מאבקי הנכים והפנתרים: שליחי נתניהו מציגים חוסר אמינות

ארגוני הנכים אינם ארגונים יציגים ■ איך אמורה הממשלה לפתור את המהומה עם מגוון ארגונים? עם מי מגיעים להסכם בר-תוקף?

מאבקי חסימת הכבישים של הנכים לא פסקו השבוע. מיד בתום יום הכיפורים, ואחרי שכל הצדדים הנוגעים בדבר לחצו יד בחגיגיות וסיכמו על פתרון להסכם, הסתבר שחשדותיהם של חברי אחת הקבוצות, "נכים הופכים לפנתרים" היו במקום. כבר ביום ראשון הם חזרו לכבישים, בעוד חברי קבוצות נכים אחרות, "נכה, לא חצי בן אדם" ו"מטה מאבק הנכים" נצמדו להסכמות ליל השימורים של לפני ליל הכיפורים.

ממשלת ישראל נמצאת בבעיה עמוקה מול ארגוני הנכים. מזה זמן ידוע שמדובר במספר רב של ארגונים המפוצלים ומפולגים ביניהם. קבוצה אחת מיליטנטית, וקבוצות אחרות מגיעות לשבת מול השולחן. כולם חשדנים, כולם מחפשים בתום לב לשפר את מצב אוכלוסיית הנכים הפגועה והעזובה. רבים מן הפעילים למודי קרבות פוליטיים. הם יודעים שלא תמיד אפשר לסמוך, גם לא אחרי לחיצות ידיים.

אך כאשר נציגי הזרוע המבצעת של המדינה - השבוע היו אלה יו"ר הקואליציה דוד ביטן, יו"ר המועצה לכלכלה אבי שמחון ובמידה מסוימת גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שאת קשריו העמוקים ואת תיאום המהלכים שלו עם שר האוצר כחלון לא ניתן לטשטש - יושבים מול חלק מארגוני הנכים, עם אלכס פרידמן ונעמי מורביה ביניהם, הרי שהאחרונים לא יכולים להתחייב בשם כל ציבור הנכים.

ארגוני הנכים אינם ארגונים יציגים. אין אלה חיילי כיסאות גלגלים שמתייצבים לדגל רק כי נציגי ראש הממשלה והאוצר התכנסו מולם. כל קבוצת נכים יכולה להכריז על הפגנה ולצאת לכבישים. איך אמורה הממשלה לפתור את המהומה עם מגוון ארגונים? עם מי מגיעים להסכם בר-תוקף?

זהו אתגר מורכב, ללא ספק, אך גם לא הפעם הראשונה של הצדדים. אחד הדברים החשובים במאבק עם חשיפה ציבורית כה גבוהה ומספר ארגונים מפוצלים, הוא שמירה על אמינות גבוהה. אם נציגי הממשלה יבהירו שיש על מי לסמוך ויעמדו מאחרי הסיכומים, הציבור יאבד סבלנות אל מול המחאה. ולכן, הזיגזגים של החודשים האחרונים, ועדה מטעם שר האוצר (זליכה), ועדה מטעם ראש הממשלה (שמחון) ולאחר הגעה לסיכומים הפרחת הצהרות בתקשורת שמטילות ספק בוודאותו של ההסכם - כל אלה שולחים חלק מן הקבוצות חזרה לכבישים, והציבור הישראלי ממשיך לעמוד מולן בסבלנות אין קץ.

זו הסיבה שדבריו של פרופ' שמחון בתדרוך לעיתונאים ביום ראשון יצרו מהומה.

באותו תדרוך אמר שמחון: "הסברתי לנכים, והם הבינו והסכימו, שאנחנו לא יכולים ברגע זה להתחייב לתוספת ב-2019-2020 מבלי שנצביע על מקור תקציבי. אמרתי להם שאם עכשיו אני נותן עוד מיליארד שקל ב-2019, אני צריך להצביע מאיפה זה חייב להגיע. הדיון ביחס לתוספות 2019-2020 יבוא במסגרת דיונים של אותן השנים".

דבריו צוטטו בכלי התקשורת כסימן לספקות. ח"כ אילן גילאון שלח באותו הלילה מכתב לראש הממשלה נתניהו. "כידוע לכל, הכנסת מוסמכת לחוקק הצעות חוק ממשלתיות, גם אם תחולתן הדרגתית. למעשה, כך היא קובעת מדי שנה את תקציב המדינה כולו, וכך המשק כולו מתנהל מאז קום המדינה. כך שלא ברור לי כיצד הרעיון שהכנסת אינה יכולה להתחייב תקציבית לשנים הבאות הגיע למוחו הקודח של פרופ' שמחון", כתב. הוא דרש מנתניהו הבהרה. למחרת פרופ' שמחון התראיין ברשת ב' ולא חזר על הניסוח שלעיל.

"לאמת שבהצעה אין כל קשר לאמינותה, ולהפך", כתב סופר ספרי המדע הבדיוני רוברט היינליין. למה הכוונה ב"ההפך"? לאמת שבהצעה יש קשר לאמינותה? אין פה משחק בלוגיקה, אלא תובנת מדע-המדינה פשוטה. הצעת הממשלה בפשרה מול הנכים צריכה לבסס את אמינותה, ולא רק את האמת שבה. שמחון ישב סביב השולחן בעת הסיכומים, זו האמת. אך מה עם המטרה של לבנות את האמינות אשר בהסכמה?

זהירות, סוסים טרויאניים

ליאור מאירי, ממובילי הליכודניקים החדשים בליכוד, פנה השבוע בסטטוס שפרסם על קיר הפייסבוק שלו לאלכס פרידמן, יו"ר "נכה, לא חצי בן אדם". "תגיד לי אלכס", כתב, "לא הגיע הזמן לפקוד 10 אלפים נכים לליכוד? מבטיח לך שלא רק שתקבלו את הקצבה שרציתם, אלא הרבה-הרבה יותר. ח"כים ושרים יתחרו ביניהם מי יתן לכם יותר. אם כבר קבוצת אינטרס מאוגדת ופקודה לליכוד, אני מעדיף אתכם על ועד תעשייה אווירית, עסקני ההתנחלויות, אנשי הקבלה מפתח תקוה, נהגי מוניות ואנשי הסתדרות".

פרידמן הגיב אצלו בקיר בחביבות: "נחמד שאתה מעדיף אותנו. בוא נשב לדבר על זה".

הסיפור של הליכודניקים החדשים מטריף חברי מרכז ותיקים בליכוד. השבוע הופצה ברשתות "חוברת הסברה - סוסים טרויאניים", ובהו ציטוטים רבים של ליאור מאירי משנת 2012, המוכיחים לדעת מפיצי החוברת שמאירי מנסה לעשות "הפיכה על מנת לשנות את אופי הליכוד ולהפוך אותו למפלגה ברוחן של זהבה גלאון ותמר זנדברג". החומרים בחוברת מבוססים על עתירה לבית הדין של הליכוד נגד מאירי וחבריו.

אם להמשיך את עולם הדימויים של מחברי חוברת הסוסים הטרויאניים, נדמה שהסוסים ברחו מן האורווה. מאירי חושב על צירוף עשרת אלפים נכים, והליכודניקים הישנים מנסים להבין עכשיו איך להתמודד עם אלפים שהתפקדו לפני יותר מחמש שנים.