוצה לו, ובנו קואליציות רחבות מספיק. כל מנהל זקוק לכך, במיוחד מי שעיקר כוחו שאוב מספונסר יחיד.
7. הימנעו מזהות מוחלטת עם הספונסר וטשטשו אותה גם אם היא כזו. אתם לא רוצים לקחת את הסיכון הכרוך בכך, שכן כל פגיעה במעמדו היא 100% פגיעה במעמדכם.
8. שיקדו על טיפוח נטוורקינג איכותי, עם דגש על נטרלי, שאינו קשור בהכרח בספונסר או תלוי בו. "הקשר המושלם" הוא לא תחליף לרשת קשרים ענפה ומתפקדת, להיפך.
9. קחו בחשבון שלספונסר שלכם יש עוד אנשים תחת חסותו ודאגו להתנהל נכון גם מולם.
10. שימו אצבע על הדופק, והקפידו להיות ערים לכל שינוי שמתרחש בסביבה, שלא תופתעו.

מעטים זוכים

זכרו, לא משנה מי הספונסר שלכם - יו"ר, מנכ"ל, סמנכ"ל או מנהל בדרג נמוך יותר - אם תשכילו לעקוף את המוקשים שבדרך תרוויחו פעמיים. גם תיהנו מהחסות ומאידך תצליחו לבנות לכם מעמד חזק בזכות עצמכם בכל ארגון אליו תגיעו, ובכל תפקיד. זו הזדמנות קריירה גדולה שרבים מייחלים לה אך רק מעטים זוכים בה. אל תחמיצו אותה. סוכות שמח

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. orna@rudi-cm.com