"מצוקת הדיור בישראל תיפתר רק ע"י בנייה ממשלתית להשכרה"

פורום "דירה-פנסיה", המורכב מעשרות בעלי דירות להשקעה: "חוק מס דירה שלישית לא יסייע לפתרון משבר הדיור, אלא הוא דרך לסמן מטרה קלה ונוחה לשנאה בציבור"

פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ
פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ

מס ריבוי דירות ("מס דירה שלישית") צפוי לחזור לדיון בוועדת הכספים של הכנסת במושב הנוכחי שנפתח היום (ב'), ובאוצר כבר הדגישו כי בכוונתם להגיש את הצעת החוק כפי שהיא, ללא שינויים, אולם נכון להיום קשה לדעת מה יקרה בדיוני הוועדה. מועד לישיבה ראשונה לדיון בהצעת החוק טרם נקבע, אבל כבר היום יש מי שמתכונן לסבב הדיונים המתוכנן.

מדובר בפורום "דירה-פנסיה", המורכב מעשרות בעלי דירות להשקעה, ששלח אתמול (א') פנייה לחברי הכנסת השונים כמו גם ללשכת שר האוצר משה כחלון. בפנייתם הם כותבים שהחוק לא יסייע לפתרון משבר הדיור - אלא הוא "דרך לסמן מטרה מיידית, קלה ונוחה לשנאה וכעס עבור הציבור הסובל ממצוקת דיור".

"כדי לפתור את משבר הדיור", הם כותבים, "יש להכיר בעובדות הפשוטות ולדרוש שהאחריות תונח על כתפי ממשלת ישראל. לפני עליות המחירים המטורפות, ניתן היה להשיג ברחבי הארץ דירות במחירים זולים ואף מגוחכים: חדרה, נתניה, חיפה, עפולה וכו', אולם גם אז לא הייתה התנפלות של כל חסרי הדיור (מהעשירונים הנמוכים) על הנכסים הזולים, מאחר שאין ביכולתם לרכוש דירה בכל מצב בו יש לגייס הון עצמי כבסיס לקבלת משכנתא... גם אם דירת 3 חדרים תעלה 300 אלף שקל".

על פי חברי הפורום, המדינה צריכה להתמקד בפתרון אחר והוא בנייה ממשלתית להשכרה. "לדיור הזה יופנו דיירים לפי ניקוד סוציו-אקונומי, יוכלו לשכור דירות לטווח ארוך במחיר מפוקח ועל פי חוקי השכרה ברורים המכתיבים איכות הוגנת כלפי השוכרים. אם המדינה רוצה לרתום את השוק הפרטי לעידוד השכרה, צריך ליזום חוקים מעודדי השכרה, ולא 'חוק דירה שלישית' שיצמצם כמות דירות להשכרה ועלול להביא להתייקרות דמי השכירות".

את הפנייה לחברי הכנסת מסיימים חברי הפורום בשורות הבאות: "אל תיתנו את ידיכם לחוק במתכונתו הנוכחית. דרשו מהשר כחלון להיות באמת חברתי. אחרת זה נטו פייק חברתי".