ח"כ מועלם: "השר בנט תומך בהשארת החינוכית כגוף עצמאי"

חברי ועדת החינוך של הכנסת דנו היום במצבה של הטלוויזיה החינוכית, שעפ"י החוק הנוכחי אמורה להיסגר באוגוסט 2018 ■ המנכ"לית אורנה שמחון אמרה בדיון כי משיחותיה עם מנכ"ל התאגיד עולה כי רק 15 מתוך 180 עובדי החינוכית יוכלו להיקלט שם

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

המאבק לגבי עתיד הטלוויזיה החינוכית הגיע היום (ג') לוועדת החינוך של הכנסת. חברי הכנסת נתנו את תמיכתם העקרוני לנציגי העובדים, ויו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר בסיכום הדיון כי "הוועדה רואה עין בעין עם העובדים והציבור את הצורך בביטול הסעיף בחוק התאגיד העוסק בסגירת הטלוויזיה החינוכית".

מרגי אמר עוד כי "הוועדה קוראת לשר האוצר ולשר החינוך להורות על תיקון החוק", ולחלופין, הוא קרא ליישם שתי חלופות אחרות: העברת מנגנון הטלוויזיה החינוכית בשלמותו עם העובדים ומיזוגו בתאגיד השידור - או דחייה נוספת בת כשנה, בהחלתו של החוק.

על-פי חוק השידור הציבורי, שמכוחו קם התאגיד, שנה ו-3 חודשים לאחר יציאת התאגיד לדרך, באוגוסט 2018, תופסק פעילותה של הטלוויזיה החינוכית, ובמקומה יוקם ערוץ לילדים בתוך התאגיד. בניגוד למה שקבע החוק לגבי עובדי רשות השידור - שכולם פוטרו וחלקם הועסקו מחדש - הקביעה לגבי עובדי החינוכית פחות ברורה. הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך, ו-180 העובדים שמועסקים בה הם עובדי מדינה המאוגדים תחת ההסתדרות.

לאור זאת, כדי לשנות את גורל הטלוויזיה יש לשנות את החוק, עניין שכרגע נראה רחוק. בהקשר זה, הדברים המעניינים ביותר בדיון היו של חברת הכנסת שולי מועלם, יו"ר סיעת הבית היהודי, סיעתו של שר החינוך, נפתלי בנט.

לפי דבריה של מועלם בוועדה, "בנט קיבל את סגירת החינוכית כעובדה מוגמרת, אך הוא רואה בה גוף משמעותי", ועמדתו היא שהיא צריכה להמשיך ולפעול כגוף עצמאי גם אחרי אוגוסט 2018. "אני קוראת לשר התקשורת יחד עם ראשי התאגיד לקבל החלטה ולהשאיר את החינוכית כיחידה נפרדת ולמנוע את סגירתה", אמרה.

אורנה שמחון, המנכ"לית הזמנית של החינוכית, אמרה בוועדה כי לא ידוע מה יעלה בגורל 180 העובדים, וכי על סמך שיחות שלה עם מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, רק כ-15 עובדים יוכלו להיקלט בתאגיד השידור הציבורי. "אנחנו פועלים ללמוד לעומק את הארגון, לקיים משא-ומתן ולהישאר רלוונטיים. אני מקיימת שיח עם ההסתדרות, האוצר ונציגי העובדים ואעשה כל מה שאני יכולה על-פי חוק, כדי שיהיה מקום לטלוויזיה החינוכית במדינת ישראל ולשידור ציבורי ואיכותי".

לילך גבאי, יו"ר ועד החינוכית, אמרה: "אני בתוך הכאוס הזה כבר שלוש שנים וזה מדיר שינה מעיני. לא היו דברי ביקורת הגיוניים שהובילו לעשות את העוול הזה לחינוכית ולעובדי החינוכית. חוק התאגיד מוותר על העובדים ומעביר את הנכסים של החינוכית לתאגיד. גם בחוק עצמו ובכל תיקוני החוק אף אחד לא נתן את הדעת לעובדי החינוכית ולמרות כל הזעקות ואין ספור דיונים בוועדות שונות אין לנו שום מושג מה יקרה איתנו בעוד עשרה חודשים".