צפו: מתקן חדש ומתוחכם להפקת נפט וחשמל יוקם בארץ

שותפות רא"מ מתכננת להקים מתקן חדשני להפקת נפט וחשמל מפצלי שמן במישור רותם ■ עתודות פצלי השמן בשטח הרישיון נאמדות בכ-245 מיליון טון, מהם ניתן להפיק כ-135 מליון חביות נפט ■ כעת השותפות בדרך לבורסה בת"א

פצלי שמן, נפט/ צילום: שאטרסטוק
פצלי שמן, נפט/ צילום: שאטרסטוק

שותפות רא"מ - רותם אנרגיה מחצבים שבשליטת חברת Northwood Exploration Israel, מתכננת להקים במישור רותם מתקן להפקת נפט וחשמל מפצלי שמן בטכנולוגיה מוכחת המיושמת בעולם מזה מספר עשורים, כך נתבשרנו לא מכבר. הפקת נפט מפצלי שמן מעוררת באופן מיידי התנגדות בקרב הציבור, ובצדק, שכן השיטות כללו חדירה אגרסיבית אל בטן האדמה וחימומה באזורים מיושבים. השיטה בה פועלת שותפות רא"ם היא שונה לחלוטין, ומסתמכת על כרייה של פצלי השמן שנמצאים קרוב מאוד לפני הקרקע בזמן שהמכרה עצמו ממוקם באזור בלתי מאוכלס.

מסיבוב בשטח חייבים לומר כי נראה כאילו הזהב השחור הזה מונח ממש על פני הקרקע וצריך רק לאסוף אותו. השותף הכללי מחזיק במאה אחוז מרישיון רותם מזרח בשטח כולל של למעלה מ-2,900 דונם הנמצאים בסמוך לאזור התעשייה מישור רותם. עתודות פצלי השמן בשטח הרישיון נאמדות בכ-245 מיליון טון מהם ניתן להפיק כ-135 מליון חביות נפט, אולם לא רק.

המתקן אותו מתכוונת השותפות להקים יפעל באמצעות טכנולוגיית SHC) Solid Heat Carrier) המוכחת ומיושמת מזה עשרות שנים בעולם. בניגוד לשיטות אחרות, שיטה זו פועלת כאמור ללא סידוק הידראולי, ללא חימום תת הקרקע וללא קידוחי הפקה.

אחד הדברים המסקרנים בטכנולוגיה הוא העשרת פצלי השמן בפסולת פלסטיק עירונית ממויינת בלתי מתכלה, להגברת התפוקה מתוך חשיבה ירוקה. לשם כך נוצר שיתוף פעולה עם חברת (Veridis Veolia), להספקת פסולת עירונית ממוינת.

עד עתה השקיעה נורת'ווד שבבעלות משפחת קסלה, תעשיינים אוסטרלים המתמחים בתחום המחצבים, 11 מיליון שקל במיזם השאפתני, וכעת השותפות מתכוונת לגייס 25 מיליון שקל בבורסת ת"א לטובת קידום תכנית העבודה. הכדאיות הכלכלית, כך על פי החברה, היא מרמה של 37 דולר לחבית נפט, כשבנוסף להפקת הנפט והחשמל ייבחנו גם אפשרויות נוספות למצות את הפצלים עם תוצרים פטרוכימים נוספים עבור תעשיות שונות, מה שיאפשר את גוון מקורות ההכנסה של השותפות.