התעשיינים וההסתדרות: גופים ציבוריים מתחמקים מרכש כחול-לבן

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ההסתדרות פנו לשר הכלכלה: "המגמה הרווחת והמתחזקת בעולם היא לחיזוק התעשייה והתוצרת המקומית, מתוך הכרה שקיומה של תעשייה עצמאית הוא אינטרס ראשון במעלה של מדינה"

נשיא התאחדות התעשיינים,שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, פנו היום (ג') לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, בקריאה לפעול בדחיפות במה שהגדירו "ההחרפה החמורה בפגיעה בתוצרת כחול-לבן במסגרת מכרזים ממשלתיים וציבוריים".

ניסנקורן וברוש טוענים במכתבם כי גופים ציבוריים כמו משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, המתוקצבים בכספי ציבור פועלים בניגוד לתקנות שמחייבות אותם להעדיף תוצרת מקומית: "הפגיעה נעשית באופן 'חוקי' לכאורה ובדרך עקיפת ההוראות הקבועות בתקנות, שתוקנו מלכתחילה למען שמירה על מפעלי המדינה, מקומות תעסוקה והייצור המקומי", כתבו השניים לשר כהן והוסיפו: "העדפה המחויבת של תוצרת הארץ היא מתן יתרון התחלתי בהתמודדות של חברות במכרזים, בהיבט המחיר בלבד ובשיעור של 15% לתוצרת ישראלית. לפיכך, יש לדאוג שההגנה האמורה תחול כראוי, תכובד ותיושם בידי כל הגופים הרלוונטיים וללא התחמקויות ועקיפות יצירתיות".

יש לציין כי שיעור העדפה במכרזי מדינה חברות שפועלות מעוטף עזה הוא 20%, ובמקרה שמדובר בחברות טקסטיל שמתמודדות במכרזים של מערכת הביטחון, הוא 50%.

בפנייתם לשר כהן מבקשים יו"ר ההסתדרות ונשיא התעשיינים שגם מוסדות אקדמיים, קופות-חולים, מועצות דתיות וכל גוף נוסף שמקבל סבסוד משמעותי מהמדינה - יחויבו להעדיף את תוצרת הארץ. כך, הם מבקשים להחיל חובה זו גם על גופים פרטיים שמקיימים פרויקטים עבור גופים ממשלתיים: "המגמה הרווחת והמתחזקת בעולם היא לחיזוק התעשייה והתוצרת המקומית, מתוך הכרה שקיומה של תעשייה עצמאית הוא אינטרס ראשון במעלה של מדינה. ללא הגנה על תוצרתנו המקומית ייפגע חוסנה שלן המדינה בכל ההיבטים", כתבו ניסנקורן וברוש לשר הכלכלה.