מירוץ היירוס אולטרא עושה עלייה, לראשונה בישראל

מירוץ היירוס אולטרא הראשון בישראל יוצא לדרך בשבוע הבא ■ מירוץ שטח בינלאומי למרחקים ארוכים, המוכר ע"י ארגון ITRA ומקנה למשתתפים ניקוד ודירוג עולמי ■ והם אכן באים

היירוס אינטרנשיונל / צילום:  אלמוג דביר
היירוס אינטרנשיונל / צילום: אלמוג דביר

כבר שלוש שנים שאסף אבוטבול מודע לעובדה שאימוני הריצה שלו הם די חריגים באופיים. ככה זה כשאתה מתאמן שלוש-ארבע פעמים בשבוע ורץ בכל אימון שכזה 60-40 קילומטרים. "זה הלך והחמיר עם השנים, עד שזה הפך לקיצוני", הוא מסביר, אבל ביחס לסיפורו האישי מדובר בהישג חסר תקדים. אבוטבול מעיד על עצמו שלא היה ילד ספורטאי, רק לפני הגיוס עשה מאמץ והתאמן קצת. אולם בצבא הוא נפצע בגב ונאלץ לעבור שני ניתוחים ושיקום ארוך. "לא נתנו לי הרבה סיכוי לחזור ולהתנועע וזה היה סימן שאלה גדול", הוא אומר.

אחרי שנתיים של פיזיותרפיה ושיקום התחיל אבוטבול לחזור אט-אט לחיים. עד כדי כך, שאפילו התחיל לרוץ, גם אם "בקטנה" - כדבריו. הוא בחר בריצות שטח: "מתוך הטירוף שהחיים שואבים אותנו אליו, בחיבור לטבע מצאתי את השקט. וכך גמאתי קילומטר ועוד קילומטר, בלי לחשוב על המרחק אלא על השקט", הוא מספר.

תוך כדי כך, נחשף לסרט דוקומנטרי על מירוץ ארבעת המדבריות. מירוץ בשלבים בארבעה אזורים שונים, שמתקיים במשך חמישה ימים שבהם הרץ נושא על גבו את כל הציוד. "זה השאיר בי חותם. חשבתי שיהיה מעניין לעבור חוויה שכזו", הוא ממשיך לספר. המירוץ הראשון היה בסהרה, ומאז הוא רץ אולטרה מרתונים בכל העולם, מקוסטה ריקה, דרך אפריקה ועד אירופה. השיא מבחינתו היה באירלנד - 227 קילומטרים.

מתי הבנת שאתה טוב בזה?

"אני לא יודע אם אני טוב כמו שאני עקשן. יש יותר מהירים וחזקים ממני, אבל אני יותר עקשן במרחקים הארוכים, ועקשנות זה משהו שמלווה אותי כל החיים. זה לדעתי גם מה שהחזיר אותי לרגליים, ההתעקשות הזו לא לוותר".

ויש לזה גם מחיר לפעמים?

"זה תמיד ככה. לכל צד טוב יש צד רע, כי צריך איזון בחיים. אבל ככל שמתבגרים, לומדים להקשיב גם לעקשנות. אני נאמן לעקשנות שלי, כי זה בסוף מה שמנצח".

את העקשנות שבחייו הוא לוקח גם לעיסוקו בתחום ההפקות, והשילוב של שני התחומים הוליד את מירוץ היירוס אולטרא הראשון. "הרעיון נרקם בין ריצה לריצה עם חבר שאמר שצריך מירוץ בארץ שמעניק ניקוד לרצים". לטובת מי שלא בקיא: יש מירוצי שטח ברחבי העולם, שעל מנת להשתתף בהם, צריך לצבור ניקוד בתחרויות שונות שמוכרות על-ידי איגוד רצי השטח הבינלאומי ITRA (International Trail-Running Association). "בעבר היו כאן מירוצים שכאלה, אך הם שרדו זמן קצר ונעלמו. אז זה היה תחום בתולי עם קהילה לא גדולה, ולכן המירוצים לא היו כלכליים".

כך למשל נאלצו ישראלים רבים לנסוע לחו"ל לתחרויות שמקנות ניקוד כדי לזכות ולהשתתף במירוצים ייחודיים כמו במונבלאן למשל (שדורש 18 נקודות, ובקרוב גם אצלנו במדור). אבוטבול ידע שכדי שהתחרות תמשוך קהל רב ותתאים ל-ITRA, ובעיקר כדי שתשרוד לאורך זמן, עליה לעמוד בסטנדרט בינלאומי. כדי לייצר מירוץ כזה חבר לחברת גולדפיש שעוסקת בהפקת אירועי ספורט משולבים.

"לקחנו הרבה דברים מתחרויות בחו"ל כמו תוואי קשה, ולמרות שאין כאן עליות כמו באלפים", הוא מספר, "בחרנו שטח אגרסיבי עם טיפוס מצטבר של 3,000 מטרים במקצה הארוך ביותר".

היו דרישות נוספות?

"כן, היינו צריכים להעמיד מספר מסוים של תחנות עזרה בדרך ולהקצות זמן מקסימום לתחרות כולל זמני ביניים. כל ניהול המירוץ - כולל מדידת הזמנים, שימוש בטכנולוגיה, פרסום ואפילו מערך השיווק".

רק אחרי שדגמו את השטח ושלחו אותו לאיגוד, דורגו ארבעת המקצים בהתאם לרמת הקושי - כמקובל. המקצה הארוך ביותר - 80 קילומטרים, יזכה את המשתתפים בו בחמש נקודות (מתוך שש אפשרויות), והקצר ביותר - 12 קילומטרים, יזכה בשתי נקודות, כשבתווך יש מקצה של 21 קילומטרים ו-50 קילומטרים שיקבלו ניקוד בהתאמה.

תגובת הקהל לא איחרה להגיע, ונכון לסוף ספטמבר נרשמו לאירוע 900 רצים, כמחציתם למקצים הארוכים. כ-40 משתתפים מגיעים מחו"ל: מהונג קונג, צרפת, גרמניה, פולין, אירלנד ועוד. "הם גם יצברו נקודות וגם התלהבו מביקור בישראל, אז נקווה שמדובר ברומן ארוך עם התחרות", אומר אבוטבול באופטימיות, ומוסיף: "אחרי השגעת שיש בארץ לספורט ולריצה, הרבה רצים פונים לשטח ומחפשים את האתגר הבא. מסתמן שיהיו עוד תחרויות השנה שיעניקו ניקוד, חלק מהן חוזרות, וזה טוב כי יהיו יותר רצים בארץ וזה גם יעודד רצים מהעולם להגיע. בנוסף, זה יצר באזז אצל יזמים ודרבן אותם לעשות דברים באופן רציני יותר". אגב, אבוטבול בעצמו ישתתף באירוע בצד הלוגיסטי בלבד, כי שבוע קודם ירוץ 170 קילומטרים באי רוניון הסמוך למדגסקר.

מהיכן השם "היירוס אולטרה"?

"היירוס ביוונית משמעו קדוש, וזה התחבר לנו עם קדושת ירושלים ועם ניחוח בינלאומי שייתן זיקה לרצים מחו"ל להגיע".

המירוץ יתקיים בסוף אוקטובר, אם כי בשנה הבאה יש כוונה לדחות אותו לנובמבר. "ל-ITRA יש בעולם 300-200 מירוצים שמעניקים ניקוד מדי חודש", מסביר אבוטבול, " באוקטובר זה פוחת כי באירופה כבר מתקרר ובנובמבר יש ירידה משמעותית. כאן אפשר לקיים תחרות במזג אוויר טוב אפילו בנובמבר, וזה בעיקר מתאים לאירופים".

התחרות תתחיל ותסתיים במתחם גן החיות התנ"כי בירושלים, בארבעה מקצים שהקצרים שבהם נותנים טעימה מהשטח, כולל עליות קשיחות, והארוכים מיועדים לרצים מיומנים ולכאלה שעשו קפיצה ממרתון כביש לשטח.

440-170 שקלים לאדם, לפרטים: http://www.hum.co.il