"בחירת יקיר לשכת שמאי המקרקעין ראויה לגנאי"

שמאית המקרקעין לבנה אשד שיגרה מכתב חריף ליו"ר הלשכה חיים מסילתי, בה מחתה על האופן שבו בחר מסילתי במועמדים לתואר יקיר הלשכה - "כאילו היו מועמדים לתוכנית המירוץ למיליון"

סערה בלשכת שמאי המקרקעין: אחרי שנים בהן נבחרו באופן שקט יחסית שמאי מקרקעין לקבלת אות יקיר הלשכה, בימים האחרונים קמה מחאה לגבי אופן בחירת השמאים הזכאים לתואר, על ידי יו"ר הלשכה חיים מסילתי, שנבחר לתפקיד בבחירות ללשכה בחודש פברואר האחרון.

במכתב ששיגרה ערב החג שמאית המקרקעין לבנה אשד, החברה בוועדת המשמעת של מועצת השמאים, ושימשה במשך שנים כשמאית מכריעה, ציינה אשד כי קיבלה הודעה על כך שהיא "מועמדת" לקבלת אות יקיר הלשכה, אך היא איננה מעוניינת להיכלל ברשימת המועמדים. המכתב שהגיע ל"גלובס" נשלח למסילתי, והעתק ממנו נשלח אל כל חברי הלשכה. הרקע למכתב של אשד, בשינוי שחל בדרך שבה נבחרים שמאי מקרקעין לקבלת אות יקיר הלשכה. עד כה היו נבחרים באופן שקט שני שמאי מקרקעין ותיקים, הפעילים למען לשכת שמאי המקרקעין, שהיו נותנים הסכמתם לבחירה, אז היה וועד הלשכה מאשר את בחירתם באופן רשמי. כעת, עם כניסת מסילתי לתפקיד היו"ר, נבחרו 11 "מועמדים" שקיבלו הודעה על היותם מועמדים, והתבקשו לשלוח קורות חיים, ביניהם אשד.

"לדרך בה הנך מתנהל בנושא זה, לא היה אח ורע בכל ימיה של הלשכה והיא מעידה על חוסר הבנה כמו חוסר רגישות של מהות הנושא ומשמעותו" כתבה אשד. "הענקת אות כבוד על ידי הלשכה למי מחבריה היא מחווה של הערכה, בשל פעילות יוצאת דופן לטובת ציבור השמאים. לא ראוי ולא יאה ששמאים רבים ייקראו להציע את מרכולתם, משל היו מועמדים לתכנית "המירוץ למיליון" או תכנית ריאליטי אחרת. זוהי זילות המחווה, זילות המועמד וזילות האקט כולו".

אך הביקורת של אשד כלפי מסילתי, אינה מסתיימת בסוגיית יקירי הלשכה, ואף מתייחסת לפגם ביצוג שמאי המקרקעין, בשל היותו של מסילתי חבר בלשכת עורכי הדין. "חודשי כהונתך בתפקיד יו"ר הלשכה מצביעים על דרך התנהלות לקויה, שאינה ראויה לראש לשכה" כתבה אשד. "להערכתי, כמו להערכת רבים וטובים, צללה הלשכה בתקופתך לתהומות שלא הכרנו בעבר. דומה שאתה לוקה בפיצול אישיות והגיע זמנך לקבל החלטה תחת איזה כובע ובשם מי אתה פועל - האם אתה יו"ר לשכת השמאים או בעל תפקיד בלשכת עורכי הדין.

"היותך עורך דין בהכשרתך אינה מקנה לך את הזכות לשעבד את האינטרסים של שמאי המקרקעין, תוך התבטלות מוחלטת בפני לשכת עורכי הדין, כפי שאתה נוהג, למשל בכך שאתה מפנה לקוחות פוטנציאליים לעורכי הדין או לשמאים. בכך מתקפחת פרנסת השמאים, במיוחד הצעירים. ועדי הלשכה עמלו ללא לאות במשך שנים, בכל הפורומים האפשריים, לייחד את מקצוע השמאות ולבדלו - כפי שראוי - מבעלי מקצוע אחרים. היום אתה גורם לביטול כל ההישגים שהושגו בעמל רב במשך השנים.

"אגב, אין זהות אינטרסים בין שתי הלשכות וקיים אף ניגוד אינטרסים מובהק. לשכת עורכי הדין סיכלה בעקביות, מאז ומתמיד, את ניסיונותינו לעגן בחקיקה את הזכות לייצג נישומים ברשויות המס, למשל. ויתור על המעמד האובייקטיבי שאפיין את הלשכה לאורך השנים, תוך יצירת שיתוף פעולה ו"בריתות" עם גורמים שונים, בעלי אינטרסים שאינם עולים בקנה אחד, בהכרח, עם האינטרסים של הלשכה, תורם גם לזילות הלשכה והמקצוע" .

ביקורת נוספת שמתחה אשד על מסילתי במכתבה, נוגעת גם לזליגה מכוונת של פוליטיקה לאירועי הלשכה. "פוליטיזציה של הלשכה ראויה לכל גנאי", ציינה אשד. "מאז ומתמיד שמרה הלשכה על מעמדה המקצועי האובייקטיבי וזכתה, בשל כך, לאמון כל שכבות הציבור. אירועים בעלי גוון פוליטי, כפי שאנו עדים להם בחודשים האחרונים, מקומם לא יכירנו בלשכתנו. כיום אתה משעבד את האינטרסים של הלשכה לטובת פוליטיקאים על ידי מתן גיבוי מקצועי לכאורה, או מניעת מידע חיוני ומהימן, כדי לשרת אינטרסים שבינם לבין עקרונות המקצוע אין ולא כלום. מי שמך ובשם מי אתה פועל"?

סוגייה נוספת אליה התייחסה אשד היתה "קיום אירועים מביכים ומבישים, כמו אירוע יום הזיכרון או אירוע הרמת כוסית ערב ראש השנה ועוד. מעשיך ומחדליך מביישים את הלשכה ומעמידים אותה בעמדה כה עלובה! לא נעים היום להציג עצמך כשמאי מקרקעין". הרקע לביקורת של אשד, מצוי באירוע יום הזיכרון שקיים מסילתי לחברי הלשכה, אליו הזמין את הוריו של החייל הדר גולדין.

"כאמור, הודעתי לך בפתח דברי שאינני משתתפת במירוץ השליחים המבזה לקבלת אות "יקיר הלשכה". הלשכה היום אינה מייצגת אותי, אני לא גאה להיות חברה בה, אני לא מזדהה עם פעולותיה, הגם שחלק מיו"ר הועדות פועלים כראוי". סיכמה אשד. "הנני גאה מאוד בפעילותי רבת השנים למען הלשכה וחבריה. האופן בו אתה מבקש "לבחור" את יקירי הלשכה אינו אלא הפגנת זלזול בוטה".

מלשכת שמאי המקרקעין נמסר בתגובה: "מדובר בעניין פנים לשכתי. המכתב הופץ על ידי הגב׳ אשד טרם פנתה אישית ליו״ר הלשכה, חיים מסילתי לברור הנושא. צר לנו כי מערכת גלובס בחרה לפרסם את המכתב בעיתוי זה שכן יו"ר הלשכה והשמאית אשד המוערכת מאד על ידי היו״ר מסילתי, סיכמו להיפגש לאחר החג כדי ליישב הדברים, הכל למען המשך פעילותה המבורכת של הלשכה לטובת שמאי המקרקעין בפרט והציבור בכלל. לשכת שמאי המקרעין מאחלת חג סוכות שמח לכל בית ישראל״.