ייצוגית: אל-על גבתה שלא כחוק דמי ביטול על כרטיסי טיסה

סכום התביעה שהגישה המועצה לצרכנות מוערך באומדן ראשוני של יותר מ-40 מיליון דולר

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת התעופה אל-על, בטענה כי החברה גבתה דמי ביטול שלא כחוק על כרטיסי טיסה. סכום התביעה מוערך באומדן ראשוני של יותר מ-40 מיליון דולר, כשההערכות המועצה לצרכנות הן כי מדובר בעשרות אלפי צרכנים שנפגעו מהתנהלות אל-על הנטענת בבקשה.

למעשה, קבוצת הצרכנים מוגדרת כלקוחות אל-על שרכשו כרטיסי טיסה עד לתאריך 29.07.2013, ואשר מסיבות שונות לא ניצלו את כרטיס הטיסה שרכשו; או לחלופין ביקשו לעשות שינוי בכרטיסי הטיסה ובשל כך חויבו בקנס, דמי ביטול או דמי הסבה.

במסגרת הבקשה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי בלוד באמצעות עורכי הדין אבנר כהן ועדו עינת ממשרד כהן וילצ'יק ושות', נטען כי אל-על פגעה באופן מתמשך בצרכנים רבים כשהפרה את הוראות תקנות רישוי שירותי התעופה, תוך גרימת נזק לקהל לקוחותיה אשר חויבו לחינם בדמי ביטול או הסבה של כרטיסי טיסה שלא כחוק.

הטענה היא שבכל פעם שבה לקוח ביקש לבצע שינוי בתנאי כרטיס הטיסה וחויב בדמי ביטול או שינוי, החיוב על-ידי אל-על נעשה לכאורה שלא כדין ובניגוד להוראות התקנות.

הכוונה היא לתקנות שירותי התעופה, האוסרות על חברות תעופה המפעילות קווים סדירים לציין תנאים מגבילים על גבי כרטיסי הטיסה אותן הן משווקות, אלא אם ניתן לכך אישור מראש ובכתב על-ידי ראש מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה. במסגרת הבקשה צוין כי בבדיקה שנעשתה מול משרד התחבורה על-פי חוק חופש המידע, התברר כי מעולם לא ניתן אישור שכזה לחברת אל-על.

טענתה המועצה היא כי אל-על "התרשלה בקיום חובתה בפני הלקוחות, כשהנפיקה כרטיסי טיסה תוך הפרה בוטה של המצב המשפטי החל עליה"; וכי אל-על פעלה במודע באופן המתואר כשהטעתה את צרכניה, התנהלה בחוסר תום-לב והתעשרה על חשבונם.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מסר: "המועצה תעמוד על זכויות הצרכנים שנפגעו על-ידי אל-על, כפי שהיא עומדת על זכויותיהם של צרכנים רבים אשר פונים אליה מדי יום ביומו ומייצגת אותם מול החברות השונות, גדולות כקטנות, וכן בכנסת, בבתי המשפט ומול הרגולטורים השונים. כארגון הצרכנים היציג במדינת ישראל, המועצה לא תהסס לבחון הגשת תביעות ייצוגיות בכל מקום בו הדבר נדרש וראוי, וכן תמשיך לבחון לבקשת בתי המשפט הסדרי פשרה בתביעות ייצוגיות שונות, בכדי לוודא שהם ראויים ושומרים על זכויות הצרכנים וכן מרתיעים מפני עוולות נוספות".