הפרטים הקריטיים שהושמטו מהחוק שישראלים רבים חיכו לו

אחרי שנים של דיבורים נכנס לאחרונה לתוקף חוק שכירות הוגנת, שאמור להסדיר את אחד התחומים הפרוצים ביותר בנדל"ן ■ אלא ששני נושאים קריטיים במיוחד שהושמטו מהחוק רק מדגישים את הפספוס הגדול שלו במתכונתו הנוכחית

דירה להשכרה / צילום: מירב מורן
דירה להשכרה / צילום: מירב מורן

אחרי שנים ארוכות של הצהרות ואין-ספור שינויים מהנוסח המקורי, חוק שכירות הוגנת נכנס לאחרונה לתוקף. אמנם בלי פיקוח על שכר הדירה לשוכרים וגם בלי הקמת רשם שכירויות שהיה יכול לשפר את מסד הנתונים אודות שוק השכירות בישראל, אבל עדיין מדובר בבשורה.

לכבוד המאורע החגיגי רצינו להדגיש שני דברים חשובים: הראשון מתייחס לאפשרות של השוכרים להתלונן על בעלי הדירות במקרה שחרגו מהוראות החוק, וגם להראות שהכשל האמיתי בתחום השכירות קשור בכלל לנורמה של חוזי השכירות הקיימים.

חוק שכירות הוגנת אמנם קבע מה היא דירה ראויה למגורים ותנאים שהצדדים יהיו צריכים לעמוד בהם. אבל במקביל אין למעשה לחוק שיניים אמיתיות, ולא נקבעו עונשים למי שיעבור על הוראות החוק. משמעות הדבר היא שהכתובת היחידה שעומדת בפני השוכרים היא בית המשפט.

במקביל, סקירה מיוחדת של המועצה הלאומית לכלכלה על שוק השכירות הישראלי מצאה כי הרוב המוחלט של חוזי השכירות, סביב 90% מהם, נחתם לתקופה של שנה בלבד, וזאת בזמן שרק כ-28% מהשוכרים מתגוררים בדירה רק שנה אחת לפני שעוזבים אותה.

למעשה, יותר ממחצית משוכרי הדירות מתגוררים 3 שנים ומעלה בדירה השכורה, וכשליש מהשוכרים מתגוררים 5 שנים ומעלה בדירה שכורה.

הנתון הזה חשוב כי הוא מראה מהי הנורמה בשוק שמורכב נכון להיום מדירות פרטיות שעומדות להשכרה. נכון, המדינה מנסה לייצר שוק של דירות להשכרה לטווח ארוך באמצעות החברה הממשלתית דירה להשכיר, אבל כמו כל מהלך של המדינה זה לוקח זמן, יותר מדי זמן.

וזה המקום לשאול האם לא נכון לתמרץ את בעלי הדירות להשכיר אותן לטווח ארוך. בחוק שכירות הוגנת אמור להיות סעיף כזה המתייחס להקלה די מוזרה בתשלום ביטוח או דמי ניהול, אבל בפועל גם הוא עוד לא גובש סופית, ולא ממש ברור באיזו הנחה מדובר.

וגם אם יגובש סעיף שכזה, הרי שאם תתנו למשכיר הישראלי לבחור בין ביטוח/דמי ניהול מסובסדים או אפשרות להעלות את שכר הדירה כל שנה כמו שעון - לא צריך להיות גאון גדול בכדי להבין באיזו אפשרות הוא יבחר.

אז איך אפשר לדרבן את בעלי הדירות בצורה אחרת? כאן צריך לחזור לנושא שכבר דובר עליו בעבר, והוא הפטור ממס על שכר דירה. כיום השכרת דירה עד סכום של כ-5,000 שקל בחודש פטורה ממס. אבל אם בעלי הדירות יידעו שכדי לקבל את הפטור הזה ממס הם יצטרכו להשכיר את הדירה בחוזה ל-3 שנים או 5 שנים? יכול מאוד להיות שהשיקול ישתנה, ואולי, רק אולי, יהיה אפשר ללמד את השוק שכירות ארוכת-טווח מהי.