התפיסה של שקד תחליש את העובדים

הביקורת של שרת המשפטים על בתי הדין לעבודה הייתה צריכה לקבל כותרות בחג

איילת שקד  / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

בערב שמחת תורה, 11 באוקטובר 2017, פורסם ב"גלובס" ראיון שלי עם שרת המשפטים, איילת שקד. בשולי הראיון התייחסה שקד לעבודת בתי הדין לעבודה והעבירה עליהם ביקורת חריפה. "המצב שם לא טוב. יש גם סחבת וגם הרבה טענות כלפי בתי הדין לעבודה מצד מעסיקים, שמרגישים שכל עובד יכול לקבל מהם 'פרוטקשן' באמצעות איום בתביעה, ושמאוד קשה לפטר. זה צריך להיפתר בחקיקה. אנחנו צריכים לטפל בצד המינהלי", אמרה שקד.

האמירה הזאת של שרת המשפטים אומנם לא קיבלה כותרת, אבל היא כנראה ראויה לאחת כזו. שקד מציגה בביקורת שלה על בתי הדין לעבודה תפיסת עולם אולטרה קפיטליסטית (לגיטימית), לפיה המדינה צריכה לאפשר למעסיקים לפטר ביתר קלות עובדים, ולהחליש את כוח העובדים, שכן הם עלולים לנצל אותו לרעה ולסחוט את מעסיקיהם.

התפיסה הזאת של שקד היא בעיניי נכונה לגבי חברות כמו חברת החשמל, הנמלים ושאר הגופים במשק, שבהם יש ארגון עובדים חזק ועוצמתי, כמעט מטיל אימה. חברות שלפחות בעבר לא אפשרו להנהלות שלהם לבצע שינויים ארגוניים נדרשים והכרחיים. אבל התפיסה של השרה שקד שגויה כאשר מסתכלים על מעסיקים קטנים ובינוניים. ודאי במקומות עבודה לא מאורגנים. במקומות העבודה הקטנים הללו, יחסי עבודה מתאפיינים בפערי כוחות אינהרנטיים בין המעסיק לעובד, נוכח המרות והתלות הכלכלית והתעסוקתית להם נתון העובד, ואין למעסיקים בעיה לפטר עובדים שהם אינם מרוצים מעבודתם. במרבית המקרים, אותם עובדים מפוטרים פשוט הולכים הביתה ומתחילים לחפש עבודה חדשה - ולא פונים לקבל סעד מבתי הדין לעבודה.

האמירה של שקד לפיה המעסיקים מרגישים שכל עובד יכול לקחת מהם 'פרוטקשן', היא בעייתית אפילו יותר. עם התחושות של המעסיקים עמם משוחחת שקד אומנם אי-אפשר להתווכח, אבל משרת המשפטים היה מצופה לדעת שברוב המוחלט של המקרים (שוב, לא בחברת החשמל ולא בנמלים) פער הכוחות הגדול בין העובד לבין המעסיק דווקא מונע מהעובד לעמוד על מיצוי זכויותיו, מחשש לסכן את מטה לחמו.

לראיה - סקר שנערך באתר Alljobs והתפרסם ב"גלובס" לפני כשנה, ב-16 בספטמבר 2016, העלה כי 64% מהעובדים חשים שהם סובלים או סבלו מהפרת זכויותיהם על-ידי המעסיק. 37% מהם אמרו כי הם סבלו מהפרת זכויותיהם פעם אחת, ו-27% אמרו כי סבלו מכך כמה פעמים. רובם המוחלט של אותם עובדים לא הגישו תביעות בשל הפרת הזכויות.