שותים קפה? בניו-יורק יש מקומות שימכרו לכם כוס ב-55 דולר

התחרות בעולם הקפה רותחת, כאשר מכונות מיוחדות וזנים נדירים של פולים מקפיצים את המחירים של המשקה הפופולרי לשיאים חדשים

כוס קפה / צילום:ויטרס ,Phil Noble
כוס קפה / צילום:ויטרס ,Phil Noble

בעיר עתירת הקופאין ניו-יורק לא צריך להרחיק לכת כדי לשתות כוס קפה במחיר בר-השגה, בקיוסק הפינתי או מרוכל עגלה. אבל מדיסון פארק 11, המסעדה של כוכבי מישלן, השיקה זה עתה כוס קפה ב-24 דולר.

מאיה אלברט, מנהלת תחום הקפה של המסעדה, מקדישה בערך עשר דקות להכנת הקפה הזה לעיני המזמינים על השולחן. היא משתמשת ב"מטפטף" שלה מדגם סילברסטון, שהוא ציוד הכנת קפה שמזכיר קצת מעבדת כימיה. היא מודדת בדקדקנות את הזמן של כל אחד משלושת שלבי ההכנה, כולל שלב ה"פריחה" החשוב במיוחד, כאשר פולי הקפה הטחונים נפגשים לראשונה עם המים החמים.

הקפה הוא מזן נדיר שנקרא "ווש ווש" ומקורו בחווה קטנה בקולומביה. אילבן מדיסון פארק גובה 48 דולר תמורת 10 אונקיות (28 גרם) של הקפה הזה, אבל זוג יכול להתחלק בו ואפלו לסחוט עוד קצת מילוי מחדש.

התחרות בעולם הקפה מכסח הארנקים רותחת. אמריקאים רבים כבר עברו אל מעבר לקפה הרגיל - כלומר התמכרו לקפה משובח לכאורה כמו סטארבקס. כעת הם נהנים מ"הדור השלישי" של הקפה, עם דגש על "מהכפר לשולחן" ושיטות בישול חלופיות.

מוקדם יותר השנה, Extraction Lab ("מעבדת המיצוי"), בית קפה בברוקלין, ניו-יורק, שקשור ליצרנית מכונות האספרסו אלפא דומנש, החל למכור קפה ב-18 דולר לכוס. הקפה נעשה במכונה של אלפא שעולה 13,900 דולר ושולטת בכל היבט של ההכנה, מטמפרטורת מים עד משך ההכנה.

תערובת הקפה היא ממוצא פנמי, ונקראת Gesha. דון הולי, בכיר לשעבר בתעשיית קפה הגורמה, כינה אותה "הפנים של אלוהים בקפה".

בדרום קליפורניה, 55 דולר הוא המחיר של קפה מיוחד ב"קלאץ' קפה", שמתכנן להשיק בנובמבר גרסה מיוחדת במינה, שנקראת "אזמרלדה גשה 601". המספר הזה מתייחס למחיר ליברה (פאונד) של קפה מהסוג הזה (440 גרם) שהושג במכירה פומבית.

בית הקפה צפוי להציע את המרכולת החדשה הזו שלו באירוע שימכור כרטיסי כניסה. עבור אלו שלא יוכלו להשתתף, קלאץ' יוציא את הקפה החוצה באותם 55 דולר בשקיות במשקל 15 גרם של פולי קפה לפני קלייה, שיספיקו להכנת כוס אחת. הזמנות בדואר יגיעו גם עם מתנה, ספל קפה למזכרת.

הבעלים של קלאץ', מייק פרי, אמר שהוא מבחין בכל פעם, ברכיבים מגרגרי יער עד גלעיני פרי ו"ניחוח יסמין" כשהוא לוגם מקפה הזה. כמו עם סוגים ייחודיים אחרים, הוא לא מעז להציע להוסיף חלב או סוכר.

ל-Devocion, הספקית הבלעדית של קפה ווש ווש למדיסון פארק 11, יש סוגים נדירים נוספים שהיא מוכרת בקפה שלה בברוקלין - גם ב-100 דולר לליברה.

היא מכנה אותם "סוגי גרנד קרו", על שם המונח שמציין את הגפנים הטובות ביותר בתעשיית היין.

סיימון קופץ', ניו-יורקי בן 27 שקונה בקביעות ב-Devocion, טוען שקפה משובח זול יותר למנת הגשה בהשוואה, נניח, לקוויאר או יין טוב. אבל הוא גם מודה שהוא אוהב להתרברב בקפה שהוא קונה.

"אני רוצה להתבלט כמומחה לקפה בין החברים שלי", אומר קופץ', שהגיש קפה גשה ב-50 דולר במסיבת ערב שערך לאחרונה בביתו, אחרי ארוחה שכללה סופלה גבינה ופונדו של בשר בשמן חם.