עובדי נגב קרמיקה ניסו למנוע הוצאת סחורות מהמפעל המושבת

בהסתדרות הכללית, שמלווה את עובדי נגב קרמיקה, טענו כי הנהלת החברה הפרה את הוראות בית הדין בכך שהחלה לרוקן את כל הסחורות שמאוחסנות במפעל, וזאת בזמן שניתן לה אישור להוציא מתחומי המפעל רק סחורות שהוזמנו מראש

עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם   / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם / צילום: דוברות ההסתדרות

עשרות מעובדי נגב קרמיקה בירוחם ניסו היום (ג') לשבש הוצאות סחורות ממחסני המפעל, וזאת בטענה כי מדובר בפעולה חד-צדדית, שנעשית בניגוד להוראות בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע.

בהסתדרות הכללית, שמלווה את עובדי נגב קרמיקה, טענו כי הנהלת החברה הפרה את הוראות בית הדין בכך שהחלה לרוקן את כל הסחורות שמאוחסנות במפעל, וזאת בזמן שניתן לה אישור להוציא מתחומי המפעל רק סחורות שהוזמנו מראש.

בדיון שהתקיים אתמול (ב') בפני השופט שמואל טננבוים, ביקשו נציגי נגב קרמיקה אישור להוציא את מלאי הסחורה שמאוחסן במפעל בירוחם, שמושבת מאז פרוץ המשבר לפני כשבוע וחצי ופיטורי כ-140 עובדיו. החברה טענה כי בשל סגירת המפעל נוצרו עיכובים באספקת סחורות ללקוחותיה, ואלה יוצרים לה נזקים כלכליים ותדמיתיים, ולפיכך ביקשה להעביר את מלאי הסחורות למרכז הלוגיסטי שלה בראשון-לציון.

הדיןו בבית הדין האזורי לעבודה התקיים כשברקע הנהלת קבוצת נגב ונציגי העובדים וההסתדרות הכללית מקיימים משא-ומתן בניסיון ליישב את המשבר. לטענת נגב קרמיקה, במצב שפעילותה השוטפת של החברה תוסיף ותיפגע, לא תהיה תוחלת להמשך המשא-ומתן עם העובדים וההסתדרות.

ההסתדרות הכללית התנגדה לבקשה זו וטענה כי העמסת המשאיות במוצרי החברה אמורה להיעשות בידי עובדי המפעל. ההסתדרות ביקשה מבית הדין למנוע גם כניסת עובדי קבלן חיצוניים לשטח המפעל, למען משימה זו.

לטענת ההסתדרות, מדובר בסחורה שעלותה כמה מיליוני שקלים - סכום שבכוחו להבטיח את זכויות העובדים ולמציאת הסדר עתידי.

השופט טננבוים דחה את דרישת ההסתדרות ואמר כי "המטרה העיקרית שעומדת בבסיס הסכסוך היא לאפשר לחברה ריווח כלכלי מרבי, כדי למנוע או למזער את הנזקים שעלולים להיגרם לה כתוצאה מסגירת המפעל. מזעור הנזקים עשוי דווקא לשרת את האינטרס של עובדי החברה, ולא להפך".

השופט טננבוים דחה גם את טענת ההסתדרות, שלפיה הסחורה שעלותה מיליוני שקלים עשויה להבטיח את זכויות העובדים במתווה של פתרון עתידי למשבר. הוא העיר על כי "ההסתדרות לא מפרטת כיצד תוצרת בשווי של מיליוני שקלים ששייכת ללקוחות החברה יכולה 'לשחק תפקיד' כלפי העובדים ,וזאת בהתחשב בכל שלקוחות החברה אינם צריכים להיפגע ממצב זה".

השופט נעתר לבקשת החברה להוציא את הסחורות מתחומי המפעל בירוחם ולהעבירם לראשון-לציון.

בד-בבד המשא-ומתן בין הנהלת החברה נמשך, אך הצדדים לא הצליחו לגשר עד כה על הפערים. בתחילת השבוע הבא עתיד להתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דיון נוסף על המשבר בנגב קרמיקה.

גורמים שמעורבים במשא-ומתן אמרו כי "בשל הפערים אין מנוס ממעורבות של משרדי הממשלה, כדי לאפשר פתרון למשבר".