הסתיימו עבודות התחזוקה של אסדת תמר - אספקת הגז חודשה

משרד האנרגיה הודיעה שאספקת הגז מאסדת הקידוח במאגר תמר שבה לסדרה וכעת הזרמת הגז חזרה לרמתה המקורית

הערב הסתיימו העבודות באסדת תמר והזרמת הגז הטבעי שבה לסדרה בכמויות הרגילות, כך הודיע משרד האנרגיה.

כזכור לפני כשבועיים התחילו עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר, במהלכן אספקת הגז למשק הייתה אמורה להצטמצם במחצית. ואולם ביום הראשון לביצוע העבודות במאגר ארעה תקלה שגרמה להפסקה מוחלטת של הזרמת הגז למשק למשך שישה ימים. באחד הצינורות שמחוברים לצינור האוורור התגלה סדק, אירוע המחייב השבתת האסדה עד לתיקון מוחלט של התקלה. אחת האפשרויות שהועלתה לתיקון התקלה היא לרתך את הסדק, אך בנובל אנרג'י, המפעילה את המאגר, הוחלט להחליף את החלק הפגום כולו - אופציה בטיחותית יותר וממשוכת יותר. החלק הסדוק יוצר והוטס במיוחד מיוסטון שבטקסס.

השאלה שנותרה פתוחה היא גובה הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהשבתת האסדה למשך 6 ימים, ומי יישא בעלויות. בזמן התקלה, תחנות הכוח של חברת החשמל ושל היצרנים הפרטיים עברו לשימוש בדלקים חליפיים - סולר ומאזוט, היקרים והמזהמים יותר מגז טבעי. הדבר ייקר באופן משמעותי את סל הדלקים, על-פי ההערכות, מדובר בעלות עודפת של כמה מאות מיליוני שקלים למשק.

למרבה המזל התקלה ארעה במהלך החגים ובמזג האוויר נוח יחסית, מה שגרם לצריכה נמוכה של חשמל במשק. יצוין שגם במשרד האנרגיה נערכו מראש לעבודות התחזוקה, כמו גם למקרה התקלה שיכול לגרום להפסקת הזרמת הגז למשק לזמן קצר. במהלך עבודות התחזוקה, לא היו הפסקות חשמל והמעברים מהשימוש בגז לשימוש בדלקים חליפיים עברו חלק.

התקלה שארעה הציתה מחדש את הדיון הציבורי על יתירות משק האנרגיה ותלות של ישראל באסדה אחת וצינור אחד, כאשר גם תקלה מינורית באחד מהם עלולה להשבית את כל המשק. על פי ההערכות, הגז מהמאגר השני, לוויתן, יתחיל לזרום רק החל משנת 2020, עד אז המשק ימשיך להסתמך על מאגר תמר.