נתניהו בדרכו של אולמרט

רה"מ בעקבות קודמו: במקום להגיב באופן ענייני לחשדות - הוא תוקף את המפכ"ל

בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ
בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ

ראש הממשלה התיישב על כסאו בחדר החקירות ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה. מולו ישבו 4 חוקרים. ראש צוות החקירה החלה למסור לראש הממשלה את המידע שהחוק מחייב למסור לכל חשוד בתחילת חקירתו. "אנחנו עומדים לחקור אותך באזהרה בחשד ללקיחת שוחד, תיווך בשוחד, הלבנת הון, מרמה, הפרת אמונים. אנחנו מודיעים לך שאינך חייב לומר דבר, אולם כל אשר תאמר עשוי לשמש כראייה. הימנעות מלהשיב לשאלות עשויה לחזק את הראיות נגדך, אנחנו גם מודיעים לך על זכותך להיוועץ עם עורך דין".

ראש הממשלה לא מצמץ. הוא ידע בדיוק מה מחכה לו והוכן היטב על-ידי עורכי דינו לחקירה. יותר משהטרידה אותו החקירה, הטריד אותו דבר אחר: איך ייתכן שהתקשורת והציבור ידעו מראש על כך שהוא עומד להיחקר באותו היום באזהרה במשטרה?

הוא התפרץ על החוקרים: "אני קובע באופן שלא ניתן לוויכוח בכלל שאתם הדלפתם את העניין הזה, כדרככם, תוך הפרת אמונים בסיסית, תוך הפרת כל נוהל תקין ונורמה מקובלת", נזף ראש הממשלה בחוקריו ההמומים והמשיך: "אם תרצו, אני מוכן להעמיד את כל צוות האנשים מהצד שלי שידעו על החקירה בבדיקה במכונת אמת יחד עם כולכם, כולל המפכ"ל".

ראש הממשלה הזה היה אהוד אולמרט. החקירה נערכה ב-26 במאי 2010. החוקרת הראשית הייתה סנ"צ זיוה אגמי-כהן.

חלפו 7.5 שנים, ובתחילת השבוע בחר ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, בדרך דומה לזו שנקט אולמרט: במקום להגיב באופן ענייני לחשדות לשוחד ומרמה והפרת אמונים נגדו, במקום להילחם על חפותו בצורה נקייה, הוא בחר להתעסק בסוגיית ההדלפות ותקף את מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך.

"כשהמפכ"ל אלשיך נכנס לתפקידו, הוא קיבל שתי החלטות חשובות: שלא יהיו יותר הדלפות מהחקירות, ולא יהיו יותר המלצות של המשטרה. מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המסים וללא מכרז, ההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונמי", אמר נתניהו.

האם המתקפה על המשטרה ועל מפקדה יסייעו במשהו לנתניהו לצאת בשלום מהחקירה נגדו? אי-אפשר לדעת. אבל שני דברים ברורים - האחד, שהמתקפה של נתניהו על אלשיך הפכה את אלשיך, אולי לראשונה מאז שמונה למפכ"ל המשטרה, לחביב התקשורת. פתאום אלשיך - שקיבל ביקורת על יחסו המקל להטרדות מיניות של מפקדי המשטרה, על התנהלות המשטרה מול המפגינים בכיכר גורן בפתח-תקווה וגם על התנהלותו בנוגע לנתניהו - זוכה, ובצדק, לחיבוק חם של הרוב המוחלט של התקשורת בעימות מול נתניהו. יש לשער כי גם רוב הציבור תומך בו בעניין הזה.

הדבר השני הידוע הוא שלאהוד אולמרט, ההשתלחות במשטרה וברשויות החוק לא סייעה בדבר. סוף ההליך המשפטי בעניינו ידוע - אולמרט הורשע בשוחד, ישב בכלא, והוא מסתובב בחוצות עם קלון השחיתות מעל ראשו.