Paypal: כ-70% מהקונים ברשת יסתערו על מבצעי חודש נובמבר

ומה יקנו הישראלים בסיילים של נובמבר? לפי הסקר, 58% השיבו כי ירכשו פריטי אופנה, 38% ירכשו ניידים חכמים ומוצרים נלווים, 37% מכוונים לגאדג'טים ולמשחקי מחשב, 35% ישימו דגש על ביגוד לילדים, ו-35% על מוצרי בישום וטיפוח

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

רגע לפני חודש טרפת הקניות המקוונות של חודש נובמבר (בלאק פרידיי, סייבר מאנדי ויום הרווקים הסיני), סקר שנערך עבור Paypal מאשר כי הצרכן הישראלי חובב מבצעים גם ובעיקר בעולם המקוון, וכי הטריקים השיווקיים של המוכרים עובדים. לפי המחקר, כ-70% מהקונים מתכננים להסתער על מבצעי חודש נובמבר, כש-50% מכלל הקונים מתכננים להגדיל את היקפי הקניות שלהם ב-2018.

הסקר נערך באמצעות מכון רושינק במהלך חודש ספטמבר, בקרב 1,000 גולשים ברשת מעל גיל 18 מכלל האוכלוסייה הישראלית, ממנו עולה כי 94% מהגולשים מבצעים קניות ברשת. נחדד ונדגיש כי לא מדובר בכלל האוכלוסייה, משום שהסקר עצמו נערך בקרב גולשים בלבד.

חודש נובמבר באופן מסורתי זוכה להסתערות קונים בחנויות ובאתרים, בעיקר תוך דגש על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אבל לא רק. משווקים רבים מנסים לרכב על הגל ומעניקים הנחות על שורה של פריטים, והתופעה זלגה גם לאתרים הישראלים.

נזכיר כי בחודש דצמבר ייערכו מכירות סוף עונה שינסו להמשיך את גל הקניות, אולם כצפוי הוא לא יתקרב בהיקפיו לאלה של נובמבר. והקונים כבר נערכים: 70% מהקונים בחודש נובמבר נערכים מראש לקניות: הם משווים מחירים (52%), שומרים מוצרים ב"סל הקניות" (39%) ואף חוסכים כסף מראש עבור הקניות באינטרנט שיבצעו במהלך חודש נובמבר (18%).

מה יקנו הישראלים בסיילים של נובמבר? 58% השיבו כי ירכשו פריטי אופנה, 38% ירכשו ניידים חכמים ומוצרים נלווים, 37% מכוונים לגאדג'טים ולמשחקי מחשב, 35% ישימו דגש על ביגוד לילדים, ו-35% על מוצרי בישום וטיפוח. 

מחקר מקיף עבור PayPal בישראל חושף
 מחקר מקיף עבור PayPal בישראל חושף

את העובדה שהקניות ברשת מצויות במגמת עלייה חווים הקמעונאים והצרכנים היטב. הסיבות שמנו המשיבים בסקר לכך שהם רוכשים אונליין הן מגוונות: 73% ציינו כי הקנייה משתלמת כלכלית, 60% ציינו את הנוחות, ו-41% את ההנאה.

הדברים החשובים ביותר מבחינת הגולש הישראלי בעת רכישה באינטרנט הם מחירים טובים (74%), דרך מאובטחת לשלם (49%) ואיכות מוצר גבוהה (39%).

עוד מזהה המחקר עלייה בהיקפי הקניות בקרב בני 60+: ב-3 השנים האחרונות כ-41% מקרב הגולשים בני 60+ החלו לקנות ברשת, ולמעלה מ-40% מהם ציינו כי בכוונתם להגדיל את היקף הקניות בשנת 2018. 

מאילו אתרים קונים?

המדינות והאזורים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים הם: ארה"ב (94%), סין (82%) ואירופה (44%). אתרי הקניות הבינלאומיים אותם ציינו משתתפי הסקר ככאלה שבהם הם עורכים קניות: eBay, עלי אקספרס, אמזון, נקסט, ASOS ודיל אקסטרים.

אתרי הקניות הישראליים המועדפים שעלו בסקר כללו את גרופון, וואלה שופס, קסטרו ועזריאלי. מי שציין כי העדיף אתרים ישראלים, ציין כי היתרונות הם בעיקר השפה העברית הנגישה להם (62%), זמן המשלוח המהיר (53%) ותחושת הביטחון (28%).

היתרונות ברכישה מאתרים סיניים, דוגמת עלי אקספרס ודיל אקסטרים המופיעים בראש הדירוג, הם בעיני הישראלים בעיקר המחירים (90%), מגוון המוצרים הרחב (71%) וההיצע המתחלף ומתעדכן (49%), כשכאן הושם פחות דגש על זמן המשלוח המהיר (9%) או על איכות המוצרים (6%).

באתרים האמריקאים, דוגמת eBay ואמזון, הצרכן הישראלי מוצא מחירים טובים (61%) ומגוון מוצרים רחב (60%) - אבל גם איכות גבוהה יותר של מוצרים (47%). הצרכן הישראלי בוחר לקנות מאתרים אירופאים, דוגמת נקסט ו-ASOS, כאשר הוא מחפש מוצרים באיכות גבוהה (56%) - וכן זמן משלוח מהיר (31%). 

הטעויות הנפוצות

מה הן הטעויות הנפוצות של הישראלים בקניות ברשת? לצד העלייה בקניות ברשת, למעלה מ-50% מהישראלים הקונים ברשת ציינו כי הם עשו לפחות טעות אחת השנה במהלך הרכישה.

3 הטעויות המרכזיות בשנת 2017 היו כאלה שעליהן חלק מהנשאלים אף חזרו יותר מפעם אחת במהלך השנה. הטעות הראשונה היא שלאחר הזמנה של מוצר מסוים מאתר מסוים, מוצאים הקונים את אותו המוצר במקום אחר ובמחיר זול יותר, חוסר התאמה של מידה וטעות שמתבררת עוד לפני הקנייה הסופית לפיה אחרי התכנון לקנות מוצר מסוים מתברר שהמוכר לא מבצע משלוחים לישראל - עובדה המתבררת רק במעמד התשלום.

סוגיה אחרת שפוגמת בחוויית הקנייה המקוונת היא פרוצדורת החזרת המוצרים שהנרכשים שמובילה רבים לוותר על החזרת מוצר לא מתאים, ובאגים אחרים כוללים הגעת משלוח לאחר המועד המתוכנן (למשל כשמדובר בתחפושת לפורים), הפתעות מכיוון תשלום מכס שמתברר רק לאחר הקנייה ועוד - את מרבית הסעיפים הללו אפשר למנוע בבדיקה מוקפדת מראש ולפני הקנייה. 

"לא תופעה אלא אורח חיים"

אפי דהן, מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה בחברת PayPal, מסר: "ישראל היא מעצמת קניות באינטרנט, בזכות מספר והיקף העסקאות המבוצעות פה, בעיקר בהתחשב בגודלה של המדינה. כבר לא מדובר בתופעה, אלא באורח חיים שמשותף לכל הדורות ולכל גווני האוכלוסייה".

לדבריו, "אנחנו עדים לכניסה חזקה של השמות הגדולים בענף הקמעונאות בארץ לזירה המקוונת. מדובר בתוצאה ישירה של הפיכת זירת הקניות ברשת לבטוחה, פשוטה ומהירה מאי-פעם עבור הקונים. על המוכרים ובעלי העסקים לקחת בחשבון שהלקוחות מחפשים, לצד מחירים תחרותיים ומגוון, גם חוויית קנייה מהנה, מהירה ובטוחה שתגרום להם להמליץ ולשתף עם חברים ואמינות גבוהה שתגרום להם לחזור גם ברכישה הבאה".