החוק לעידוד שחיתויות

יוזמי הצעת החוק שיאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן טועים ומטעים

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

יש מי שרואים בדוד אמסלם אחד מאנשי דור ההנהגה הבא. זה בהחלט אפשרי. אחר הכול, האיש מדבר ועושה לא פחות שטויות מעמיתיו בכנסת מירי רגב, אורן חזן, נורית קורן, ענת ברקו, נאוה בוקר וכיו"ב בצמרת האינטליגנציה של הליכוד.

יוזמי הצעת החוק שיאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן טוענים כי מטרתם לאפשר לראש הממשלה לנהל את ענייני המדינה ללא "הפרעות". כמודל הם מביאים חוק דומה בצרפת. כאילו שיש איזה שהוא דמיון בין תרבות השלטון בצרפת ואצלנו. אלא שאין לצפות מאמסלם ומעמיתיו שיבינו שהשוואות ניתנות לביצוע כאשר הנתונים הם שווים.

לא נתניהו

הצעת החוק לא אמורה לעסוק בראש הממשלה בנימין נתניהו. זה כמובן חשוב, אבל השאלה העיקרית היא אם ההצעה בכלל צריכה להיכנס לספר החוקים. רק עבירות אונס ועבירות אלימות חמורות יהיו מחוץ לתחומי הצעת החוק הזאת. בתולדות ישראל, האם היה ראש ממשלה שנחשד באונס או באלימות?

לעומת זאת היו ראשי ממשלה שנחשדו, ואף הורשעו, בעבירות שוחד, הפרת אמונים, מרמה וכדומה. מה עושה ח"כ אמסלם הנבון? הוא מחיל את הצעת החוק על העבירות הללו, שהן ה"פופולריות" ביותר אצל אנשי שלטון. למעשה, מדובר בהצעת חוק שראשי ממשלה לא ישרים יכולים לשאוב ממנה עידוד למעשים לא כשרים.

שוחד ללא הפסקה

כלומר, יכול ראש ממשלה לקבל שוחד, והמשטרה לא יכולה לחקור אותו. הוא יכול לקחת שוחד יותר מפעם אחת - כמה פעמים שבא לו. הוא יכול למלא את את כל בתיו בטונות של סיגרים ומשקאות יקרים, ולקרוא לזה מתנות. והוא יוכל גם למלא את הכספות שלו בבנק - והוא יהיה חסין מחקירה.

מכיוון שהוא ימשיך להיות ראש הממשלה, הוא בקלות יוכל לטייח את מעשיו, להשמיד ראיות, להטות עדים. לאחר שיחדל מראשות הממשלה יהיה אפשר לחקור אותו, אבל אז כבר לא יהיה סיכוי של ממש לרדת לחקר האמת.

תמיכה אוטומטית

מה גורם לחבר כנסת, אפילו הוא אמסלם, לבקש מהכנסת לתת לראש ממשלה אור ירוק לשחיתויות? אני מבין שהוא מנסה להאדיר את שמו בקרב חבורת חברי המרכז של הליכוד וההמון של ביבי. אלה אפילו לא זקוקים לקרוא את החוק המוצע או להבין אותו כדי לתמוך בו אוטומטית. ליכודניקים נאמנים.

אבל בשעתו הגישה שרת המשפטים איילת שקד הצעת חוק דומה, כזאת שהייתה אמורה לתת חסינות מחקירות על עבירות קלות-ערך. כמובן שמבחינה עקרונית אין הבדל. והיא שרת המשפטים, לפחות בתואר!

ללא הפרעה, בבקשה

הבעיה היא שאין בליכוד מי שיכול או רוצה לרסן יוזמות דורסניות כאלה, כי נמאס להם מזה שהמשטרה תופשת אותם בקלקלתם. הם רוצים להמשיך לקלקל כמה שאפשר ללא הפרעה.