בלעדי: בדרך להסכם היסטורי בין משרד האוצר לשופטים

ההסכם המתגבש יחול על שופטים שמונו אחרי 1999 ועד יולי 2020, שיקבלו מענק חד-פעמי של 12 משכורות ■ בתמורה לתוספת יוותרו השופטים על ימי חופשה וימי שבתון

טקס השבעת שופטים / צילום: מארק ניימן - לע"מ
טקס השבעת שופטים / צילום: מארק ניימן - לע"מ

השופטים והאוצר לקראת הסכם היסטורי על תנאי הפנסיה של השופטים: ל"גלובס" נודע כי אחרי שנים של דיונים וויכוחים, הגיעו לאחרונה נציגות השופטים והנהלת בתי המשפט לסיכום עקרוני עם אגף התקציבים באוצר. ההסכם החדש צפוי לחול על שופטים שמונו אחרי שנת 1999 ועל שופטים שימונו עד יולי 2020. מדובר בשופטים המקבלים פנסיה צוברת, להבדיל מפנסיה תקציבית שמקבלים השופטים שמונו לפני 1999.

לפי המידע שהגיע ל"גלובס", ההסכם המתגבש מבוסס בעיקרו על המתווה שהציעה ועדת ניסים, שהוקמה ב-2012 בידי שר המשפטים אז, פרופ' יעקב נאמן המנוח, כדי לדון בהסדרי הפרישה של השופטים שאינם מקבלים פנסיה תקציבית. עם זאת, מתווה ההסכם אינו כולל חלק מההמלצות של הוועדה ומבחינת השופטים הוא פחות טוב מהמתווה שהציעה הוועדה. הרכיב המרכזי שהיה בהמלצות ועדת ניסים ולא נכלל בהסכם כעת הוא מתן "פנסיית גישור".

ככל הידוע, לפי הסכם הפנסיה המתגבש, שופטים שמונו לשפיטה אחרי 1999 ועד שנת 2011 יקבלו מענק חד-פעמי בסך 12 משכורות עם כניסתם לתפקיד. מדובר בתוספת משמעותית מאוד של מאות אלפי שקלים (בהערכה גסה) בצבירה לפנסיה לכל שופט שמונה לתפקידו אחרי 1999. לדוגמה, אם שופט התמנה לשיפוט בבית משפט השלום בגיל 40, הוא יקבל מענק של בין 240 אלף שקל (משכורת של 20 אלף שקל כפול 12 חודשים) ל-300 אלף שקל (25 כפול 12) עם כניסתו לתפקיד.

לפי הערכה של תשואה שנתית ממוצעת בשיעור של 3.5%, המשמעות היא תוספת של 674-842 אלף שקל לקרן הפנסיה של כל שופט עם הגיעו לגיל 70 - גיל הפרישה של שופטים. לפי ההערכה, המענק יאפשר לשופטים החדשים להגדיל את הפנסיה שלהם, כאילו הם חסכו במשך חמש שנות עבודה נוספות.

הסכם טעון אישור

המימון לתוספת המשמעותית הזאת לפנסיית השופטים יגיע מהשופטים עצמם - באמצעות ויתור על ימי חופשה, ימי שבתון וימים "ארעיים", כלומר ימים שהשופטים מקבלים בעיקר לצורך כתיבה.

שופטים שמונו משנת 2012 ושופטים שימונו עד יולי 2020 יקבלו גם הם מענק פנסיה עם מינויים, אך הוא יהיה נמוך מזה של השופטים שמונו עד 2012.

לפי פרטי ההסכם שהגיעו לידי "גלובס", ההטבות הקיימות בהסכם הפנסיה עם השופטים לא יחולו על משפטנים שיתמנו לשופטים אחרי יולי 2020. זאת לאור העובדה ששופטים אלה כבר יגיעו לתפקיד עם קרנות פנסיה מעבודתם הקודמת כעורכי דין או כפרקליטים, בעקבות החלת פנסיה חובה במשק ב-2008.

ההסכמות בין השופטים לאוצר טעונות עדיין את אישור ועדת הכספים של הכנסת, בראשות משה גפני. כמו כן קיימת עדיין התנגדות מסוימת של הדיינים בבתי הדין הרבניים העוסקים בענייני משפחה ושל הקאדים בבתי הדין המוסלמיים לחלק מהפרטים במתווה המוסכם. בקרוב, צפוי גפני לקבוע מתי יועלו ההסכמות בין האוצר לבין השופטים לדיון ואישור בוועדה.

גלגולה של פנסיה
 גלגולה של פנסיה