בג"ץ מחיר למשתכן בשוהם: העותרים מסרבים למחוק העתירה

זאת עד לקבלת הבהרות מהמדינה ■ העותרים מבקשים שהמדינה תבהיר אם היא מבטלת את ההגרלה בשוהם אם לאו ■ השופט דנציגר: המדינה תגיב לטענות עד יום רביעי

הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media
הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media

מאבק זכאי מחיר למשתכן בני המקום מסדרה ב' ביישוב שוהם ממשיך להסתבך. לאחר שהמדינה הצהירה בעמדה שהעבירה לבית המשפט כי בכוונתה להוציא את ההגרלה ביישוב מסבב ההגרלות של ההגרלה הגדולה השנייה ולהקפיאה עד בירור נוסף בעניין, העבירו היום (ב') מגישי העתירה את עמדתם לבג"ץ בנוגע לבקשת המדינה למחוק את העתירה. נזכיר כי העתירה מתייחסת לפרויקט מחיר למשתכן בשוהם הכולל 573 דירות מוזלות סך הכל, 142 מהן מוקצות לבני המקום.

בתגובתם לבית המשפט, שהוגשה היום בידי עו"ד אפי מיכאלי, מבקשים העותרים מהמדינה להבהיר האם מדובר בביטול סופי של ההגרלה במתכונתה המקורית ביישוב או שמא רק בדחייה. "העותרים מברכים על החלטת ביניים זו של המשיבים, אך יחד עם זאת סבורים, כי בשלב זה, אין די מידע המאפשר להם להשיב לבית המשפט הנכבד אם נוכח האמור בהודעת המשיבים לא התייתרה העתירה", כך בתשובה לבית המשפט היום.

עוד נכתב לבית המשפט כי: "מהודעת המדינה עולה כי "המשיבים החליטו שלא לקיים, במסגרת סבב ההגרלות הנוכחי של "מחיר למשתכן", את ההגרלות מושא העתירה במועצה המקומית שוהם".

מדברים אלה ניתן להבין, כי ההגרלות מושא העתירה לא בוטלו וכי אפשר שמדובר בהקפאה זמנית של הגרלות אלה וכי אלה לא יערכו במסגרת "סבב ההגרלות הנוכחי של "מחיר למשתכן", אך לא נפסלת האפשרות כי לאחר הבדיקה המצוינת בסעיף 7 להודעת המדינה, הגרלות אלה יערכו בעתיד במתכונם המתוכננת - זו שנתקפה במסגרתה של עתירה זו.

לפיכך, עד שלא יבהירו המשיבים האם ההגרלות הנדונות בעתירה זו בוטלו או הוקפאו, לא יוכלו העותרים להביע את עמדתם ביחס לאפשרות התייתרות העתירה. מדברי המשיבים עולה כי במידה ותוצאות בדיקתם יהיו חיוביות אפשר ש"יינתן מענה מסוים" לעותרים, זכאי סדרה ב' שוהם בני מקום במועצה המקומית "שוהם". יחד עם זאת, לא מבהירים המשיבים מהו אותו "מענה מסוים" והאם, כנטען בעתירה, תינתן לעותרים זכות שווה להשתתפות בהגרלות במועצה המקומית "שוהם". מאחר וקיימת אפשרות כי ההגרלות הנדונות בעתירה זו תתקיימנה על בסיס לא שוויוני וכי יינתן רק "מענה מסוים" לטענות העותרים, אין די מידע בשלב זה המאפשר לעותרים להגיע לכל מסקנה ביחס לאפשרות התייתרות העתירה".

לסיכום נכתב בתגובת העותרים לבית המשפט כי: "על כן, מתבקש בית המשפט הנכבד להורות למשיבים להבהיר את עמדתם בשאלות האמורות בטרם תידרש עמדת העותרים בנושא ובשלב זה, לא להורות על מחיקת העתירה".

נציין כי המדינה המתינה לתגובת העותרים כדי לדעת האם בכוונתם למחוק את העתירה. בתשובת המדינה לבית המשפט בסוף השבוע שעבר נכתב כי ההגרלה תצא מסבב ההגרלות וכי זכאי מחיר למשתכן שניגשו ליישוב במסגרת ההגרלה הגדולה יוכלו לשנות את בחירתם תוך מספר ימים. עם זאת, הודעה לזכאים טרם נשלחה משום שהמדינה המתינה לתגובת העותרים שכאמור מסרבים למחוק את העתירה. בתוך כך נציין כי ההתנהלות סביב ההגרלה ביישוב עשויה לגרור כעת עיכוב בכלל תוצאות ההגרלה הגדולה שעל-פי התכנון היו מתוכננות להתפרסם בסוף החודש הנוכחי.

נזכיר כי עתירת בני המקום בשוהם מסדרה ב' נבעה מהטענה כי הם אינם יכולים לגשת להגרלה משום שהיא מיועדת רק לסדרה א'. העותרים טענו כי מדובר במכרז יחיד ביישוב והחלטה זו של המדינה מפלה אותם לרעה. 

נציין כי בעקבות עמדת העותרים, קבע השופט יורם דנציגר כי על המדינה להגיש לבית המשפט תגובה עד יום רביעי הקרוב, במסגרתה ישיבו לשאלות שהעלו העותרים בתגובתם לבית המשפט. בין היתר כתב השופט דנציגר כי על המדינה להשיב מדוע לא פרסמה הודעה לזכאי תוכנית מחיר למשתכן כי ההגרלה ביישוב שוהם בוטלה, האם מדובר רק בהקפאה זמנית של ההגרלה, והאם מוצב תנאי להשתתפותם בעתיד של העותרים בהגרלות מושא העתירה.