לא רק פרויקט נדל"ן: ההיבט הרגשי בתמ"א 38 הריסה ובנייה

האירוע המסמל יותר מכל יציאת פרויקט תמ"א 38 לדרך הוא הריסת הבניין הישן לטובת אחד חדש משודרג יותר ■ לצד השמחה, הוא כולל בתוכו קושי מנטלי עצום עבור הדיירים ■ איך יכולים היזמים להקל עליהם את ההתמודדות עימו

הריסת בניין לקראת תמ``א 38 ברחוב שפירא ברמת גן. רגע אמוציונלי לדיירים / צילום:  צילום חכם - רמי חכם
הריסת בניין לקראת תמ``א 38 ברחוב שפירא ברמת גן. רגע אמוציונלי לדיירים / צילום: צילום חכם - רמי חכם

*** הכתבה בשיתוף בית וגג

מילים אין ספור נכתבו על הקשיים והחסמים בהם נתקלים יזמים ודיירים כאחד, בדרך להשלמת פרויקט תמ"א 38 המיוחל: על התהליך הבירוקרטי הממושך והמסורבל מול ועדות התכנון; על השינויים המתישים שנדרשו במהלך הדרך לתוכניות הבנייה; על המחלוקות והחיכוכים שהתגלעו בין הדיירים לבין היזם ואו בין הדיירים לבין עצמם; על פשיטות רגל של קבלנים שהובילו לעצירת פרויקטים לתקופה ארוכה ועוד ועוד.

ועל אף שנדמה כי התחדשות עירונית בכלל ותמ"א 38 בפרט, סוקרו כבר מכל זווית אפשרית, הרי שנושא אחד נותר קצת בצד, כמעט ללא התייחסות: ההיבט הרגשי הכרוך בתהליך הריסת הבניין הישן והקשיים שחווים בעלי הדירות לאורו.

כידוע, פרויקטי התחדשות עירונית מבוצעים על פי תוכנית מתאר ארצית בבניינים בעלי ותק של עשרות רבות של שנים. אין חולק כי הזמן שחלף ניכר על פני הבניינים הללו וכי חידושם ייטיב עימם, עם בעלי הדירות ועם השכונה כולה. אבל לפני הכל, הבניינים האלה היוו ועודם מהווים בית חם למשפחות רבות - הם אוצרים בתוכם אוסף של זיכרונות חיים, סיפורים אנושיים, שמחות, אכזבות ותקוות; עשרות שנים של חוויות, שיפוצים, ברז שהתפוצץ או בעיות בדוד, סכסוכי שכנים, ריחות בישולים בימי שישי וכוס סוכר או חלב שהושאלו בדיוק באמצע אפיית עוגה.

כמובן, שלא ניתן להתעלם מהיתרונות הגדולים שמביא עמו התהליך בדמות דירה חדשה, גדולה, מעוצבת ובטוחה בבניין חדש, עם מעלית ומקום חניה. אולם לצד כל אלה, או קודם לכן - הריסת הבניין כרוכה בקושי מנטלי עצום עבור בעלי הדירות שרואים את הבית אותו טיפחו באהבה, גדלו בו או גידלו בו את ילדיהם - נהרס תחת שיני הברזל של הדחפורים.

אנני שהרבני ברודצקי, מנהלת מחלקת קשרי לקוחות בחברת בית וגג, מציינת כי "הריסת הבניין היא רגע שיא בתהליך המסמל מחד את תחילת הקמתו של הבניין החדש, אך מאידך מדובר גם ברגע קריטי במיוחד עבור בעלי הדירות, ועל היזם שמוביל את הפרויקט לתת על כך את הדעת, להתכונן ולתכנן זאת ביתר תשומת לב ורגישות.

מר דני מריאן, מר רפי אהרונסון וגב' אלונה בר און/ צילום: צילום חכם - רמי חכם
 מר דני מריאן, מר רפי אהרונסון וגב' אלונה בר און/ צילום: צילום חכם - רמי חכם

"ההכנה של היזם חייבת להתחיל עוד לפני ההריסה, בשלב פינוי בעלי הדירות מהבניין הישן, עליו לוודא שבעלי הדירות יעזבו באופן נוח ונעים ככל שאפשר, לבצע עבורם את כל ההליכים מול הרשויות (כמו ניתוק חשמל, מים, גז ועוד - י.ג.), לדאוג להובלה לדירה החלופית ולתת מענה אישי לכל בעיה ושאלה שעולה בדרך".

לדבריה, הפתרון להתמודדות עם ההריסה בצורה רגישה הוא קיום טקס חגיגי להריסת הבניין, אותו ניתן לראות גם כטקס היציאה לדרך חדשה. לטקס זה יש להזמין את בעלי הדירות ובני משפחותיהם, את נציגי החברה היזמית, את עורכי הדין והמפקחים שמלווים את התהליך, את נציגי הבנק המלווה ואפילו את השכנים מבניינים סמוכים".

שהרבני ברודצקי מסכמת ואומרת כי "ההתכנסות המשותפת לאותו רגע מכונן, יחד עם כוסיות לחיים, דברי ברכה לקראת הדרך החדשה, תמונות וצילומים, היא זמן להעלאת זיכרונות משותפים ולהתרגש. כך, מכבדים את כל מה שהיה ואיננו, ונושאים יחד עיניים אל ההתחלה החדשה והטובה שיביא הבניין החדש".

חברת בית וגג יוזמת, מתכננת ומובילה עשרות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי באזור המרכז.

לאתר החברה הקליקו כאן