המדינה החליטה לבטל את הגרלת מחיר למשתכן בשוהם

כלל זכאי מחיר למשתכן שניגשו להגרלה הגדולה צפויים לקבל על כך הודעה רשמית בשבוע הבא ■ חשוב להדגיש כי כלל ההגרלות, למעט שוהם, יתבצעו כמתוכנן במסגרת ההגרלה הגדולה השנייה

שוהם / צילום: תמר מצפי
שוהם / צילום: תמר מצפי

המדינה, באמצעות הפרקליטות, הודיעה היום (ה') לבית המשפט העליון כי החליטה לבטל את ההגרלה המתייחסת לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב שוהם. נזכיר כי בני המקום ביישוב, השייכים לסדרה ב' של תוכנית מחיר למשתכן, עתרו לבג"ץ כנגד המדינה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, בטענה שההגרלה ביישוב, שהיא חלק מההגרלה הגדולה השנייה שפרסמו משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, מופנית רק לזכאי סדרה א'. בני המקום חברי סדרה ב' דרשו כי המדינה תאפשר גם להם לגשת להגרלה וזאת משום שמדובר באפשרות חד פעמית לזכות באפשרות לרכישת דירה מוזלת ביישוב. דיון בעתירה נקבע ל-29 לחודש הנוכחי והמדינה ניסתה להקדים את הדיון.

בתשובתה של המדינה לבג"ץ שנשלחה לפני כשבועיים נכתב כי בשל העתירה ייתכן ותצטרך להקפיא את כלל ההגרלות במסגרת ההגרלה הגדולה, בתקווה שהדבר יוביל להקדמת הדיון. אולם, בית המשפט לא מצא לנכון להקדים את הדיון בעתירה ובמשרד הבינוי והשיכון ובאוצר החליטו כי כדי לא לפגוע בכלל ההגרלות במסגרת ההגרלה הגדולה, הכוללת כ-11.5 יחידות דיור סך הכל, ההגרלה בשוהם תצא מסבב ההגרלות הנוכחי. בהודעה שהעבירה המדינה היום לבית המשפט נכתב כי כלל הזכאים צפויים לקבל על כך הודעה רשמית ממשרד השיכון בשבוע הבא.

בהודעה שתמוען לכל מי שנרשם להגרלה הגדולה השנייה ייכתב כי: "ברצוננו לעדכן אותך כי היישוב שוהם הוסר מרשימת היישובים הכלולים בהגרלת ספטמבר, לצורך ביצוע בדיקות נוספות בעניין הפרויקטים ביישוב זה. לאחר השלמת הבדיקות, תיפתח מחדש ההרשמה ליישוב זה, שלא במסגרת הגרלת ספטמבר". עוד על פי ההודעה שצפויה להישלח לזכאים - מי שנרשם ליישוב שוהם במסגרת ההגרלה הגדולה יוכל לבחור יישוב אחר במסגרת האפשרות לבחור שלושה יישובים בהגרלה הגדולה.

עוד נכתב בהודעה שהעבירה המדינה לבית המשפט כי כעת תבחן המדינה דרכים לפתור את הבעיה שנוצרה ביישוב, בין זכאי סדרה א' לסדרה ב', בין היתר באמצעות ניסיון "להגדלת זכויות הבנייה בפרויקטים האמורים, באופן שיגדיל את היצע הדירות העומדת להגרלה ביישוב. הגדלה כאמור, אם תיתכן, תוכל לאפשר הגרלה עתידית של דירות ביישוב האמור גם לטובת זכאי סדרה ב', ובכך יינתן מענה מסויים גם לקבוצה זו. בנוסף החלטה זו תאפשר לקיים כסדרן את יתר ההגרלות , בישובים האחרים הנכללים בסבב ההגרלות הנוכחי, ללא דיחוי נוסף", כך בהודעת המדינה לבית המשפט. בהמשך נכתב בהודעת המדינה לבית המשפט כי בשל מהלך זה, עמדת המדינה היא כי על בית המשפט "להורות על מחיקת העתירה תוך שמירת טענות הצדדים ביחס לכל הגרלה עתידית שעליה יוחלט ביישוב שוהם".

בהמשך להודעת המדינה לבית המשפט, השופט יורם דנציגר קבע היום כי: "העותרים יודיעו עד יום 23.10.2017 בשעה 16:00 האם נוכח האמור בהודעת המשיבים לא התייתרה העתירה. למותר לציין שגם אם תימחק העתירה יישמרו לעותרים מלוא טענותיהם".

נציין כי הודעת המדינה מהווה ניצחון למגישי העתירה, זכאי סדרה ב' ביישוב. עם זאת, ההודעה  מובילה גם לאכזבה קשה בקרב זכאי סדרה א' בני המקום ביישוב שטוענים כי הדבר פוגע בהם.

עו"ד אפי מיכאלי, שהגיש את העתירה בשם תושבי שוהם בני המקום מסדרה ב' מסר בעקבות הודעת המדינה לבית המשפט כי: "העותרים מברכים את המדינה על הצעד שעשתה ומקווים שזו תוביל להשתתפותם של זכאי סדרה ב' שהם בני מקום במועצה המקומית שהם בהגרלה בעתיד. החלטת המדינה בעקבות צו הביניים שניתן בתיק מצמצמת את ההשלכות השליליות של ההחלטה הקודמת שקיבלה ויש להעריכה על כך שהפעילה שיקול דעת ראוי בנסיבות שנוצרו והודיעה את שהודיעה לבית המשפט. יחד עם זאת, במידה ולא תתקיים הגרלה שוויונית בעתיד לא נפסול פנייה נוספת לבית המשפט".

מקבוצת זכאי סדרה א', בני המקום בשוהם, נמסר היום כי: "ביישוב שוהם ישנן כ-160 משפחות מסדרה א' המוגדרים כבני מקום. קבוצה זו פועלת למעלה משנתיים בהתאם להנחיות המדינה, מכלכלת את צעדיה בהתאם ונותנת אמון מלא בתוכנית "מחיר למשתכן". המדינה קבעה כי הנרשמים יחולקו לסדרות בהתאם לקריטריונים ידועים מראש, אנו עמדנו בקריטריונים. נרשמנו להגרלות רבות והמתנו בסבלנות להזדמנות שלנו. כעת, כאשר הגיעה ההזמנות שלנו להקמת בית בישראל הגישו כ-20 תושבים מסדרה ב' עתירה לבג"צ בה הם כופרים על תקנון התוכנית ומבקשים להשתתף בהגרלה. לצערנו הרב המדינה אינה נלחמה על עקרונותיה. המדינה החליטה לבטל את ההגרלה בשוהם, מהלך זה הינו פגיעה ישירה באמון שלנו בתוכנית מחיר למשתכן וחמור מכך מהווה בסיס לעתירות נוספות אשר יגיעו בעתיד".