הלך לעולמו עו"ד אמנון זכרוני, מבכירי ומוותיקי עורכי הדין בארץ

זכרוני נפטר בגיל 82 ■ הותיר אחריו אישה, שני ילדים ו-6 נכדים ■ התבטא בעבר כי הוא מתמחה ב"כל תחומי המשפט"

אמנון זכרוני/ צילום: יונתן בלום
אמנון זכרוני/ צילום: יונתן בלום

עו"ד אמנון זכרוני, מבכירי ומוותיקי עורכי הדין בארץ, נפטר היום (ה') בגיל 82. היה נשוי למירי, והותיר שני ילדים ו-6 נכדים. זכרוני התבטא בעבר כי הינו מתמחה ב"כל תחומי המשפט".

בין לקוחותיו של זכרוני - ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, אריה דרעי והמרגלים שמעון לוינזון, נחום מנבר, שבתאי קלמנוביץ ומרדכי ואנונו.

לאחר שהחל את שירותו הצבאי בגולני, הפך ב-1954 לאחד מסרבני השירות הראשונים בצה"ל, ממניע פציפיסטי, ובגין כך הוטל עליו עונש מאסר של 7 חודשים שהומר בעריכת בטאונים של הג"א. אחרי מלחמת ששת הימים שימש כקצין במילואים. "הפולו-אפ של זה [הסרבנות] היה המאבק שלי למען זכויות ערביי ישראל", סיפר בריאיון לדן מרגלית.

זכרוני היה פעיל בתנועה הפוליטית "העולם הזה - כוח חדש", שמקימיה היו עורכי השבועון הוותיק הנושא אותו שם. שימש בתפקידים שונים בה והופיע ברשימת מועמדיה לכנסת. לאחר מכן היה ממייסדי מפלגת של"י ("שלום לישראל, שוויון לישראל") שהוקמה כאיחוד של תנועות השמאל "מוקד" (של ההסטוריון מאיר פעיל), "מר"י" (של עורך "העולם הזה" אורי אבינרי) " הסוציאליסטים העצמאיים " ( אריה לובה אליאב ) וכמה חברים בולטים מ" הפנתרים השחורים ". המפלגה לא עברה את אחוז החסימה.

זכרוני שימש כיועצו של ראש הממשלה יצחק רבין לענייני שבויים ונעדרים. הוא קיבל סיווג בטחוני גבוה, עסק בשנות ה-80 בשחרור בני-ערובה בלבנון, והיה מעורב במגעים לשחרורו של רון ארד. על בסיס ניסיון זה התבטא ב-2006 לאחר חטיפת החייל גלעד שליט ואמר כי והביע את דעתו כי על ישראל לבצע "חטיפות ממוקדות": "ברגע שיודעים מי הארגון שעומד מאחורי חטיפת החייל ומי חשוב לו, ניתן גם לדעת את מי אפשר לחטוף".

ב-2011 הוכו עו"ד אמנון זכרוני ולקוחו, בצאתם מבית המשפט בנצרת. זכרוני ייצג באותה עת את משפחת שתיווי מנצרת, שאחד מבניה נרצח במסגרת סכסוך משפחות. משנמלטו עורך הדין ולקוחו לכיוון רכבם - המתינו להם בחניון כ-40 אנשים, שרגמו את הרכב באבנים. השניים הצליחו לחלץ את עצמם מן ההמון הזועם ולהגיע לבית-החולים האנגלי בנצרת. בעקבות האירוע, לו קרא "לינץ'", ציין זכרוני כי "הגיע הזמן שהמערכות בישראל המופקדות על הגנת האזרחים ישימו קץ למעשים מהסוג הזה".

ב-2014 פורסם כי זכרוני התבטא כמי שחייב "הרבה כסף" ללקוחותיו, עובדיו וחבריו, ואף נתבע בגין כך. במשרדו של זכרוני עבדו במהלך השנים עורכי דין מוכרים, ביניהם עו"ד אביגדור פלדמן הבולט בפעילותו בתחומי המשפט הפלילי וזכויות האדם, ועו"ד דרור ארד-אילון שבין השאר שימש יו"ר ועדת ה אתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין .

ח"כ דב חנין, שכעורך דין התמחה ולאחר מכן עבד במשרדו של אמנון זכרוני , פירסם את הדברים הבאים, עם היוודע מותו: "אני כואב את מותו של עורך הדין אמנון זכרוני, שהייתה לי הזכות להיות מתמחה שלו ולעבוד כעורך דין במשרדו. לאמנון שמור מקום של כבוד בתולדות המשפט בישראל. הוא יצר את המקום שממלאים היום ארגוני זכויות האזרח בישראל. עורך דין לוחם, שבהתנדבות הגן על מקופחים ומופלים ופעל למען הדמוקרטיה וזכויות האדם".