"עונש קולקטיבי": אף הצעת חוק פרטית לא תעלה היום לדיון

(עדכון) - הבוקר התעורר ויכוח בין שקד וביטן סביב החוק האוסר על חקירת ראש ממשלה מכהן: יו"ר הקואליציה רצה שהצעת החוק תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה כבר היום, אך שרת המשפטים הודיעה כי אין לה כוונה לדון בחוק הזה בישיבה הבוקר

דוד ביטן ואיילת שקד / צילומים: איל יצהר
דוד ביטן ואיילת שקד / צילומים: איל יצהר

המחלוקת בין שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי), ליו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), בנוגע להצעת החוק הפרטית של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) בנוגע לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן בתקופת כהונתו, הובילה ל"עונש קולקטיבי": אף אחת מהצעות החוק של סיעות הקואליציה לא תידון היום (א') בישיבת ועדת השרים לחקיקה, וכולן ידחו בשבוע.

בין הצעות החוק הפרטיות שהיו אמורות לעלות היום להצבעה נמצאת גם ההצעה הפרטית של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), שהציעה לבטל את ההתנתקות בצפון השומרון ולהשיב מתנחלים ל-4 התנחלויות שפונו שם ב-2005. בנוסף היו אמורים לדון היום בהצעת החוק של ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) בנוגע להגבלת פסיקות בית המשפט העליון.

הצעות חוק ממשלתיות ימשיכו כרגיל היום בוועדת השרים לחקיקה, כמו גם הצעות החוק הפרטיות של חברי כנסת מן האופוזיציה.

במהלך השבוע הקרוב ידונו הצדדים - ביטן, שקד וגם שר התיירות יריב לוין - בהצעת החוק של אמסלם ובדרישתה של שקד להוסיף תיקון לחוק יסוד: הממשלה בנוגע להגבלת כהונת ראש ממשלה מכהן. 

"מקלות בגלגלים" 

מחוץ לישיבת הממשלה הבוקר התעורר ויכוח בין שקד וביטן בנוגע להצעת החוק של ח"כ אמסלם לתיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שתחולנה מגבלות על חקירות פליליות של ראש ממשלה מכהן.

ביטן, המתואם לרוב באופן הדוק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעוניין שהצעת החוק תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה כבר היום; אך שקד הודיעה אתמול בראיון לערוץ 2 כי אין לה כוונה לדון בחוק הזה בישיבה היום, כיוון שהיא סבורה כי יש צורך להשלימו בחקיקה על הגבלת כהונת ראש הממשלה.

שקד חזרה על עמדתה הזו היום וקבעה כי ועדת השרים לא תדון בכך. יצוין כי שקד היא יו"ר ועדת השרים לחקיקה, והסמכות להחליט באיזה חוקים ידונו נמצאת בידיה.

ביטן התרעם ואמר לשרה שקד שהיא תוקעת "מקלות בגלגלים" ומקשה על הקואליציה לתפקד, כיוון שהצורך לתמוך בחוקים המועלים על-ידי הצדדים הוא הדדי.

הצעת החוק של אמסלם מקודמת מאז הקיץ. בין השאר היא מיועדת למנוע חקירות ראש ממשלה מכהן, אלא אם מדובר בעבירות מין, סמים, אלימות וביטחון.

בנוסח הצעת החוק המקורית נכלל סעיף הקובע כי תחולת החוק אינה לאחור, דהיינו חקירות שנפתחו לפני הצעת החוק, ובהן תיק 1000 ותיק 2000, יימשכו כרגיל. אתמול פורסם ב"הארץ" כי אף את הסעיף הזה מבקש אמסלם להסיר, כלומר להחיל את החוק גם לאחור.

שקד כאמור תולה את החקיקה הזו בנושא הגבלת כהונה ראש ממשלה מכהן, דבר שלא היה על הפרק ואף נדחה על-ידי ועדת שרים לחקיקה לפני כמה חודשים כאשר ח"כ מרב מיכאלי הציעה זאת. כעת שקד מבקשת לחזור לאותה הצעת החוק ורואה בה מהלך משלים.