כך פועלת בארץ תעשיית זיופים ענקית בחסות העולם התחתון

תעשיית זיופי המותגים משגשגת בכל העולם ומגלגלת מיליארדים, כשחברות גדולות רבות נאלצות להשקיע הון אדיר במאבק על שימור ערך המותג שלהן ■ הצצה אל מאחורי הקלעים של מלחמת החורמה החשאית בתעשיית הזיופים הישראלית

מכס אשדוד והמשטרה סיכלו הברחת ענק של מאות אלפי חפיסות סיגריות באמצעות רפסודה / צילום:מכס אשדוד
מכס אשדוד והמשטרה סיכלו הברחת ענק של מאות אלפי חפיסות סיגריות באמצעות רפסודה / צילום:מכס אשדוד

תעשיית זיופי המותגים משגשגת בכל העולם ומגלגלת מיליארדים. אם חשבתם שרק בשוק הכרמל או בשוק לוד אפשר למצוא את הזיופים - תחשבו שוב. משרדי החקירות שמעסיקים המותגים מגלים את המוצרים המזויפים גם בחנויות, וכמובן בזירה הווירטואלית פרוצת הגבולות והקניין הרוחני, שם התופעה כבר פרצה את גבולות אתרי המכירות המוכרים בהם ניתן למצוא זיופים, והגיעה אל הרשתות החברתיות - בהם פייסבוק ואינסטגרם.

ומה קורה מרגע שאותר המוצר המזויף? אז מתחילה עבודת בלשות שלא מביישת את המותחנים הסוחפים ביותר, החל מאיתור מחסן הזיופים ועד להשמדתם.

מבצע השמדת המוצרים המזויפים לא נערך במכס ולא בתחנות המשטרה. הוא מתקיים בחצר של משרד עורכי הדין. בקומת הקרקע במשרד עורכי הדין גילת-ברקת ברמת החייל בתל-אביב מושמדים מדי שנה עשרות אלפי מוצרים מזויפים. כל כמה חודשים נערך מבצע השמדה במהלכו מושמדים כ-5,000 זיופים של מגוון מותגים מכל הבא ליד, החל בפרטי לבוש של מותגים מובילים וכלה בתרופות מרשם.

ומכיוון שכפי שהבנתם הכל מזויף, וברור שהרבה מאוד כסף מחליף ידיים בדרך, נשאלת השאלה כמה כסף מגלגלת תעשיית זיופים ומה הפגיעה הכלכלית במשק. מדובר באחת החידות הבלתי פתורות במשק הישראלי, ובעולם בכלל.

לדברי עו"ד קורניק, "הפגיעה הכלכלית היא קשה מאוד גם מבחינת הנזק הכספי שנגרם, הן למדינה, הן לחברות, אנחנו מדברים על הפסדי כספים מאובדן מכירות של בעלי הזכויות שבהיקפים של מיליארדים של שקלים, נזק גדול שגם נגרם למדינה, זה נזק של אובדן הכנסה ממסים, מן הסתם תעשיית הזיופים מתבצעת בצורה לא גלויה, בלי קבלות, ובתחום השחור, מה שנקרא, ומעריכים שהנזק שנגרם למדינה כתוצאה מתעשיית הזיופים הוא קרוב למיליארד שקל בשנה".

האם הנזק לחברות בעלות המותג או למדינה מעניין את מי שקונה מוצר מזויף? כנראה שלא, אבל מה שכן צריך לעניין אותו אלה הסכנות שאורבות לו כשהוא רוכש מוצרים מזויפים. תרופה מזויפת, שבמקרים רבים מיוצרת במקומות מלוכלכים והחומרים בה מפוקפקים, מסכנת את הבריאות של המשתמש ויכולה אף להוות סכנת חיים של ממש. מוצרי קוסמטיקה מזויפים עלולים לגרום לאלרגיות בעור. צעצועים מזויפים לילדים יכולים לכלול חומרים רעילים. ואביזרים מזויפים לרכבים, עלולים לגרום לתאונות. ועכשיו, זה כבר לא נשמע כמו עסק שצריך להטריד את בעלות המותגים והרשויות בלבד, אלה גם את הצרכן, שצריך לחשוב פעמיים לפני שהוא רוכש ומשתמש במוצר מזויף.