פשרה בין המדינה לקק"ל: תעביר 2 מיליארד שקל למדינה

נציגי משרד האוצר הודיעו להסכמה עם יו"ר קק"ל: קק"ל מעביר 2 מיליארד שקל למדינה - מיליארד ב-2018 ומיליארד ב-2019 ■ גפני: החיבור בין סמוטריץ לשמאל בעניין קק"ל מאוד מעניין אותי

בדיון בוועדת הכספים היום (ב') סוכם: קק"ל תעביר למדינה מיליארד שקל לתקציב 2018 ועוד מיליארד שקל לתקציב 2019, זאת בנוסף ל-2.2 מיליארד שקל שהועברו כבר על-פי הסכמות העבר.

הדיון בוועדת הכספים עורר תשומת-לב מרובה, ונכחו בו בכירי הממשלה, לרבות ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורביץ, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, יו"ר קק"ל דני עטר ויו"ר הקואליציה דוד ביטן. בין לבין בתיווכו של ביטן הגיעו עטר ובאב"ד להסכמה כאמור.

הצעת החוק, לפיה אמורה קק"ל להעביר מדי שנה 65% מרווחיה מהשבחת קרקעות לאוצר המדינה, עבר בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההסדרים ותקציב המדינה לפני כשנה ופוצל מתוך החוק. היום הועמד הפרק הרלוונטי, המפוצל (פרק ז'), לדיון בוועדת הכספים ולהכנתו לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

כאמור, לפי הצעת החוק, קק"ל תחויב להעביר מדי שנה 65% מרווחיה מהשבחת קרקעות למדינה, ואם תסרב, קק"ל יבוטל פטור ממס המוענק לה. במקביל דורש משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה מקק"ל להעביר לקופת המדינה סך של מליארד שקל, בנוסף על 2.2 מליארד שקק"ל העבירה.

העברת הסכום של 2.2 מליארד נעשתה על-פי הסכם חתום בין קק"ל למדינה, וכעת טוענים בקק"ל כי אם המדינה מבקשת סכומים נוספים ו/או את העברת החוק להלאמת קק"ל, מדובר בהפרת ההסכם עליו הם חתמו. בהסכם צוין כי המדינה לא תדרוש מקק"ל עוד סכומים עד לשנת 2021.

הלחץ שמופעל על קק"ל להעביר כספים לאוצר המדינה הוא גדול. במקביל לדיון באולם הוועדה, יצאו החוצה מדי פעם עטר, הורביץ, ביטן ובאב"ד, כדי לדון ביניהם במסדרון המוביל לוועדת הכספים.

בדיון בוועדה נוצרות מחנות שאינם מראה שגרתי בכנסת. ח"כ סמוטריץ (בית היהודי) וח"כ איתן ברושי (העבודה) נאמו בלהט נגד הממשלה ועל החשש (לדעתם) ממהלך התערבות והלאמת תקציב קק"ל. שניהם העלו את הטענה הטכנית בנוגע להסכם החתום בין המדינה לקק"ל ועל כך שקק"ל ממלאת אותו בהקפדה, כולל העברת 2.2 מיליארד שקל עליהם סוכם. הם גם העלו את הטענה העקרונית בנוגע למעמדה המיוחד של קק"ל, היותה אחראית להתיישבות, חקלאות, מטפחת קהילות מקומיות ומובילה פרויקטים ישירות מול רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה, באופן שמשרד האוצר לא יהיה מסוגל לבצע, לשיטתם.

ח"כ ברושי אמר: "לא הייתה לנו היום מדינה אם זה היה תלוי במשרד האוצר. קק"ל היא בעלת התשתית והמסורת לטפח את החקלאות ואת ההתיישבות". 

ח"כ סמוטריץ איים על הוועדה שסדר החקיקה חפוז ולא מעמיק. "זה לא יעבור בג"ץ", הוא אמר ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, תוך שהוא מזכיר את המחטף בחוק מיסוי דירה שלישית, חקיקה שנפסלה על-ידי בג"ץ. אמירותיו הרגיזו את גפני, שהדגיש את עצם קיום הדיון היום והעובדה שהחוק לא עולה הבוקר להצבעה בוועדת הכספים, בשל הסבך המשפטי (סעיף 8 להסכם בין המדינה לקק"ל), אך סמוטריץ המשיך: "חוק ההסדרים הוא דרקוני, והפרקטיקה של השימוש בו שנויה במחלוקת. אתם משתמשים בכלים לא דמוקרטיים ולא חוקתיים, בלי שיש נסיבות מיוחדות המצדיקות משיכה סכום כזה גדול לתוך תקציב המדינה".

הישענותו של סמוטריץ על בג"ץ והאיום להיעזר בשופטי עליון כדי להגשים את היעדים של חבר הכנסת, הצחיקה את כל הנוכחים. "רשמנו בפנינו שאתה בונה על שופטי העליון" העירו לו חלק מן הנוכחים.

חברות הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) ורחל עזריה (כולנו) דיברו בעד החקיקה. לדברי אלהרר, אשר עמדה בראש ועדת ביקורת המדינה כאשר נערכה הביקורת על קק"ל. "הדבר הראשון שנחוץ פה מקק"ל זו טיפה שקיפות. מעבר לפרויקטים שהם עושים יחד עם משרדי הממשלה, יש שם עוד הרבה מאוד כסף, ואזרחי המדינה, משלמי המסים, לא נהנים ממנו". 

ח"כ עזריה הגישה הצעת חוק לחייב את קק"ל להעביר 80% מן ההכנסות (ולא 65% כפי החוק המוצע). עזריה טענה במהלך הדיון שמרבית הכסף של קק"ל מגיע מניהול מקרקעין ולא מיהודי התפוצות כפי שמציינים כיום חלק מן המתנגדים לחוק. "יש לקק"ל המון יעדים שרשומים באתר אינטרנט שלהם, טיולים, טיפוח קהילה, משק המים, אקדמיה. מהניסיון שלי, כשגוף שם לעצמו כל-כך הרבה יעדים, הוא לא עושה אף אחד מהם כמו שצריך. מתי הפעם האחרונה שקק"ל עסקו בגאולת קרקע. כאשר פנו אליהם וביקשו שיטפלו בהסכמים מול הכנסייה על שטחים עצומים באזור ירושלים, הסכמים שפקעו כעבור 100 שנה והצריכו טיפול למענן של אזרחים הגרים שם, הם לא עשו דבר. משרד המשפטים פנה אליהם וביקש טיפול בעניין ודבר לא קרה". 

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס נכח גם הוא בדיון. ברקע הדברים אומרים בקק"ל שיש ראשי רשויות מסוימים, הטוענים שחוק קק"ל כפי שעשוי לעבור, ייטול מהם את האפשרויות לפעול להסכמי פיתוח קרקעות במסגרת הרשות המקומית.

בסיום הדיון העיר ח"כ גפני: "יש כאן ויכוח של הרבה צדדים עם אינטרסים. האנשים פה גם מאוד אידאולוגים. מזמן לא ראיתי חיבור כזה בין סמוטריץ לבין השמאל. זה בפני עצמו מאוד מעניין". 

בסוף הדיון, כאמור, הודיע גפני כי באב"ד, ביטן ועטר הגיעו להסכמות בנוגע להעברת כספים נוספת לתקציב המדינה.